Home › Forums › Allmänt om gymträning › Hur många gånger?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
25 januari, 2006 at 17:21 #95324Anonym anvandareMember25 januari, 2006 at 17:21 #1045924Anonym anvandareMember
Hur många gåner i veckan bör en muskel högst tränas?
Vissa säger bara en, annars öveträning, vissa påstår två.Visst, tränar man t.ex. biceps på tisdagen så kanske man inte bör göra det på onsdagen, men tänkte att om du tränar en muskelgrupp på tisdagen så bör du väl kunna träna den på lördagen också? Den lär väl ha återhämtat sig?
Tacksam för svar.
25 januari, 2006 at 17:24 #1045925Anonym anvandareMemberJag tr
25 januari, 2006 at 17:25 #1045926Anonym anvandareMembertobbeee wrote:Jag tränar varje muskel 3 gånger i veckan.Okej, vilka dagar? Eller hur ser dit träningschema ut?
25 januari, 2006 at 17:32 #1045927Anonym anvandareMemberciterar Bartoll ur hans träningsmetod:
Hur ofta man ska, eller kan, träna en muskelgrupp är ett av de mest diskuterade ämnena inom gymvärlden. På senare tid har det varit en modefluga att träna en muskelgrupp i veckan eller ännu mer sällan. Anledningen till detta är den fåniga ”hardcorementaliteten” att köra precis alla set till failure – samt avsaknaden av vettig periodisering och smarta träningsvariabler. Mer om det senare.
Jag går själv efter devisen ”ju oftare du kan träna en muskelgrupp desto bättre!”. Min rekommendation är att träna varje muskelgrupp tre gånger i veckan. Är du van vid en frekvens av en gång i veckan kan ett hopp till två gånger i veckan vara lagom till en början. Dock skadar det aldrig att direkt hoppa till tre gånger, så länge man sköter övriga variabler på ett passande sätt.
Under vissa perioder rekommenderar jag att träna igenom kroppen fyra gånger på en vecka. Sköter man kost och sömn samt följer ett bra upplägg kan man med lätthet träna fyra pass per kroppsdel i veckan under längre perioder.Me ndu bör läsa igenom hela Artikeln!
25 januari, 2006 at 17:52 #1045928Anonym anvandareMemberNi tr
25 januari, 2006 at 18:16 #1045929Anonym anvandareMemberDå jag har ett fysiskt tungt jobb så kör jag bara
varje enskild muskelgrupp 1 gång per vecka.Körde 2 gånger per vecka innan men orkar inte
med det.25 januari, 2006 at 20:54 #1045930Anonym anvandareMemberChris wrote:Ni tränar alltså varje muskel grupp 3-4 gånger i veckan!?!?!?
Hur hinner ni det? Man har väl något mer att göra på dagarna än att träna?Träna igenom kroppen 3 gånger i veckan låter helt sjukt om du frågar mig.. .
Hur hinner kroppen återhämta sig då??
Jag läste någonstans att om du tränar en muskel ordentligt tar det upp mot 48 timmar för den att återhämta sig ordentligt…Är detta helt fel alltså??Skulle vilja se hur ett sånt träningsupplägg ser ut..
Jag kör 4-5 pass i veckan, skulle nog ha svårt att öka den dosen till 8-10 pass i veckan….
Tror inte jag skulle hålla mig skadefri speciel länge o skulle aldrig få ihop tid till detta…Nja, det Bartoll förespråkar är väl helkroppspass? Alltså bara en, kanske två övningar per muskelgrupp och pass, sen 3 pass i veckan? Så har iaf jag uppfattat det…
25 januari, 2006 at 21:12 #1045931Anonym anvandareMemberJag är inne på andra veckan med Bartolls träningsteknik. Kör halvkroppspass, Överkropp måndag och torsdag, ben, vader och mage tisdag och fredag. Varje pass tar 45-60 min, jag kör en övning/muskel och två för ryggen. Armarna kör jag bara lite på fredagen, de får så mycket stryk av de andra övningarna. Det är lite tidigt att säga något om effektiviteten än eftersom det gått så kort tid, men det känns hittills väldigt bra.
Läs mer:[http://forum.body.se/showthread.php?t=83]25 januari, 2006 at 21:31 #1045932Anonym anvandareMemberDetta är min åsikt, det är inte direkt vetenskapligt grundat men läs gärna ändå.
När man tränat måste kroppen få återhämta sig. Annars gör träningen ingen nytta. Det går för kroppen åt energi för att återbygga muskler, fylla på vattenreserver och liknande.
Även om du vilar biceps 4 dagar innan du kör den igen, men kör andra muskler dagarna mellan, så kommer du kunna överträna. Ja visst, biceps belastas inte direkt men kroppens förmåga att återhämta sig kommer ju minska eftersom det nu är så att fler muskler behöver återhämta sig.
