Hjälpmedel och funktionell styrka

Home Forums Allmänt om gymträning Hjälpmedel och funktionell styrka

• This topic is empty.
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author

Hej!

En fråga till er erfarna. Jag har ibland kört knäböj och marklyft med bälte. Det heter ju att bältet minskar skaderisken. Men vad jag också noterar är att man tar gärna lite mer när man har bälte på sig.

Till frågan: vad är bäst för att bygga funktionell styrka? Om nu bältet kompenserar en brist som gör att man kan lyfta mer, tränas denna då mer eller mindre av man använder bältet?

mvh
    Bert-Bert

Är du hel och frisk i kroppen, skulle jag definitivt rekommendera att köra utan bälte utom i ett fåtal maxset.

Tekniken blir avsevärt bättre och muskelaktiveringen förbättrad utan bälte.

Jag kör för närvarande utan några som helst hjälpmedel andra än handskar. Mitt argument (hittills) till att inte köra med t ex bälte har varit att man säger ofta att bälte är till för skydd / ska ge säkrare lyft, men den enda konsekvens jag varit med om med bälte är tyngre lyft.

Hel tja, hade ryggskott i förra året, har succesivt närmat mig de ”farliga” övningarna igen (knäböj + marklyft), vill helst köra dem eftersom jag tror att de är mer uppbyggande och därmed bra i längden, så länge man tar det försiktigt iallafall.

mvh
    Bert-bert

Marklyftets farlighet är kraftigt överdrivet!

Förutsatt en någorlunda korrekt teknik, är marklyftet den kanske mest funktionellt och biomekaniskt adekvata övning man kan tänka sig.

hm, bältet kan väl vara bra som säkerhet om man råkar göra fel kanske? ;)

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.