Home › Forums › Allmänt om gymträning › Hur får jag en simmares kropp?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
3 april, 2014 at 13:27 #105089Anonym anvandareMember3 april, 2014 at 13:27 #1081393Anonym anvandareMember
Hej!
För ungefär ett halvår sedan var jag en lat 21-åring med dålig disciplin. Har spelat fotboll och innebandy hela mitt liv och haft väldigt, väldigt bra kondition men styrkan har jag alltid saknat. I ett försök att rätta till det gick jag in till närmaste gym och inhandlade ett kort och fick en kick redan första gången. Har tränat 3-4 gympass i veckan sen dess och fokuserar egentligen bara på överkroppen. Benen är förhållandevis breda sedan tidigare.
Bifogar två bilder på min överkropp sett framifrån, en där jag suger in magen litegrann och spänner till (inte med full kraft) och den där jag släpper ut magen helt. Vet inte hur man bör göra i dessa bilder, om man ska spänna eller inte, så tog en på båda alternativen
Som ni ser jag har inte kommit sådär hemskt långt men sett till för ett halvår sen är utvecklingen väldigt stor och det känns underbart. Blir helt sprallig i tanken av att känna mig ”fit” och snygg.Emellertid är det inte den stora, biffiga bodybuilder-kroppen jag är ute efter. Ser massor med bilder på erfarna killar som suttit och pressat bröst och biceps dagarna i ända till de uppnått vad jag förstår kallas för ”gorilla-looken”. Den vill jag absolut INTE ha. Då ser jag hellre ut som jag gör idag.
Min drömkropp ser i stället ut såhär:
[http://www.thestarfish.com.au/img/2012/07/oz-swimmers-sf183.jpg]
[http://mensunderwearworld.com/wp-content/uploads/2012/05/French-Swimmers-HOM-Underwear-Fashion-Icons-04.jpg]Jag vill alltså se ut som en simmare! Har alltid noterat att de manliga simmarna ofta har otroliga kroppar men nu när jag googlar på den är det nästan så det läskas i munnen på mig… och inte för att jag är lagt åt det hållet….
Det jag egentligen vill kolla med er som kan det här är hur man går till väga för att nå de resultaten dessa simmare så stolt visar upp. Och att börja simma är nog inget alternativ för mig, men jag kan knappast tro att det skulle vara nödvändigt.
Jag förstår att de har oerhört lågt kroppsfett, vilket jag också försöker komma ned i med en deff som sattes igång den här veckan. Som ni ser på åtminstone den ena bilden finns det trots allt en del att bli av med. Men när man kommer till muskelgrupper, vad är det egentligen man borde fokusera på? Jag ser att armarna är ganska tunna, framför allt biceps som prioriterats. Även brösten är på vissa ganska…små.Jag tror att det jag mest reagerar på är att de har en så sjukligt snygg hållning. Det jobbar jag med väldigt mycket i den nuvarande träningen då jag egentligen fokuserar mest på rygg. Är detta riktigt? Hur kommer det sig att simmarna ser ut såhär, vilka muskler är det man bör jobba med?
Jag vill alltså inte se ut såhär [http://us.123rf.com/400wm/400/400/csakisti/csakisti0910/csakisti091000011/5634799-bodybuilder-training-in-the-gym.jpg]
Jag förstår att många av er strävar dit men det är inte riktigt min stil. Därför känner jag mig lite… missanpassad, om ni förstår. Men om det finns någon som kan hjälpa mig här vore jag hemskt tacksam!Allt gott!
/V3 april, 2014 at 18:34 #1081396Anonym anvandareMemberGud vad kul att de finns någon som strävar efter samma mål som jag gör
Mitt tips är att göra som jag alltså gymma hårt. Du bör nog inte dricka gainer som jag gör (har problem att skaffa fett på kroppen) men köp på dig lite whey och kör hårt och tungt på gymmet.3 april, 2014 at 18:42 #1081397Anonym anvandareMemberAlright, kul!
Gainer kör jag inte, kör Whey-80 och kvarg till frukost. Där har jag 100g protein. Resterande mål blir av varierat slag men inga onyttigheter slinker ner what so ever.
Fokuserar du på några särskilda muskler eller kör du allround som jag i nuläget?
3 april, 2014 at 18:56 #1081399Anonym anvandareMemberJag fokuserar just nu på överkroppen men när jag har byggt upp den så kommer underkropp också, då jag tycker det är snyggare med stor överkropp med LITE avsaknad på ben
30 april, 2014 at 09:18 #1081550Anonym anvandareMemberSimmare använder till största delen rygg och axlar. Ryggens funktion är att dra bak armarna något som de flesta simsätt utför, därmed har simmare ofta en ståtlig rygg. Axlarna används bland annat för att föra armarna upp, vilket också är något som de flesta simsätt utför.
Tränar du mycket rygg och axlar får du en fin V formad kropp, som jag antar att du är ute efter. Att träna rygg gör också att din hållning blir snyggare, att träna mycket bröst ger motsatta effekt, du kan lättare få en mer ”hulkande” hållning då (förutsatt att du tränat bröst oproportionerligt mer än rygg).
Men du ska självklart inte endast träna rygg och axlar, utan ha ett varierande program. Annars kan du alltid googla på ”Vilka muskler tränas vid simning” så kanske du får ännu bättre svar
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.