Home › Forums › Allmänt om gymträning › Hur blir man bra i chins
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
7 februari, 2006 at 14:32 #95016Anonym anvandareMember7 februari, 2006 at 14:32 #1042210Anonym anvandareMember
Hej
Är en gubbe på 30 år som är otroligt svag i chins.
Orkar typ 1 gång.Hur gör man för att orka mer?
Har ingen partner när jag tränar.
På gymmet finns dock en chinsmaskin där jag kan välja vilken vikt jag ska köra på, tyngre vikt = lättare att göra en chins i maskinen.Styrketränar bara på motionsnivå så ryggträning blir det 1 gång i veckan.
Tacksam för tips.7 februari, 2006 at 15:21 #1042211Anonym anvandareMemberHejsan. Varför ej lägga in några chins på armpasset också? Är själv rätt klen på chins, fixar högst 10-12 st en bra dag. Jag kan tänka mig att breda latsdrag (eller maskiner som du redan gör) är en bra övning att öka styrkan på innan du går över till flerrepetiva chins.
7 februari, 2006 at 15:23 #1042212Anonym anvandareMemberKör först på en vikt där du klarar av att precis göra 3×6 (3 set och 6 repetitioner) för att sedan nästa gympass minska vikten så du för större belastning. Sedan är det bara minska vikten tills du klarar av att göra chins utan hjälp.
Du kan även variera 3×6 ifall ditt mål är att bli mer uthållig bör du göra 3×12 eller ännu fler repetitioner.
7 februari, 2006 at 15:23 #1042213Anonym anvandareMember…vill även erkänna att mina chins säkerligen ej lever upp till definitionen ”strikta”…..(:
7 februari, 2006 at 15:24 #1042214Anonym anvandareMemberKänns det bra att köra i chinsmaskinen tycker jag du ska göra det. Annars tycker jag att du ska köra latsdrag tills du orkar ungefär lika mycket som du väger…
7 februari, 2006 at 17:57 #1042215Anonym anvandareMember[http://forum.body.se/showthread.php?t=759]
8 februari, 2006 at 10:22 #1042216Anonym anvandareMemberKör breda lastdrag, du ska kuna klara av 4 reps men inte mer än 6 (4-6 Reps) om musklerna blir tvingade så blir dom större och starkare. när du känner att du kommit upp i en vikt du känner dig nöjd med så kanske chains inte verkar vara så tungt som det var förut musklerna har ett minne som kommer ihåg förra vikten d e bara höja vikten på nästa pass så ska du få se.
8 februari, 2006 at 10:59 #1042217Anonym anvandareMemberZoRTeP wrote:Kör breda lastdrag, du ska kuna klara av 4 reps men inte mer än 6 (4-6 Reps) om musklerna blir tvingade så blir dom större och starkare. när du känner att du kommit upp i en vikt du känner dig nöjd med så kanske chains inte verkar vara så tungt som det var förut musklerna har ett minne som kommer ihåg förra vikten d e bara höja vikten på nästa pass så ska du få se.Två sakfel i den posten.
1. Musklerna kommer inte ihåg någonting och är jättedåliga på matematik.
2. Man kan köra 2 reps och 12 reps också. Man blir nog stark och stor där med.
8 februari, 2006 at 11:02 #1042218Anonym anvandareMemberKör så många chins du orkar, gå sen o sätt dig och kör latsdrag på en ganska lätt vikt o reppa ur…på de viset får du upp mjölsyretåligheten i rygg och armar, går rätt så snabbt att få upp chinsantalet på det viset..funkade för mig:bb:
8 februari, 2006 at 12:17 #1042219Anonym anvandareMemberHej. Första inlägget blir detta då. Roligt värre.
Om målet är att bli bra i chins – kör då fler chins oftare. Går ju att tex börja med att, utöver styrketräningen på gymmet, köra 2*MAX chins varannan kväll (med undantag för kvällar i anslutning till ryggpass) och öka på varteftersom. 2*MAX är endast ett exempel, går att variera reps/setantal i det oändliga. Jag har svårt att se argumenten för varför man ska köra chins endast en gång i veckan när man har som mål att bli bättre på just chins.
/Jonatan
Edit: Ojdå, läste visst din första post lite snabbt och lyckades visst missa vissa detlajer…Jaja, inte mycket å göra
8 februari, 2006 at 16:05 #1042220Anonym anvandareMembersarbaz wrote:Två sakfel i den posten.1. Musklerna kommer inte ihåg någonting och är jättedåliga på matematik.
2. Man kan köra 2 reps och 12 reps också. Man blir nog stark och stor där med.
jag pratade om att få ut maximal med styrka och volym i musklerna , MAX overloading Training har en väldigt farsinerande rutin som beskriver allt noggrant. jag rekomenderar att du läser om det . ”MAX OT”
9 februari, 2006 at 12:31 #1042221Anonym anvandareMemberHar du bra styrka i ryggen i övrigt??
Annars är det bra att träna upp den innan du börjar träna chins med kroppsvikten.
Har sett skräckexepel på gymmet där en kille satt sin helt otränade flickvän att köra dips:|
Sedan undrar han hur han ska lära henne köra dips.
Tja…kanske ge henne en grundstyrka att klara dom först.Sålänge kör latsdrag och chinsmaskin där du börjar lätt och succesivt tar bort platter tills du kör med bara kroppsvikten.
Kan funka:emo-thumb9 februari, 2006 at 12:52 #1042222Anonym anvandareMemberi nuläget kör jag med extravikter för att bli viktvan sen vid diet tar jag bort vikten och kör bara med kroppens tyngd för att bli repsstark..!
men för att bli bra i det då???? skulle ju tro att det e som klaine säjer, kör upp grundstyrkan först sen kommer chinsen automatiskt..:po föresten 30år och gubbe???? blir 25 iår så jag har bara 5år kvar tills jag bli gubbe eller
9 februari, 2006 at 13:00 #1042223Anonym anvandareMemberSamma upplägg som mig jggen va!
Tränar med med vikt just nu för att sedan plocka den.
Få se upp med dig:emo-thumb
Provat köra negativt?
Utan vikt,hålla 10-15 sekunder per reps.
Skitbra tycker jag.Fan en annan har då 364 dagar till att bli gubbe:(
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.