hur skall jag göra…

Home Forums Allmänt om gymträning hur skall jag göra…

• This topic is empty.
Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author

har äntligen kommit in i rytmen att träna 3gånger i veckan.
    jag har gjort vad jag har kännt för dagen men oftast har det sett ut så här.

pass1 överkropp oftast bara 1-2 övningar per muskelgrupp.
    pass2 ben och rygg
    pass3 överkropp samma som pass 1

jag kan inte köra vissa övningar då jag har problem med min hälsena och den får inte belastats för mycket.

har ni några förslag för att ”effektivisera” träningen hur hade ni gjort.

hoppas ni kan hjälpa en som äntligen har kommit igång och som tycker det är roligt.

Pass 1:
    Bröst
    Pass 2:
    Axlar och triceps
    Pass 3:
    Ben, mage
    Pass 4: Rygg

Ha en vilo dag mellan passen, ät mycket och sov mycket! (:

BlackRetroBox wrote:
    Pass 1:
    Bröst
    Pass 2:
    Axlar och triceps
    Pass 3:
    Ben, mage
    Pass 4: Rygg

Ha en vilo dag mellan passen, ät mycket och sov mycket! (:

Skulle säga att hans nuvarande är bättre än ditt förslag. Iaf för hans träningserfarenhet.

Antingen halvkroppspass som du gör nu eller gått över till att köra helkropp med basövningar.

tre dagar i veckan, då bör det funka med helkropps pass som Kri säger. Basövningar och någon komplement övning typ vadpress eller biceps curl eller så

Här kommer lite tips som jag fick från Gober
    Här har du några länkar med inspiration.

[http://xtort.net/]

[http://www.musclemecca.com/showthrea…ing-All-wrong]!

[http://www.t-nation.com/free_online_…lbody_training]

[http://www.wackyhq.com/madcow5x5/geo…odized_5x5.htm]

Denna snubben har mycket vettigt att säga om träning,
    [http://www.bodyrecomposition.com/]

Jag tyckte de var intresanta i alla fall

så med helkroppspass menar ni att jag skall köra alla övningar på samma pass eller.:o
    fr prova och se om jag pallar med detta annars får jag köra som jag kör nu halvkropps pass och kanske klämma in någon extra övning.

ghosten wrote:
    så med helkroppspass menar ni att jag skall köra alla övningar på samma pass eller.:o

Inte lika mycket för varje kroppsdel som i ett split naturligtvis. Det sabbar ju hela idén med helkroppspass istället för split.

ghosten wrote:
    fr prova och se om jag pallar med detta annars får jag köra som jag kör nu halvkropps pass och kanske klämma in någon extra övning.

Ett helkroppspass kan se ut så här:
    Bänkpress 3 set
    Militärpress 2 set
    Chins 3 set
    Rodd 2 set
    Knäböj 3 set
    Raka Marklyft 2 set
    Vadpress 2 set

(Detta är bara ett exempel, kan varieras i övningar och setantal efter individuellt tycke och smak)

Kri wrote:
    Ett helkroppspass kan se ut så här:
    Bänkpress 3 set
    Militärpress 2 set
    Chins 3 set
    Rodd 2 set
    Knäböj 3 set
    Raka Marklyft 2 set
    Vadpress 2 set

(Detta är bara ett exempel, kan varieras i övningar och setantal efter individuellt tycke och smak)

Ledsen att jag väcker upp en gammal tråd, men jag har kollat runt på forumet i en vecka nu på tips på helkroppspass (kollat helkroppstråden m.m x antal gånger). Men tycker alltid volymen på reps*sets verkar så låg per pass men det kanske är så det ska vara när man tränar musklerna 3 gånger i veckan? Jag kör just nu på en volym (sets*reps) som ligger på cirka 130-150 i veckan per muskel och det har gett mig strålande resultat. Kanske bara är jag som kör på väldigt högvolym, jag håller på med 2×10 och 3×10 på mina övningar just nu.

Sen om vi tar t.ex. från det jag citerat över: knäböj 3 set.

Oavsett om det är 5 reps eller 10 reps så blir inte repsvolymen så hög.
    Däremot 15 reps blir rätt så högt. Sen kanske volymen inte behöver vara så hög heller eftersom man kör på tyngre vikter – antar att det är så det är tänkt? Och en ny formel för volymen (sets*reps*vikt) hade gjort en bättre jämförelse relativt (sets*reps).

5*3(*3 dagar) = 45
    15*3(*3 dagar) = 135

Ledsen för att jag kanske ställer väldigt korkade frågor nu osv men jag har inte så mycket träningserfarenhet som många andra här. Jag hade i alla fall varit tacksam för att komma igång med ett helkroppsschema, det jag ute efter är hypertrofi och har planerat att övergå till helkropps 3gånger i veckan nu i början av Oktober (om inte tidigare) för nu i September ska jag prova lite lågare reps innan jag byter igen.

Lite fakta om mig själv så är jag 194cm lång, 73kg (ja det är väldigt lite det är jag medveten om – jobbar på detta), har tränat i 7månader varav de 3 senaste månaderna har varit riktigt seriösa (där jag också verkligen har engagerat mig i träningen).

Tack på förhand!

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.