Home › Forums › Allmänt om gymträning › Hur köra set?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
27 februari, 2014 at 21:24 #104860Anonym anvandareMember27 februari, 2014 at 21:24 #1081006Anonym anvandareMember
Hej!
Har nu kört seriöst i cirka ett halvår och styrkemässigt går det exponentiellt spikrakt uppåt, utseendemässigt har det dock stagnerat sista 2 månaderna, tycker jag nästan ser mindre ut än innan. Kanske psykiskt, vad vet jag…
Hur som helst så har jag fått lite kritik hur jag kör mina set och tänkte höra hur ni ser på det hela.
Om vi tar mitt bröst, rygg, axelpass (allt på samma pass) så kör jag 3 övningar inom varje muskelgrupp MEN jag kör inte alla 3 övningar på samma muskelgrupp efter varandra, utan jag kör först 4 set bröst, samma övning. Sedan 4 set rygg, samma övning och sedan 4 set axlar, samma övning. SEDAN kör jag en ny bröstövning, 4 set, ryggövning, 4 set osv osv.
Ett par gymrävar hävdar dock att jag kommer få mycket bättre resultat om jag koncentrationskör alla bröstövningar på ett bräde, medan jag har muskeltonus i den muskeln, och sedan kör jag alla ryggövningar osv.
Vad säger ni om detta? Spelar det någon roll?
Anledningen att jag gjort som jag gjort är att jag tycker att jag får lite bättre kvalité i övning 2 och 3 när jag har vilat muskelgruppen en aning, än om jag kör övning 2 direkt efter övning 1 för då är man ju så rysligt trött och full av mjölksyra… men det är kanske då det ger som mest, vad vet jag?Ha det gott!
20 mars, 2014 at 13:10 #1081264Anonym anvandareMemberHej!
Oavsett hur man kör finns det ju allt dem som påpekar vad man gör/inte gör men jag skulle säga att du känner ju din kropp bäst och hur den bäst svarar på träningen. Jag kan ju dela med mig hur jag gör.
Bröst/axlar/triceps
Börjar med bänkpress och värmer alltid upp ett 1×8 med lägre vikter. Därefter kör jag dropset och minskar vikter allt eftersom muskulaturen mattas ut. För mig fungerar detta bäst i bänkpressen. Därefter går jag på och kör t.ex cable cross för bröst 3×8-10
Därefter kör jag en tredje övning för bröst 3×8-10 innan jag byter muskelgrupp. Jag vill köra slut på en muskelgrupp innan jag går över till nästa som blir axlar där jag kör mina övningar och avslutar med triceps (vilka aktiverats genom hela passet då de är antagonister i nästan alla bröst/axelövningar).
På detta sätt känner jag att jag får ut mest av träningen och orkar med de riktigt tunga lyften.
Hoppas det var till någon hjälp!
Mvh // Martin
[http://bodyre-build.blogspot.se/]
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.