Hur göra man bra chins?

Home Forums Allmänt om gymträning Hur göra man bra chins?

• This topic is empty.
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author

Men du har alltså tränat ett år ändå, utan att veta?? :emo-thumb
    Du kan ju alltid ”googla” ?! :nerd: :)

Variera dej! Smalt grepp, brett grepp, v-handtag runt stången (personlig favvo!) osv.

Ett bra tips för att öka i styrka är ju att hänga på sej ett viktbälte och köra. Har du inget på ditt gym är det bara att klämma en hantel mellan vaderna i stället.

Häng på vikt så du klarar en 6a, och kör på den tills du tar en 10/11 reps. När (om) du sen kör utan vikt igen, kommer du garanterat klara fler än innan…..

Progressivt ökad belastning är ju grunden för alla styrkeökningar!:emo-thumb

jernhand wrote:
    Chins betyder haka på engelska och idén är ju att man går upp så man får stången till hakan ungefär. jag tror mig också har förstått att man bör gå upp med stången framför sig och inte bakom nacken. Det jag inte har klart för mig är hur brett man bör hålla händerna och hur långt ner man bör gå. Jag brukar gå ner tills jag ”vilar” och sen spänner musklerna igen. Det kanske är fel. Jag står stilla med 12 chins sen ett år med en kropp på 195cm/96kg.
    Några råd?
    Magnus

Jag tycker att 12 chins på den vikten är riktigt bra…
    Ofta brukar du göra fler chins ju lättare du är så om du bara vill bli bättre i chins och inte bryr dig om din vikt är ju ett tips att deffa lite.
    Har du någon som hjälper dig lite så du orkar göra några chins till varje gång? Det är annars ett annat tips.
    Exentrisk träning när du är slut är ett tredje….

Over and out!

Om du tr

Mattias Sjödin wrote:
    Om du tränar för max reps. så ska du inte hänga på dej för mkt vikt! Jag brukar köra med en 5 kg vikt. Då kanske jag gör kring 20 stycken. Sen kör jag med det i ca 2 månader för att köra utan vikt igen. Så kör även min polare Fredrik som nyligen knep förstaplatsen i chins-SM. Han vägde då strax över 90 pannor och gjorde 32 reps!! Är det dåligt så säg!!??

Det är dåligt :)

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.