Hur många set/rep gör ni?

Home Forums Allmänt om gymträning Hur många set/rep gör ni?

  • This topic is empty.
Viewing 11 posts - 31 through 41 (of 41 total)
  • Author
    Posts
  • #512947
    madson wrote:
    Nej nej inte alls, är mkt tacksam för era svar! :D
    Målet jag vill få med min träning är att se vältränad ut men ändå samtidigt få en viss uthållighet i styrkan

    Tycker du ska variera dig mellan 12-20 reps isf :) Någon gång kanske du kan gå ner under tio, men tycker du ska sträva efter 12-20 och sen kan du köra någon stans mellan 2-4 set.

    #512948
    Flessa wrote:
    Det är väl knappast någon som ”gissar” fram ett ”svar”.

    Antingen ger man ett svar ifall man självfallet har ett svar på frågan, annars bidrar man med en slutsats man tror sig kan stämma.

    Självklart, jag tror inte att någon är elak och lämnar fel information i syfte att förstöra, men sen är det ju så att många tror sig veta svaret men egentligen stämmer inte det med verkligheten. Det kan vara förödande för den personen som tror sig ha fått det hemliga receptet på hur man ska göra exakt. Det var inte så många år sen som jag tipsade en kompis att träna bröst 2ggr/veckan tungt eftersom han ville få större bröst. Jag visste inte bättre just då. Han fick mindre bröst… Jag ville väl men mot bättre vetande så förstörde jag för han. :(

    #512949
    TheBigOne wrote:
    Självklart, jag tror inte att någon är elak och lämnar fel information i syfte att förstöra, men sen är det ju så att många tror sig veta svaret men egentligen stämmer inte det med verkligheten. Det kan vara förödande för den personen som tror sig ha fått det hemliga receptet på hur man ska göra exakt. Det var inte så många år sen som jag tipsade en kompis att träna bröst 2ggr/veckan tungt eftersom han ville få större bröst. Jag visste inte bättre just då. Han fick mindre bröst… Jag ville väl men mot bättre vetande så förstörde jag för han. :(

    Dock så lär det ju vara någon som rättar en om man råkar ”veta” fel svar, om man nu skriver i bodys forum, finns alltid nån som vet svaret! ;)

    #512950
    Flessa wrote:
    Bara för att du är ”biff” så blir du verkligen inte anfådd efter mer än 5 reps :S
    Och jag tror faktiskt de flesta resonerar som personen i inlägget under ditt.

    Nej inte alls. Men det är en stor skillnad på en elitidrottare/athlet/gymnast och en kroppsbyggare som bara vill få stora muskler.
    Men jag ser ofta stora jäkla biffar på gymmet som ibland testar att köra 10reps och flåsar som några jäkla hundar efteråt, och tar en halvtimme innan dom återhämtat sig, det är visserligen inte så för alla men störra andel av dom som blir anfådda.

    #512951
    Flessa wrote:
    Det är väl så för att de tar i så fruktansvärt, om du kör på en vikt där du precis klarar 10 reps i t. ex bänkpress, så gissar jag på att du också flåsar ganska rejält efteråt? Det är ju änna det som är tanken, att du ska bli trött och ta ut dig, ingen idé att dra ner till gymet och klämma av 200 reps med stången liksom. en rejäl under/överdrift kanske, men du fattar nog min poäng, ;)

    +1

    Att det bara är ”biffar” som blir trött efter ett set med 10 reps bara bullshit. Jag kan bli lika trött på 15reps respektive 5reps beroende på hur mycket % av 1RM jag tränar med.

    #512952
    Flessa wrote:
    Det är väl så för att de tar i så fruktansvärt, om du kör på en vikt där du precis klarar 10 reps i t. ex bänkpress, så gissar jag på att du också flåsar ganska rejält efteråt? Det är ju änna det som är tanken, att du ska bli trött och ta ut dig, ingen idé att dra ner till gymet och klämma av 200 reps med stången liksom. en rejäl under/överdrift kanske, men du fattar nog min poäng, ;)

    Jag menar så klart att man kör runt 50% av sin maximala kapacitet så lär den mer ”biffiga” bli mer anfådd och tar garanterad längre tid på sig att återhämta sig.
    Så du menar att man inte kan ta ut sig med högrepsare? Blanda låg och högrepsare är det ultimata, men det kanske du redan gör.
    Men visst, vill man se ut som en köttbulle och otymplig o orörlig så visst. Men när jag menar med biff, så menar jag verkligen biff!

    #512953

    Kör helkroppsprogram 3 gånger i veckan varje gång 6 sets per muskelgrupp och 4-12 reps

    #512954

    Jag tränar mellan 5-10 reps per övning. Varje övning kör jag 1 set.

    #512955
    nyrreThaMan wrote:
    Ja det beror ju på vad du är ute efter och dina mål är? Jag som hockeyspelare kör 3×12 och 3×15 blandat med 4×6. För att både bygga uthållighet och styrka.
    Och ja, det är bra att variera antalet set och reps efter ett par veckor! Man brukar säga att 4-6 reps bygger mest styrka och 10-12 bygger volym gärna fler, börjar det bli mer än 20 blir det mer åt uthållighets hållet.

    borde det inte vara så att 4-6 bygger mer volym och 10-12 styrka? ju färre repitioner desto kortare muskler/volym? bara undrar:D

    #512956

    Sen är de ju lite skillnad på att köra, låt oss säga 8-10 reps på 5kg och 8-10 reps på 50 kg. Beror ju helt på vilka mål du har :emo-thumb

    #512957
Viewing 11 posts - 31 through 41 (of 41 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.