Hur många dagar/vecka tränar du?

Home Forums Allmänt om gymträning Hur många dagar/vecka tränar du?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 33 total)
  • Author
    razorblade wrote:
    Angående promenader så beror det väl på vilket tempo man håller? Säg att du går fort i 60 minuter, t ex en morgonpromenad innan frukost. Det skulle jag kalla ett träningspass iaf

Om man tävlar i gång kanske man har den tekniken. Men för en vanlig person kan aldrig promenader bli intensivt nog för vad en person med kondition nog att kalla sig fullt frisk bli träning. Inte i mina ögon i alla fall. DÅ har manen otäckt dåligt kondis.

5-6 dagar i veckan plus promenader med min hund!

Eddie Vedder wrote:
    Och GIVETVIS är INTE promenader medräknade! Hur tänker ni som räknar med promenader som träning egentligen? Ingen fung människa kan väl anse sig vara fullt frisk om promenader upplevs som ett träningspass?;)

Precis.
    Gå kan man i princip göra hur länge som helst oavsett vilket tempo man håller.
    Om man då inte behärskar tekniken som används i själva grenen gång (som Eddie skrev).

Eddie Vedder wrote:
    Och GIVETVIS är INTE promenader medräknade! Hur tänker ni som räknar med promenader som träning egentligen? Ingen fung människa kan väl anse sig vara fullt frisk om promenader upplevs som ett träningspass?;)

Måste all träning vara högintensiv?

Kör på 3 pass för hela kroppen, där marklyft, knäböj & bänk är grunden, hur ofta
    beror på hur fräsch man hunnit bli.. (hur skadefri man lyckas hålla sig)

Blir det för långt emellan så stoppar jag in små discopass också så jag slipper
    klättra på väggarna hemma, så det blir väl ca 3 pass i veckan!

4-5 ggr, fanns inte som alternativ:P

jsplit wrote:

När vardagssysslor som promenader, städning och matlagning är träning då är man fan illa ute.

nutz wrote:
    När vardagssysslor som promenader, städning och matlagning är träning då är man fan illa ute.

+1
    Promenader är fan INTE träning. ALDRIG!

johanww wrote:
    +1
    Promenader är fan INTE träning. ALDRIG!

Instämmer till fullo. Det är fan inte träning, och speciellt inte någon egentlig kardiovaskulär träning, vilket många envisas med att kalla det för. ”Cardio” har ju blivit något sorts samlingsnamn för alla aktiviteter som förbrukar engergi, vilket ju i så fall skulle innebära att mer eller mindre allting skulle kunna benämnas som ”cardio”, när det i själva verket krävs rätt rejäl intensitet för att få någon effekt på det kardiovaskulära systemet.

Och jo, jag brukar själv kalla promenader för ”cardio” mellan varven, mest för att retas lite med Eddie Vedder, men också för att jag av någon anledning gått i den där fällan själv, med cardio = aktivitet som ökar på ett eventuellt kaloriunderskott under en eventuell deff.

Motsägelsefullt, självklart. Det är egendomligt hur fort vissa ord sätter sig.

Men jag jobbar på det. Promenader är inte cardio, inte egentligen, och det vet jag.

jsplit wrote:

Varför läser du in saker i mina inlägg som jag inte ens skriver?

Att löpa i 5-minuterstempo är långt ifrån högintensivt, det är snarare ganska låg intensitet även det. Men nog kan ett sånt löppass under kanske 40-45 minuter räknas som träning.

Men inte promenader.

Ett stort +1 på nutz inlägg, att uppleva promenader som ett träningspass innebär att man befinner sig på en ohälsosamt låg konditionsnivå och bör ta tag i det för hälsans skull.

Det där Jon skrev nyss om samlingsnamnet cardio var faktiskt värt att ägna en tanke.
    Jag kan själv erkänna att det ordet printat sig fast i min hjärna också.

Därför lovar jag härmed att ALDRIG mer använda ordet cardio.
    Kanske om jag ska prata med någon på engelska men aldrig mer i svenska sammanhang.
    Konditionsträning heter det.

Visste inte att det var så vanligt att folk lägger in så mycket mer i ”cardio” än i konditionsträning. För mig har begreppen alltid varit ekvivalenta och jag har fan ALDRIG promenerat i fettförbränningssyfte. :D

4-5 dagar i veckan men det alternativet fanns inte med :)

Jag räknar i alla fall mina promenader som en slags träning, då jag anser att det inte ingår i mina vardagliga sysslor.

Styrketräning 6-7 dagar i veckan
    (Kör lite kondition nu men annars) 2-3 dagar i veckan
    Instruerar Bodypump så det blir då och då ibland.
    etc.

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 33 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.