Home › Forums › Allmänt om gymträning › Hur man tränar V Utseendet
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
6 februari, 2006 at 18:19 #1042326Anonym anvandareMemberMaQue wrote:Tar man så mycket i latsdrag så har man nog lärt sig hitta kontakten
men jag väger inte speciellt mycket…
6 februari, 2006 at 20:06 #1042327Anonym anvandareMemberFredrik Age, rekommenderade dessa 3 övningar i BODY för nå´t år sen:
Breda Chins, Stångrodd, Smala Chins, tar på ryggen uppifrån och neråt, i den ordning jag skrivit dem. Fredrik har en grym rygg, där vingarna står ut ända ner till korset i stort sett.
YNGVE
8 februari, 2006 at 13:57 #1042328Anonym anvandareMemberPeter Nilsson wrote:Breda latsdrag och chins är kanonövningar för att bygga en bred rygg, …
//PeterKanonbra tips Peter. Tycker själv att denna övning funkar skitbra, men den verkar inte va lika ”etablerad” som lats o chins.
Har Du motsvarande tips för axlarna? Jag kör militärpress, sidolyft, framlutande sidolyft o liknande. Men, har svårt att få bra ”pump”…
8 februari, 2006 at 20:37 #1042329Anonym anvandareMemberJoakimC wrote:Kanonbra tips Peter. Tycker själv att denna övning funkar skitbra, men den verkar inte va lika ”etablerad” som lats o chins.Har Du motsvarande tips för axlarna? Jag kör militärpress, sidolyft, framlutande sidolyft o liknande. Men, har svårt att få bra ”pump”…
Hej Joakim,
Skönt att höra att det åtminstone finns en ”där ute” som har förstått hur bra denna ryggövning kan vara (med ett korrekt utförande).
Angående axlarna så skulle jag vilja föreslå något så okonventionellt som STÅENDE PRESS BAKOM NACKEN MED SKIVSTÅNG…….. Ja, du läste rätt!
Denna övning är en riktig ”killer”och jag skulle bli grymt överraskad om inte en rejält svullstig pump infinner sig redan efter andra max setet (om övningen funkar för dig så kommer du förstå vad jag menar).
Börja som alltid när du provar en en ny övning med ”blygsamma” vikter. Du kommer inte att kunna använda till närmelsevis lika stora vikter som i en traditionell press bakom nacken i ”smithen”. Du kommer heller inte behöva några ”tokvikter” då denna övning kommer att prickskjuta just axlarna och inte triceps.
Ställ dig neutralt brett med benen och håll knäna (väldigt)lätt böjda. (i dom sista ”repsen” kan du sätta igång lyftet med benen)
Jag rekommenderar att du inte sänker stången lägre än till öronens överkant. Känn efter så att du inte får en ”brytningstendens” i kuleden.
Ta vara på den negativa fasen och studsa absolut inte i bottenläget.
Se till att du har pass alt. kör den i ett powerrack med ”säkerhetsstänger” om du ska gå fullt ut. Det kan sluta i katastrof om du inte skulle orka genomföra sista repetitionen och lägga tillbaka stången.
Denna övning förändrade mina axlar totalt på bara ett år. Tyvärr kan jag inte köra denna trotjänare för tillfället då en gammal ”krigsskada” från 94 (slaget om Luciapokalen, då jag ryckte ur ledkulan) har gjort sig påmind.
Kör denna övning först och fortsätt sedan med dom andra övningarna som känns bra för dig. Om allt går som det ska (som jag har tänkt) så kommer denna övning även ge dom följande axelövningarna en ny dimension.
Tala gärna om hur det gick/kändes.
Kör så det ryker!
//Peter:emo-thumb
8 februari, 2006 at 21:43 #1042330Anonym anvandareMemberPeter Nilsson wrote:Hej Joakim,Skönt att höra att det åtminstone finns en ”där ute” som har förstått hur bra denna ryggövning kan vara (med ett korrekt utförande).
Angående axlarna så skulle jag vilja föreslå något så okonventionellt som STÅENDE PRESS BAKOM NACKEN MED SKIVSTÅNG…….. Ja, du läste rätt!
Denna övning är en riktig ”killer”och jag skulle bli grymt överraskad om inte en rejält svullstig pump infinner sig redan efter andra max setet (om övningen funkar för dig så kommer du förstå vad jag menar).
Börja som alltid när du provar en en ny övning med ”blygsamma” vikter. Du kommer inte att kunna använda till närmelsevis lika stora vikter som i en traditionell press bakom nacken i ”smithen”. Du kommer heller inte behöva några ”tokvikter” då denna övning kommer att prickskjuta just axlarna och inte triceps.
Ställ dig neutralt brett med benen och håll knäna (väldigt)lätt böjda. (i dom sista ”repsen” kan du sätta igång lyftet med benen)
Jag rekommenderar att du inte sänker stången lägre än till öronens överkant. Känn efter så att du inte får en ”brytningstendens” i kuleden.
Ta vara på den negativa fasen och studsa absolut inte i bottenläget.
Se till att du har pass alt. kör den i ett powerrack med ”säkerhetsstänger” om du ska gå fullt ut. Det kan sluta i katastrof om du inte skulle orka genomföra sista repetitionen och lägga tillbaka stången.
Denna övning förändrade mina axlar totalt på bara ett år. Tyvärr kan jag inte köra denna trotjänare för tillfället då en gammal ”krigsskada” från 94 (slaget om Luciapokalen, då jag ryckte ur ledkulan) har gjort sig påmind.
Kör denna övning först och fortsätt sedan med dom andra övningarna som känns bra för dig. Om allt går som det ska (som jag har tänkt) så kommer denna övning även ge dom följande axelövningarna en ny dimension.
Tala gärna om hur det gick/kändes.
Kör så det ryker!
//Peter:emo-thumb
Tack för tipset! ”Brutal” övning dock…
Har provat denna en gång men känt mig som en fara för de andra på gymmet….
Vi har inget smith-rack/maskin på gymmet tyvärr. Men jag ska ge övningen en chans (mha passare) på nästa axelpass.
Intressant att man inte behöver gå hela vägen ner.Det låter som att övningen kan lyfta axelträningen rejält!
:emo-thumb
8 februari, 2006 at 21:54 #1042331Anonym anvandareMemberRodd med brett grepp, dra handtaget till mitten (ev LITE högre) av bröstet och kläm till…känns som bara den i övre ryggen och bakre deltat. Det är en annan bra övning
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.