Home › Forums › Allmänt om gymträning › hur tungt är tungt?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
5 november, 2005 at 15:45 #1046985Anonym anvandareMember
kom å tänka på en sak idag när jag var på gymet för ett pass armar. läser ju titt som tätt att folk tränar tungt eller semitungt eller lätt. vissa skriver ut i sin signatur vad dom maxar i basövningarna. tanken som slog mig då var:
-hur tungt är egentligen tungt?
-finns det en gräns där jag kan säga att jag generellt kör tungt?visst jag vet vad som kommer nu. ”det är ju individuellt” japp, håller med, men vad jag undrar är finns det nån oskriven gräns? ex: jag tränar på 110-130 i bänkpress vilket jag själv tycker är alldeles för moderata vikter. när detta kom upp på jobbet blev gubbarna förskräckta å tyckte jag skulle upp till bevis för så tungt hade dom minsann aldrig sett någon lyfta. uppenbarligen tyckte dom det var enorma vikter som omöjligen kunde stämma. när jag sen ser martin kjällström reppa loss på 200 i bänken så……förstår ni vart jag vill komma?
bara tankar från mig iof, kan ju va så att jag bara lallar…..:o
5 november, 2005 at 15:45 #95393Anonym anvandareMember5 november, 2005 at 16:19 #1046986Anonym anvandareMemberNär det gäller bänkpress så…skulle jag vilja påstå att när man reppar på 100+ börjar det bli tungt, och när man reppar på 120+ så är det tungt. Då snackar jag inte maxningar utan då snackar jag set och reps på dessa vikter. Allt från 120 och + är tungt när vi snackar bänkpress imo.
Sen om vi snackar freak-tungt så ligger ju coleman/branch och reppar på 185 i bänken om jag inte minns fel, vilket kan ge lite uppfattning.5 november, 2005 at 17:25 #1046987Anonym anvandareMemberSom du säger så tycker alla olika om vad som är tungt..
När jag började träna för 3 år sen tyckte jag 80-90kg var tungt, nu är ju det inget längre, när man själv reppar på allt från 110-140kg…
Tror att när man ser nå som reppar på 10-20kg mer än själv tycker man det är tungt, senm tänker jag i alla fall på hur mycket dom skulle kunna väga för en 120kg kille som kör 10 reps på det imponerar inte på mig i alla fall..//Martin
5 november, 2005 at 18:31 #1046988Anonym anvandareMemberJag tillhör väl den viktkåta skaran då….:o
IMO är ”tungt” träning med 85% eller mer av 1RM, ”lätt” 70% eller mindre och ”semi” däremellan.
Egentligen är det ordbajseri, det är ju bara ett sätt att beskriva vad man gör på gymet, om man säger till någon att man kört ”tungt”, ”5:or” eller hur man nu väljer att beskriva det.
5 november, 2005 at 19:23 #1046989Anonym anvandareMemberintressanta inlägg i debatten killar. verkar ju som om det kanske finns fler som undrat över denna meningslösa sak….:emo-thumb
5 november, 2005 at 21:12 #1046990Anonym anvandareMemberTor Lundsten wrote:Om det finns en gräns för vad som bör anses som tungt (resp. lätt), så finns det också en gräns för vilka som är starka (resp. svaga).En genomsnittsman tar c:a 60kg i bänkpress så jag antar att det inte krävs något speciellt för att bli kallad stark av en svensson.
Du skojar, inte mer? När du menar att mannen tar 60, menar du reppar eller maxar? Vet du vad en genomsnittskvinna klarar?
Man har nog tappat verklighetsuppfattningen vad det gäller vikter när man bor på Delta…6 november, 2005 at 11:30 #1046991Anonym anvandareMemberhaha, blev även jag minst sagt förvånad över den moderata vikten 60kg. som du säger Mirre, man tappar verklighetsuppfattningen när man tränar själv.
6 november, 2005 at 13:29 #1046992Anonym anvandareMember60 kg 1rm låter som en verklighetsförankrad uppskattning tycker jag.
Det finns ju statistik över detta. Jag har dock ingen aning om hur man ska översätta det till gymvikter….
[http://www.pliktverket.se/templates/pvStatistics____147.aspx http://www.pliktverket.se/templates/pvStatistics____147.aspx%5D
6 november, 2005 at 14:10 #1046993Anonym anvandareMemberHur mycket tog ni själv i bänk när ni började träna?
En annan maxade hela 40 otroliga kg. Att en otränad ”Svensson” har 60kg som sitt max i bänk låter rätt troligt tycker jag.Det där med vad som är tungt. Gränsen flyttas ju hela tiden. Jag har alltid varit svag som få, trots att jag nu är starkare än vad jag trodde att jag skulle bli första gången jag klev in på gymmet tycker jag fortfarande att jag är svag.
6 november, 2005 at 15:34 #1046994Anonym anvandareMemberTor Lundsten wrote:Första gången jag överhuvudtaget provade bänkpress gjorde jag två-tre reps på 80kg och ett reps på 87,5kg.
Mina polare i samma ålder (16-17år) maxade då ungefär 50kg.87,5 första gången du bänkade?? Freak:emo-thumb
Annars så skulle jag vilja uttrycka ”tungt” i relativa termer, annars blir det meningslöst. Det som är lätt för Tor är tungt för mig (believe me, jag har blivit tvungen att släpa bort ett par hantlar han körde shrugs med en gång, redan det var ett helt träningspass för mig – och då lyfte jag dem en i taget;)). Men å andra sidan är det som är lätt för mig tungt för min mormor (hoppas jag); att sätta gränser definerade i kilon känns därför inte så meningsfullt som sagt. Storlek, kön, ålder, grundstyrka, träningserfarenhet osv gör så mycket skillnad.
6 november, 2005 at 15:56 #1046995Anonym anvandareMemberJo precis.
S6 november, 2005 at 16:30 #1046996Anonym anvandareMemberRepsintervallet man tränar på säger mer om hur tungt man tränar än vilken vikt man har på stången.
För precis som Andreas skriver så det som är lätt för en person är tungt för en annan.6 november, 2005 at 19:34 #1046997Anonym anvandareMemberskulle man inte kunna benämna ”tung” träning som :
”träning som utförs nära en individs maximala styrka i en specifik övning”
något åt det hållet ?6 november, 2005 at 19:54 #1046998Anonym anvandareMemberjohfel wrote:Jag tillhör väl den viktkåta skaran då….:oIMO är ”tungt” träning med 85% eller mer av 1RM, ”lätt” 70% eller mindre och ”semi” däremellan.
Egentligen är det ordbajseri, det är ju bara ett sätt att beskriva vad man gör på gymet, om man säger till någon att man kört ”tungt”, ”5:or” eller hur man nu väljer att beskriva det.
:whistle:
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.