Hur många timmar sover ni?

Home Forums Allmänt om gymträning Hur många timmar sover ni?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 40 total)
  • Author

Hur många timmar sover ni? Hur gamla är ni, vikt, längd och hur länge har ni tränat?

Jag har nyligen börjat köra hårt i gymmet. Jag har märkt av att mitt sömnbehov har ökat ordentligt! Från att må bra av en sömn på 7h till att inte ens vakna av väckarklockan om sömnen ligger under 9 h. På helgerna brukar jag dessutom vara tvungen att ”ta igen” min ”bristande” sömn, och sova ca 12h. Är det här något som jag får vänja mig med, eller anpassar sig kroppen efter ett tag?

Sover ca 9 h på vardagar. 160 cm, 67 kg. Min nuvarande ”träningsperiod” har pågått i ca 2 mån.

Om jag har tränat hårt brukar jag behöva en timme extra sömn kommande natt. Det tog dock ett tag innan jag behövde mer sömn, när jag började träna kunde jag ju inte ta ut mig lika mycket. Träningslediga dagar har jag aldrig märkt någon skillnad i sömnbehov. Sedan kan det ju vara så att du sov lite för lite innan. För mig är sju timmar på gränsen, jag känner mig lite dåsig om jag inte får åtta.
    Jag har tränat av och till i 16 år. Utan avbrott sedan sommaren 2004. 190 cm, 90 kg.

Sover ungefär 8h på vardagarna och 10-11h på helgerna. Är 19 år gammal och har tränat till och från i fyra år varav de 5 sista månaderna seriöst. Jag väger ca 76kg och är 191cm lång.

Im old & Sleep is overated…
    Sedan jag fick min dotter för snart ett år sedan har jag sovit 4-5 timmar/natt. Samtidigt har jag gjort stora framsteg på gymmet…
    I morse var jag RIKTIGT trött..körde rygg 07.30 & var starkare än någonsin! Strange? Yeah! But you do what you have to do! Its all in your mind!

ZONE

Ulf Gror wrote:
    Som Wannabe är man oftast för het på gröten och tränar dubbelt så mycket som är nödvändigt… OK mycket för att det kul att vara på gymmet också.
    Men det är viktigt att komma ihåg att man inte är tränad för den här påfrestningen som man ger kroppen om det vill sig riktigt illa kan man efter en tid råka ut för utmattningssymptom som kan vara svåra att häva.

Därför brukar man prata om att vara progressiv i sin träning dvs börja ganska försiktigt och kanske maximera passet till att vara ca 45 minuter 2-3 ggr per vecka och max 8-10 övningar per pass. Allt eftersom man blir bättre tränad ökar man träningsintensiteten för att passa den form man är i dvs progressiva ökningar.

Det är alltid bra att prata med någon förståndig om hur man på bästa sätt lägger upp ett program som håller över tid. På de flesta gym så finns det oftast någon som har hyggliga elementära kunskaper om träning..
    Jag möter oftast wannabe som håller 1-2 månader innan de ger upp pga för hög arbetsbelastning.

Det här är en hygglig länk om träning: [http://sv.wikipedia.org/wiki/Styrketr%C3%A4ning]

Det här är ett bra skolarbete kring styrketräning: [http://hem.bredband.net/theteam/Prestera.pdf]

Stats har tränat i 30 år och tävlade aktivt under 12 år.

Haha!:D

Det var en bra kommentar. Jag kör med största säkerhet med för stor träningsmängd nu i början. En vanlig träningsvecka består hittills av ca 2 vilodagar.

Jag vill ogärna se migsjälv som en ”wannabe”. Även fast jag har haft ett breake på några månader som föregåtts av ett års lägre intensitet, så kan man nog ändå säga att jag tränat i ca 5 år. Men, om alla som kör hårdare än vad deras kroppar är vana med är wannabes i dina ögon – så ”wannabe I am”:p

Sarah wrote:
    Hur många timmar sover ni? Hur gamla är ni, vikt, längd och hur länge har ni tränat?

Jag har nyligen börjat köra hårt i gymmet. Jag har märkt av att mitt sömnbehov har ökat ordentligt! Från att må bra av en sömn på 7h till att inte ens vakna av väckarklockan om sömnen ligger under 9 h. På helgerna brukar jag dessutom vara tvungen att ”ta igen” min ”bristande” sömn, och sova ca 12h. Är det här något som jag får vänja mig med, eller anpassar sig kroppen efter ett tag?

Jag är 33 år och har tränat i ca 3år. Väger 85,5 är 180 cm. Själv sover jag 5-6 timmar i snitt då jag har två små barn som älskar att vara vakna tidigt på morgonen. Då jag ändå är uppe tidigt kör jag mina träningspass då. Jag har lagt upp det så att jag kör en muskelgrupp/dag måndag-fredag (ca 20-25 minuter) sen kör jag två pass kvällstid/vecka (tisdag och torsdag) som är på ca 60 minuter (rygg och ben).

//Stefan

105 kg 178cm sover ca 10-11 timmar per natt :emo-thumb

23 år, 166 cm, 57 kg, tränat i ett par år och sover sällan mer än 8 timmar, vardag som helg.

180 cm , 94 kg , sover 7-9 h/natt.

175ckm, 82kg, sover 7-9h

187 cm, 97 kg, 10-11h.

175 cm, 79 kg sover alldeles för lite, sliten som fasen (Mycket jobb), så det blir väl ca 5 timmar :( Behöver 8.

Mvh Calle Sirén

8h minimum vardagar och 12h+ på helger jobbet tar kål på mig behöver all vila ja kan få så ja stressar hellre på allt annat o får i hop till sömnen :)

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 40 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.