Hur många dagar vilar ni mellan muskelgrupperna?

Home Forums Allmänt om gymträning Hur många dagar vilar ni mellan muskelgrupperna?

• This topic is empty.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author

Jag själv tror att man inte ska vila en muskel i 7 dagar, det är bättre att köra oftare fast inle lika hårt jämfört med då man kör 1 muskelgrupp i veckan.

Hur många dagar är bäst att vila mellan muskelgrupperna? Ska man träna samma muskelgrupp var 4e dag eller var 5e dag vad tycker ni?

Tycker ochså 7 är för mycket, 6 dagar känns bättre för mig just nu.

Beror ju givetvis på hur intensivt du tränar muskeln varje gång. Kör du en all out effort i varje pass hade jag vilat minst 4-5 dagar innan samma muskel tränas igen.

jag har hört 72 timmar nånstans, följer den regeln :)

jag vilar 7 dagar

Hur lång återhämtning muskeln behöver efter träning beror på flera faktorer:

1. Träningsvolymen. Det vill säga hur många totalrepetitioner muskeln har belastats med. Har du kört tre övningar á 10 repetitioner i fyra set behöver muskeln längre återhämtning än om du kört två övningar á tio repetitioner i tre set.

2. Hur tungt du kört. Tog du den maximala vikten du klarar av på ett visst repsantal? Jagade du kontakt och körde strikt? Då har du troligtvis slitit mer på musklerna och behöver därmed mer vila än om du kört på en lättare vikt.

3. Din ålder. Ju äldre man blir desto längre återhämtning behöver man.

4. Vilken muskelgrupp du tränat. Biceps brachii återhämtar sig exempelvis mycket fortare än quadriceps (framsida lår).

Man måste helt enkelt lära sig känna efter hur lång återhämtning man behöver. När muskeln känns fräsch igen så är det bara att köra på nytt. (Ur ren återhämtningssynpunkt, tar ej upp överträning här).

För min del innebär detta exempelvis att jag skulle kunna köra axlar och biceps igen redan efter tre dagar medan jag ibland behöver upp mot tio dagar för att benen ska återhämta sig och bli fräscha nog för ett nytt pass.

En vän till mig fungerar helt annorlunda. Han har en mycket snabbare återhämtning och kan köra många av muskelgrupperna tre gånger i veckan utan problem.

Så mitt tips – lär känna din kropp och lyssna på den. Ingen vet bättre än du hur ofta du kan köra en muskelgrupp!
    Lycka till!

Själv så kör jag en samma muskelgrupp 1gång i veckan. Det funkar bra för mig. Ibland kör jag ett extra pass nån gång när jag ska maxa eller är sugen på den muskelgruppen, men det varierar väldigt mycket.

48 H

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.