Sen är det självklart så att det finns en viss minsta tid det tar innan en muskel n är återställd, men denna tid är högst personlig och beror på många faktorer som kost, sömn och kroppens egen läkeförmåga (inte minst ålder!). Det är därför omöjligt att ge dig ett ”vila minst x antal dagar”-svar.
Mitt tips till dig är vila nästan lika mycket som du tränar, i varje fall med tung styrketräning. Då menar jag inte vila biceps hälften av dagarna, utan styrketräna inte alls cirka hälften av dagarna.
Jag kör 2 dagar på gymmet, 1 dag vila, 2 dagar på gymmet och 2 dagars vila. Det funkar ganska bra.
Sedan kör jag ofta lite lätt kondition, antingen går jag eller så cycklar jag lätt, på mina ”vilodagar”.PS. Detta var min första post på forumet, hoppas inte man blir flamead
25 januari, 2006 at 22:25 #1045933Anonym anvandareMemberakabei wrote:Detta är min åsikt, det är inte direkt vetenskapligt grundat men läs gärna ändå.När man tränat måste kroppen få återhämta sig. Annars gör träningen ingen nytta. Det går för kroppen åt energi för att återbygga muskler, fylla på vattenreserver och liknande.
Även om du vilar biceps 4 dagar innan du kör den igen, men kör andra muskler dagarna mellan, så kommer du kunna överträna. Ja visst, biceps belastas inte direkt men kroppens förmåga att återhämta sig kommer ju minska eftersom det nu är så att fler muskler behöver återhämta sig.
Sen är det självklart så att det finns en viss minsta tid det tar innan en muskel n är återställd, men denna tid är högst personlig och beror på många faktorer som kost, sömn och kroppens egen läkeförmåga (inte minst ålder!). Det är därför omöjligt att ge dig ett ”vila minst x antal dagar”-svar.
Mitt tips till dig är vila nästan lika mycket som du tränar, i varje fall med tung styrketräning. Då menar jag inte vila biceps hälften av dagarna, utan styrketräna inte alls cirka hälften av dagarna.
Jag kör 2 dagar på gymmet, 1 dag vila, 2 dagar på gymmet och 2 dagars vila. Det funkar ganska bra.
Sedan kör jag ofta lite lätt kondition, antingen går jag eller så cycklar jag lätt, på mina ”vilodagar”.Bör kanske tilläggas att jag kör en 4-split med biceps/rygg, triceps/bröst, axlar, ben/mage. Så det blir ca varje muskelgrupp en gång i veckan.
PS. Detta var min första post på forumet, hoppas inte man blir flamead
hehe, så vart det en dubbelpost :p. men jag håller med dig, kroppen måste få vila.
25 januari, 2006 at 22:47 #1045934Anonym anvandareMemberBear wrote:Hur många gåner i veckan bör en muskel högst tränas?
Vissa säger bara en, annars öveträning, vissa påstår två.Visst, tränar man t.ex. biceps på tisdagen så kanske man inte bör göra det på onsdagen, men tänkte att om du tränar en muskelgrupp på tisdagen så bör du väl kunna träna den på lördagen också? Den lär väl ha återhämtat sig?
Tacksam för svar.
Rätta mig om jag har fel, men detta beror väl på vilken muskel/muskelgrupp man talar om, hur stor (vältränad) muskeln är, hur hårt man tränar, kost & sömn samt säkerligen ännu fler faktorer.
Riktar vi in oss på muskelstorleken så kräver en större muskel längre återhämtning än en mindre. Som exempel kan jag, medellång tjej på 56 kg, träna en viss muskelgrupp oftare än en medellång muskulös kille på 100 kg. På samma sätt kräver exempelvis ryggen längre återhämtning är exempelvis biceps eller magen. Bör man då träna de små muskelgrupperna oftare? Nej, dels för proportionernas skull men också eftersom flera av de mindre musklerna / muskelgrupperna assisterar vid träning av andra muskler.
Kort sagt behöver man inte låsa sig vid 7-dagars tänk. Känner du att du får bra resultat med 4 – 5 dagars schema kan ingen säga att det är fel. Dock bättre med en extra vilodag än en för lite.
25 januari, 2006 at 22:56 #1045935Anonym anvandareMemberjag testar mig fram och tycker att det funkar rätt fint att köra 3 gånger i veckan/muskelgrupp om man varierar övningar från pass till pass.
25 januari, 2006 at 23:36 #1045936Anonym anvandareMemberLäs joachim Bartolls artikel, så om han ska vila lika länge som han tränar så behöver man ju bara vila en timme ungefär.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.