hur tungt är tungt?

Home Forums Allmänt om gymträning hur tungt är tungt?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 69 total)
  • Author

Tycker gränsen ligger på ca 1,5 gånger sin egen kroppsvikt…. då kan man klassa vikten som tung, om man ska generalisera lite…. vad gäller bänk iaf.

För mig är att köra tungt högst individuellt. Jag tycker att man borde kunna definiera ”att köra tungt” med lågrepsträning. Eller iaf. nästan.

Kör man 2-6 reps och det är max vad man klarar så tycker jag man kör tungt oavsett vikten på stången, iom. att det är så indivudellt.

Alltså.
    X klarar 4 reps med 50kg i bänkpress – för honom är det tungt.
    Y klarar 4 reps med 150kg i bänkpress – för honom är det tungt.

Mao. lågrepsträning för mig är när någon kör tungt.

Fick inte ut exakt vad jag menade men hoppas ni förstår, stressad och ska inmundiga en välförtjänt lunch…

//mike

Jag kommer vara rätt nöjd med min styrka i BP då jag maxar 2x min kroppsvikt. Just nu tar jag exakt 0.98x min kroppsvikt i BP

Första gången tog jag 55kg, Då var jag 14år och vägde 63kg Vikt.

just uttrycket ”tung träning” kan ju iof innebära en hel del. hör ju våra friidrottstjärnor säga att dom inte presterat för att dom just kommit ur en period av tung träning. mao borde även tung träning inte enbart betyda att det ligger mkt på stången utan även att du är inne i en period där du tränar väldigt intensivt…..eller? :|

Tung tr

Skall man inte lyfta 150% av kroppsvikten i bänk? Men det kanske gällde hockey eller basketspelare…

jag anser att ”tungt” i detta fallet betyder 3-5 reps. vikten i sig är inte intressant i denna frågan. isf kunde magnus samuelsson påstå att 200hk i bänk inte e tungt för hans personbästa ligger på 70 kilo mer..

primo wrote:
    Tung träning är som du säger en definitionsfråga.
    Jag tycker att högrepsträning är bra mycket jobbigare än lågreps således borde tung träning vara högreps för mig!
    Dom där sista repsen sitter alltid långt inne både både psykiskt och fysiskt.

helt sant, men tränar man tungt då i begreppets rätta bemärkelse?

Sammy wrote:
    jag anser att ”tungt” i detta fallet betyder 3-5 reps. vikten i sig är inte intressant i denna frågan. isf kunde magnus samuelsson påstå att 200hk i bänk inte e tungt för hans personbästa ligger på 70 kilo mer..

att köra på 200 i bänken är tungt oavsett, haha.

Begr

tungt när man reppar runt 3-6 allt över är lätt :p att gå in på villka vikter som är lätt/tungt är ju rätt individuellt, då skulle man ju aldrig klara att lyfta tungt för det är ju alltid nån som tycker ens maxvikter är pisslätta

Barkis wrote:
    tungt när man reppar runt 3-6 allt över är lätt :p att gå in på villka vikter som är lätt/tungt är ju rätt individuellt, då skulle man ju aldrig klara att lyfta tungt för det är ju alltid nån som tycker ens maxvikter är pisslätta

precis hit jag vill komma! men finns det någon oskriven gräns? när ska man bli imponerad? har ju sett killar skicka upp horribla vikter i ex bänkpress men då har deras teknik varit under all kritik och ett sådant lyft hade inte blivit godkänt på tävling. ska det spela in? gäller bara vad som ligger på stången?

Reyky wrote:
    helt sant, men tr
    Reyky wrote:
    att köra på 200 i bänken är tungt oavsett, haha.

jo, det är iofs sant =) men du hajjar vad jag menar :)

primo wrote:
    Det beror helt på hur man tolkar begreppet tung träning.
    Hög intensitet är även det tungt/jobbigt, allt blir tungt om man gör det tillräckligt länge eller med tillräckligt stort motstånd!;-)

*håller med*

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 69 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.