Hur ska jag träna?

Home Forums Allmänt om gymträning Hur ska jag träna?

• This topic is empty.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author

Söker efter respons på mitt nuvarande träningsupplägg och gärna tips på hur jag kan förbättra det. Jag använder mig av ett eget program då jag inte känner till några ”erkända” program annat än 5×5 stronglift som inte är i min smak då jag vill träna för volym. Målet med träningen är alltså att bli så stor som möjligt.

Dag 1: Rygg och biceps

Rodd 3×10
    Bicepscurl 3×12
    T-bar rodd 3×10
    Latsdrag/chins 3×8
    Skivstångscurl 4×8

Dag 2: Bröst, triceps och axlar

Bänkpress 4×10
    Hantelpress 3×10
    Flyes i maskin 4×12
    Axelpress med hantlar 3×10
    Axelpress i maskin 4×12
    Pushdowns 3×10 (i två omgångar)
    Reverse pec fly/pec fly (vafan dom heter) 3×10

Dag 3: Ben och mage

Benpress 4×12
    Benspark 4×10
    Crunches 3×10
    Lårcurl 3×12
    Crunches 3×10 med vikt
    Vadpress 4×12

Tränar såhär 3-1-3 så gott jag kan och tycker det känns rätt bra förutom att benpassen går ganska snabbt. Borde jag lägga om något eller är detta bra att köra på? Skulle gärna vilja ha något ”erkänt” program men detta känns helt ok bara det att jag gärna vill träna ben tillsammans med andra muskelgrupper än mage. Har tränat runt 6 månader varav 2 månader seriöst. Käkar runt 2700 kalorier och får i mig bra med protte då jag har vassleprotein att dryga ut intaget med. Sover 7h per natt osv

18 år
    ~ 175 cm
    ~ 66 kg

satsa på färre övningar och fler set, se mitt svar här:

[http://forum.body.se/showpost.php?p=1173848&postcount=8]

vid 66kg @ 175cm så behöver du främst fokusera på basövningarna, inte massa ”finlirs-trams”

mysglenn wrote:
    vid 66kg @ 175cm så behöver du främst fokusera på basövningarna, inte massa ”finlirs-trams”

Samt se till att äta mycket mera mat! Så håll dig till tunga basövningar som ovan säger och öka näringsinstaget markant. Personligen vägde jag 66kg rätt deffad när jag var 17 år och till mina 1,65cm.

Ok, ska satsa att få i mig käk samt att höja antal set och reducera en del ”onödiga” övningar. Tycker dock att jag har ganska få, brukar ju så klart låta basövningar gå i första hand, satsar mest på bänken osv

strand wrote:
    5×5 stronglift som inte är i min smak då jag vill träna för volym

SL5x5 kommer givetvis ge volym.

Ditt schema är väl bra att utgå ifrån men jag tycker inte att man ska följa set och repsantal till punkt och pricka. Har man kraft över till att göra några extra reps eller några extra set så ska man göra det och inte nöja sig med exempelvis 3×12.

NoPain NoGain wrote:
    Ditt schema är väl bra att utgå ifrån men jag tycker inte att man ska följa set och repsantal till punkt och pricka. Har man kraft över till att göra några extra reps eller några extra set så ska man göra det och inte nöja sig med exempelvis 3×12.

Självklart, tar alltid ut mig. Känner jag att jag kan ta fler reps så gör jag det även om det så bara är ett extra. Reps (och set) antalen är ju bara riktlinjer så att man vet på ett ungefär hur många man ska köra

strand wrote:
    Självklart, tar alltid ut mig. Känner jag att jag kan ta fler reps så gör jag det även om det så bara är ett extra. Reps (och set) antalen är ju bara riktlinjer så att man vet på ett ungefär hur många man ska köra

Man kan öka fast man inte ”tar ut” sig (kör till failure) …

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.