Home › Forums › Allmänt om gymträning › Hur ofta måste man träna samma muskel?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
11 februari, 2006 at 16:19 #1040696Anonym anvandareMember
Tja!
Hur ofta måste man träna samma muskel för att den ska öka i styrka, jag hade fått för mig att det va minst 2 ggr i veckan men nu sa någon att det räcker med 1 gång i veckan för att den ska öka i styrka.
Hur ofta måste man som minst träna samma muskel för att den ska öka i styrka?
Tack på förhand
11 februari, 2006 at 16:19 #94893Anonym anvandareMember11 februari, 2006 at 17:14 #1040697Anonym anvandareMemberVare sig det rör sig om att öka i styrka eller muskelmassa på snabbast möjliga tid är alltid svaret att ju oftare du kan träna samma muskelgrupp desto bättre. Självklart måste du hinna återhämta dig och det är här volym och träningsparametrar (olika övningar, olika repsintervall, vila mellan set osv.) spelar in.
Ett effektivt styrkeprogram bör köra igenom kroppen 2-3 ggr/vecka, men endast inkludera de stora lyften en gång i veckan (marklyft, knäböj och bänkpress).11 februari, 2006 at 18:10 #1040698Anonym anvandareMemberQuote:Ett effektivt styrkeprogram bör köra igenom kroppen 2-3 ggr/vecka, men endast inkludera de stora lyften en gång i veckan (marklyft, knäböj och bänkpress).BartollBara de stora lyften en gång i veckan? Det lät konstigt borde d inte vara smartare att träna de stora 3 oftare å minska isolationsövningar som ändå bara är till för de som behöver bättra på symmetrin? Man får ju en oerhörd stabilitet i kroppen av de stora 3, man tränar ju trots allt stora muskelgrupper.
Vill bara höra vad du har att säga om det Bartoll. Tycker du är intressant att läsa.
Mvh Emil
11 februari, 2006 at 19:56 #1040699Anonym anvandareMemberEmil_S wrote:BartollBara de stora lyften en gång i veckan? Det lät konstigt borde d inte vara smartare att träna de stora 3 oftare å minska isolationsövningar som ändå bara är till för de som behöver bättra på symmetrin? Man får ju en oerhörd stabilitet i kroppen av de stora 3, man tränar ju trots allt stora muskelgrupper.Vill bara höra vad du har att säga om det Bartoll. Tycker du är intressant att läsa.
Mvh Emil
Vi pratar inte isolationsövningar här inte. Däremot pratar jag om att öka styrkan rent generellt, inte enbart i tre lyft. Även om musklerna kan återhämta sig på 48 timmar om man undviker en massa set till failure, så tar centrala nervsystemet längre tid på sig. Därför är det bra att rotera övningar, vilket även i sig ser till att musklerna blir stimulerade på andra sätt.
Dessutom, om du bara utsätter kroppen för samma rörelser om och om igen, blir kroppen enbart bra på att utföra dessa. Detta gör alla andra övningar lidande och bäddar för skador.Exempel på hur man skulle kunna lägga upp ett program för styrka för hela kroppen:
Dag 1:
Bänkpress eller dips
Goodmornings
Chins med supinerat grepp
Front knäböj eller utfall
Parametrar: 3×5 med 7RM, vila 90s mellan setDag 3:
Stående militärpress
Box squats (knäböj till bänk/låda)
Glute-ham raises eller lårcurl
Skivstångsrodd eller sittande rodd
Parametrar: 3×8 med 10RM, vila 120s mellan setDag 5:
Frivändningar
Chins med pronerat eller semi-supinerat grepp
Bänkpress lockouts eller golvpressar (bara övre delen av rörelsen)
Knäböj
Parametrar: 3×3 med 5RM, vila 90s mellan setAlla set ska köras så explosivt som möjligt.
Progression: öka vikten med 2,5% per vecka under fyra veckor. Därefter nytt schema med annan progressionsmetod.
11 februari, 2006 at 20:58 #1040700Anonym anvandareMemberVart tar vad och magträningen vägen då? Även om magen tränas indirekt i dom flesta övningarna och vaderna likaså är det väl bra med specifik träning av dessa för att få generell styrka?
11 februari, 2006 at 22:22 #1040701Anonym anvandareMembertänkte bara slänga in en fråga här om det är lugnt.. såg att Bartoll skrev om Goodmornings, och jag har tränat länge nu och känner mig rätt hemma på gymet, men jag har nog aldrig hört talas om goodmornings förut (förmodligen är jag dum eller nåt)
kan man få en liten tolkning??
11 februari, 2006 at 22:29 #1040702Anonym anvandareMemberMunding wrote:tänkte bara slänga in en fråga här om det är lugnt.. såg att Bartoll skrev om Goodmornings, och jag har tränat länge nu och känner mig rätt hemma på gymet, men jag har nog aldrig hört talas om goodmornings förut (förmodligen är jag dum eller nåt)kan man få en liten tolkning??
typ så
11 februari, 2006 at 22:33 #1040703Anonym anvandareMemberTack för den, nu hänger jag med:emo-thumb
11 februari, 2006 at 23:16 #1040704Anonym anvandareMemberTack för svaren men de va lite fel ändå , Jag frågade efter hur ofta man måste träna samma muskel för att den ska öka i styrka, allså kanske bättre sagt hur sällan kan man träna samma muskel men att den ändå ska bli starkare?
Inte hur ofta man max kan träna samma muskel.
Fattar ni?
Om man typ tränar | rygg, ben, mage | en gång och nästa | bröst, axlar, armar, mage | och roterar så, hur många dagar får de max gå från första benträningspasset till det andra benträningspasset för att muskeln ändå ska gå upp i styrka?
12 februari, 2006 at 21:42 #1040705Anonym anvandareMemberSäger som jag sagt förut, jag vilade upp till 18 dagar och ökade min styrka med 10kg i marklyft.
Det händer ganska ofta att jag ökar så mycket i mina övningar när jag vilar i längre perioder.
Men det verkar som jag är ganska ensam om att förespråka hårdare träning och längre vila på det här forumet.13 februari, 2006 at 14:54 #1040706Anonym anvandareMemberaxl wrote:typ såGodmornings:| ????
Den övningen dog ju ut för ca 25års sen,kan nån förklara vad som e bra med den? Har bara hört skit om den övningen, vad e de för fel på raka mark?
13 februari, 2006 at 15:07 #1040707Anonym anvandareMemberJag tycker Good Mornings med hantlar äger Good Mornings med stång , lättare att hålla ryggen då.
13 februari, 2006 at 15:14 #1040708Anonym anvandareMemberClyde wrote:Jag tycker Good Mornings med hantlar äger Good Mornings med stång , lättare att hålla ryggen då.Vill du vara snäll och visa hur en good mornings med hantlar ser ut?
Är det inte raka marklyft du menar? fast med hantlar då…13 februari, 2006 at 15:16 #1040709Anonym anvandareMembernicke biff wrote:Godmornings:| ????Den övningen dog ju ut för ca 25års sen,kan nån förklara vad som e bra med den? Har bara hört skit om den övningen, vad e de för fel på raka mark?
ja visade bara honnom vad det var för övning, kör sjävl inte goodmornings.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.