Hur reagerar kroppen på mycket tung styrketräning i längden?

Home Forums Allmänt om gymträning Hur reagerar kroppen på mycket tung styrketräning i längden?

• This topic is empty.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author

Jag är 34 år kom igång med gymträningen förra nyår. Efter ett uppehåll på säkert 7 år, under den tiden har jag mestadels bara gått långpromenader och skött kosten hyfsat.
    Så sedan förra nyår har jag kört tungt o hårt med 3-4pass i veckan. Skött kosten helt ok o legat på minst 2 x protein av min kroppsvikt. Kört med whey-80 protein, super gainer pro efter träning hela tiden är ju visserligen kreatin i de 2 gram per shake men:..Så har ju inte hållt upp med kreatin på ett helt år som man egentligen ska efter 8 veckor som det sägs. Testat en burk med vip-x, och 2 burkar creatine complete extreme. Gått riktigt bra på gymmet under denna tid ökar rejält i styrka och en helt ok massa. Jo min fråga är nu som rubriken lyder att hur reagerar kroppen och hur mår den egentligen, när tiden rullar på, kör alltid till failure o tar ut mej helt på varje muskelgrupp. Tänker på slitage av leder och legament, immunförsvar,nervsystemet, skelett, kroppsorgan mm mm:|

som du säger, sliter en hel del på leder, vad jag vet så sliter det väl inte på skelettet?

Sluta ta ut dig till failure. Kör kortare pass och träna musklegrupperna fler gånger istället.

Ju äldre man blir ju mer återhämtning behöver man, att köra till failure och ta ut sig alltid under långa perioder är nog inte direkt hälsosamt på lång sikt. Funkar väll när man är 16, men är man 30+ bör man nog dra ner lite på volym och inte alltid köra till failure, tror det är bäst både för hälsan och faktiskt resultaten i långa loppet :)

Gäller inte bara oss + 30, men lättare att komma undan med att köra ut sig helt när man är yngre.

Därmed inte sagt att man inte ska köra tungt och hårt, men mindre volym och inte alltid till failure tror jag är en bra grund.

Wig wrote:
    Sluta ta ut dig till failure. Kör kortare pass och träna musklegrupperna fler gånger istället.

Men vad fan säger du så för..?
    Han är ju nöjd med sina ökningar och klagar inte. Gör inte det här till nån ”failure eller inte-diskussion”.

Såhär är det.

Mycket tung träning i lagom dos, du blir stark och stor. Kroppen kommer anpassa sig med tiden. Blir man sliten får man göra justeringar.
    Mycket tung träning i för stor dos, du blir övertränad snabbare än snabbast.
    Givetvis är det en balansgång.

Kreatinet.. nej, man behöver inte ha uppehåll i ett år. Det finns många som kör året runt också.
    Här är FAQ där du definitivt får svar på dina funderingar:

[http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=105194]

Nervsystemet tar bra mycket stryk av positiv failure

nutz wrote:
    Men vad fan säger du så för..?
    Han är ju nöjd med sina ökningar och klagar inte. Gör inte det här till nån ”failure eller inte-diskussion”.

haha, ok?
    Han frågar hur det sliter på kroppen i längden och han fick svar.

Jag märker inget slitage direkt efter 15 år , mer isåfall att man var dum i huvudet i början och körde många övningar fel viket ledde till ont i axlar , armbågs strul(1 års vila för o bli bra typ) o lite sånt , men jag e 35+ och skadefri och kör alltid hårt och sover utan käpp och är uppe innan frugan bäddat så att säga :)

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.