Hur ofta kan man träna, hur länge? Och vad kan man göra för att effektivisera?

Home Forums Allmänt om gymträning Hur ofta kan man träna, hur länge? Och vad kan man göra för att effektivisera?

• This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author

Hej!

Jag har en fråga angående träningen. Jag har sen 5 månader tillbaka tränat aktivt. Och kommit in i en livsstil där dagen börjar med ett träningspass, och jag tycket väldigt mycket om det, samt mår väldigt bra av det. Jag undrar dock hur hårt som jag kan puscha mig själv? Jag tränar normalt 2 ggr per dag, och enligt vissa är det inte nödvändigt, må så vara, men jag tycker att det är kul och hinner samtidigt med både skola, jobb, andra fritidsaktiviteter samt har ett stort socialt umgänge. Jag ser inte träningen som ett hinder för något annat. Grejen är den att när jag träna så kör jag normalt: 1-1, 1/2 tim på morgonen, 30-1 h på kväll/eftermiddag. Under mina pass så maxar jag och kör effektivt. Det är mycket kondition, både i form av intervaller, backträning och långdistans. Sen jag började träna på ”allvar” för ca 5 månader sen har jag ökat i en långsam takt. jag började med att gå väldigt lång tid och ökade suggestivt till joggning till att börja springa rätt snabbt. Jag märker dock inte så mycket resultat med min träning, och det kanske jag inte heller behöver eftersom att jag bara trivs med livsstilen, men jag undrar vad jag kan göra för att effektivisera ytterligare? för att möjligen uppnå resultat.

Ursäkta lång tråd, möjligen lite rörig men hoppas att ni hänger med på galoppen :)

Din optimala/maximala träningsfrekvens beror helt på vilken typ utav träning det är du utför, hur bra återhämtningsförmåga du har, hur du sköter kost/sömn samt gener.

Du skrev att du kör mycket kondition är all träning kondition eller ägnar du dig åt annan träning också?

Vad har du för mål med träningen, vilka resultat vill du uppnå?

Hej!

Tänker väldigt mycket på kosten, äter mycket protein och mindre kolhydrater, inget mjukt bröd och liknade, 6 mål om dagen. Ser också till att få mina sömntimmar.

Jag försöker vissa pass att kombinera konditionen med styrketräning, samt ibland gå på core-pass och grit-pass.

Från början var målet med träningen att förlora kg. Och det gjorde jag med byte av kost kombinerat med träning. Nu har jag som mål att få mer stabilitet i kroppen samt få mer muskler, och öka min uthållighet. Dock tycks det mesta ha stannat upp för tillfället. Jag märker självklart att jag fått bättre kondition och min återhämtning är snabb men jag vill upp en till nivå.

Att kombinera Kondition med styrka är inget jag rekommenderar då du förlorar effekt. Splitta hellre upp dem på olika dagar eller tidpunkter på dagen tex. intervaller på förmiddagen och styrketräning på eftermiddagen.

Din Core muskelatur kan du träna så gott som dagligen. Din core muskelatur aktiverar du varje dag hela tiden och återhämtningen utav coremuskelatur är kort. Går själv inte på Pass så vet inte riktigt hur core och grit ser ut men skulle gissa att ni kör högreps träning med lite vila iaf på griten :) Återhämtning av denna typ utav träning är mycket snabbare än vad tex. ett tungt styrketräningspass med få reps per set har.

Din core muskelatur aktiverar du varje dag hela tiden och även återhämtningen utav coreträning är kort.

Min rekommendation är att du tar kontakt med en DUKTIG PT som lägger upp ett träningsschema och eventuellt kostschema åt dig baserat på dina mål. Ett träningsschema inkl. kostschema ligger från 700kr-1600kr och det tycker jag är en värd investering. Separat träningsschema runt 400-1200kr. :)

Hoppas det hjälpte lite iaf. :)

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.