Home › Forums › Allmänt om gymträning › Hur skall jag bygga om mitt schema för att få bästa resultat?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
6 april, 2013 at 08:34 #101596Anonym anvandareMember6 april, 2013 at 08:35 #1075663Anonym anvandareMember
Luddig fråga. men jag hittar inge riktigt bra svar själv, och tänkte iaf se om jag kan få lite tips härifrån.
Jag fick den initiala versionen av mitt schema för många år sedan av min tränare då jag körde motocross. och det gav bra resultat och jag bredvid motocrossen påbörjade lite styrkebygg för att få en snyggare och starkare kropp.
Genom åren har jag gjort små modifieringar, och jag minns ärligt talat inte hur det såg ut från början.
I stort sett så gillar jag mitt schema, känns som att jag iaf får med de stora muskelgrupperna, men det är tiden till träning som är starkt begränsad nu.
Jag har fått för mig att man skall köra minst 2 ggr per muskelgrupp per vecka för att få riktigt bra resultat. Jag når bara 1.3ggr per vecka. i genomsnitt. Förr hade jag all tid i världen, nu har jag barn, familj, eget företag samtidigt som jag gör mitt examensarbete på chalmers. Jag får helt enkelt nöja mig med 4 träningstillfällen per vecka.Mitt schema ser ut såhär:
* dag 1 BEN (och då tid finnes underarm)
– Lårpress 4×10
– Lår framsida 4×10
– Lår baksida 4×10
– Vader 3×30
– Lår insida 4×10
– lår utsida 4×10
( – Underarm curl 3×20)
(- Underar, curl vriden 4×10)*dag 2 ARMAR AXLAR
– Front raiser 4×10
– Hantelpress sittandes 4×10
– ”Delta bak”, lyft med z stång utmed magen 4×10
– Shrugs 4×10 (vet inte om den heter så, armar hänger med hantlar, och så rullar jag axlar upp och ner)
– Bicepscurl hantel 4×8
– Biceps curl z stång 4×10
-Tricpes med z stång, liggandes p årygg 4×10
– Triceps drag i maskin, ståendes, 4×10*dag 3, BRÖST RYGG
– Ryggdrag uppifrån mot bröst 5×10
– Ryggdrag rakt framifrån (likt roddmaskin) 4×10
– Bänkpress 4×10
– Hantelpress liggandes 4×10
– Hantelflyes liggandes 4×10Alla dagarna avslutar jag med ”ryggmaskin”, typ rygglyft fast sittandes och tyngder man lyfter. 3×30)
Jag vet med mig att magmusklerna saknar, och det har liksom blivit så sneaste tiden,Dessa 3 dagr rullar på i 4dagars perioder, vilket gör att jag tränar varje pass 1.3 gånger per vecka.
Jag skulle bli väldigt glad ifall någon vill ta sig tid att ge mig lite tips, räcker detta? skall jag ändra på något?
Saken är den att jag är lite knubbig och har i många år kämpat med att gå ner i vikt. nu har jag ”gett upp” och bestämt mig för att gå upp den mängd vikt jag vill gå ner. Jag vill väga 125 kg (+20 kg) när jag e klar. fast då utan bilringarna!
Träningen blir betydligt roligare, men samtidigt då det sitter lite bilringar kvar, så ser jag inte utvecklingen. som en tunnis kanske skulle se?!Utveckling sker, och jag ökar vikter på hanltar & stång o maskiner i stort sett hela tiden. Men jag vill verkligen maximera min utveckling så långt det är möjligt då man bara tränar 4 dagar i veckan.
Tack så mycket!
Träningsblogg:
http://easyrider.igymblog.com6 april, 2013 at 12:00 #1075666Anonym anvandareMemberKanske inte lägga bröst, rygg efter triceps biceps då du använder triceps i bröst och biceps i rygg. Om du vill köra en 3 split skulle jag rekomendera:
Dag 1 Bröst, triceps, framsida axlar.
Dag 2 Rygg, Biceps, Baksida axlar
Dag 3 Ben och vader.Personligen får jag väldigt långa pass utav att köra såhär så jag skulle välja att köra en split på fler dagar och då du tränar 4 dagar så kan du ju lägga in en extra dag i schemat ist för att börja om. Så för att redigera ditt schema lite:
Dag 1: Axlar + Mage.
Dag 2: Ben + Vader.
Dag 3: Bröst + Triceps.
Dag 4: Rygg + Biceps.Ha helst en vilodag mellan dag 4 och dag 1. Lycka till!
6 april, 2013 at 14:57 #1075669Anonym anvandareMemberVincent94 wrote:Kanske inte lägga bröst, rygg efter triceps biceps då du använder triceps i bröst och biceps i rygg. Om du vill köra en 3 split skulle jag rekomendera:
Dag 1 Bröst, triceps, framsida axlar.
Dag 2 Rygg, Biceps, Baksida axlar
Dag 3 Ben och vader.Personligen får jag väldigt långa pass utav att köra såhär så jag skulle välja att köra en split på fler dagar och då du tränar 4 dagar så kan du ju lägga in en extra dag i schemat ist för att börja om. Så för att redigera ditt schema lite:
Dag 1: Axlar + Mage.
Dag 2: Ben + Vader.
Dag 3: Bröst + Triceps.
Dag 4: Rygg + Biceps.Ha helst en vilodag mellan dag 4 och dag 1. Lycka till!
Så du tror det räcker med en gång per muskel & vecka? Alternativet är riktigt långa pass så jag får in allt 2 gånger. (kallas det då 2-split?)
Tack så mycket för ditt svar! Skall nog testa ditt schema ett tag.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.