Hur framställs proteinpulver?

Home Forums Allmänt om gymträning Hur framställs proteinpulver?

• This topic is empty.
Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author

Som rubriken lyder: hur framställs proteinpulver?

Vassleprotein spjälkas väl fram på kemisk väg ur vassle, det man får fram när man skiljer vätskan från ostmassan vid ost-tillverkning. Rätta mig någon om jag har fel.

En gammal Paulún-artikel: [https://www.body.se/artiklar/kost/20050930/vassle-mjolkindustrins-gava-till-manniskorna]

Quote:
    Vassle är ett protein som finns i mjölk. Ungefär 20% av mjölkens protein är vassle, medan 80% är en annan typ, kasein. Dessa två proteinslag har väldigt olika egenskaper, och kaseinet är t ex lämpligt att ysta, dvs göra ost, keso och kesella av. Man separerar helt enkelt vassle från kasein, och kaseinet som blir kvar får en fast struktur.

Med tanke på att det tillverkas otroligt stora mängder av dessa produkter i Sverige, och världen, är det en rykande åtgång på kaseinet, medan vassle inte alls är lika efterfrågat. Man kan därför säga att vassle är en biprodukt från ostframställning, och det finns därför berg av vassle som aldrig används, även om man finner fler och fler användningsområden för det.

Det blir enorma mängder vassle över när ostmejerierna producerat sina produkter, och det vore synd att inte ta det tillvara, då det är ett protein med mycket hög kvalitet.

Därför används det som utfyllnad i olika livsmedel och är ett vanligt innehåll i djurfoder. Det mest lönsamma sättet att göra sig av med vassle är dock att rena upp det och sälja det som kosttillskott till idrottsmän och -kvinnor.

Om man vill framställa ett rent vassletillskott måste dock vasslen behandlas. Råvassle har nämligen ett visst innehåll av både kolhydrater, fett och kasein. Det har dessutom ofta en otrevlig besk och bitter smak, som också försvinner vid behandling. Reningsprocessen tar tid och är relativt kostsam, vilket direkt höjer priset på proteinpulvret. Vassle är nämligen ett ganska känsligt proteinslag, och om du vill ha ut alla dess fördelar är det bra att välja ett protein som renats vid låg temperatur.

Intressant. Undrar då om ”crossflow membranfiltrering” innebär att vasslen är lika skonsamt framställd som Fredrik omnämner i artikeln?

Magnus Larsson wrote:
    Intressant. Undrar då om ”crossflow membranfiltrering” innebär att vasslen är lika skonsamt framställd som Fredrik omnämner i artikeln?

Verkar så i alla fall :)

”The principles of cross-flow filtration are used in reverse osmosis, nanofiltration, ultrafiltration and microfiltration.”

– Wikipedia

Eloldinion wrote:
    Verkar så i alla fall :)

”The principles of cross-flow filtration are used in reverse osmosis, nanofiltration, ultrafiltration and microfiltration.”

– Wikipedia

Hehe, j**lar det borde jag kunnat hitta själv. Nvm, tack! :)

[http://www.afssociety.org/education/0607oneminute.htm] förklarade det hela ganska bra också.

När jag tänker efter så tror jag att jag sett tidigare att livsmedelsprocessindustrin jobbar med den där tekniken för att förädla olika flytande ämnen ja..

[http://fitnessguru.se/11172-hur-tillverkas-proteinpulver]

Jag bumpar denna tråd då jag anser att det inte finns något riktigt svar på detta.

Magnus Branzén wrote:
    En gammal Paulún-artikel: [https://www.body.se/artiklar/kost/20050930/vassle-mjolkindustrins-gava-till-manniskorna]

Det där besvarar inte trådskaparens fråga helt hur vassleproteinet framställs.

Är det på kemisk eller mekanisk väg? Det förstnämnda gör ju att vassleproteinet genast är en mindre naturlig produkt och att det borde kunna finnas rester av giftiga kemikalier kvar.

Det var ingen som varken dementerade eller bekräftade det Ludwig sa, förutom att det blir över vid osttillverkning.

För övrigt borde väl denna tråd flyttas till avdelningen Kosttillskott.

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.