Hypertrofi/Styrka

Home Forums Allmänt om gymträning Hypertrofi/Styrka

• This topic is empty.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author

Har lite funderingar över styrka/hypertrofi.

Sett många rekommendationer till nybörjare som har svårt att bygga att köra 5reps, som lutar mer åt styrkehållet(1-4reps) än hypertrofi(8-12)

Har detta något att göra med att man utgår från att personen i fråga har Typ I muskelfibrer? Och hypertrofi endast gäller på de som har Typ II(a,x)?

Jag har uppfattat det litegranna som att:

lågreps = starkare

starkare = större muskler

Hur många set/reps är rekommenderat för att bygga maximal muskelmassa? (volym)

Kanske beror på varje individ, men på ett ungefär!

Jax wrote:
    Hur många set/reps är rekommenderat för att bygga maximal muskelmassa? (volym)

Kanske beror på varje individ, men på ett ungefär!

8-12 säger man

Jag är nyfiken på hur mycket detta spelar roll i praktiken. Finns det nån studie där dom mätt resultat i praktiken över en längre period?

Jag har nämnligen byggpolare som varit med rätt länge och säger att dom bygger bäst volym på låga reps..

AlldelesLagom wrote:
    8-12 säger man

Jag är nyfiken på hur mycket detta spelar roll i praktiken. Finns det nån studie där dom mätt resultat i praktiken över en längre period?

Jag har nämnligen byggpolare som varit med rätt länge och säger att dom bygger bäst volym på låga reps..

Okej, jag har läst runt lite och sett massa olika svar. Självklart finns det väl rekommenderade antal reps för tex volym men jag tror det beror på mycket annat också.

8-12 brukar vara hypertrofi, eftersom du tröttar ut både större och mindre muskelfibrer. Men samtidigt, ju starkare muskel, desto större, då borde ju logiskt sett styrka även betyda större muskler?

Bjern wrote:
    Men samtidigt, ju starkare muskel, desto större, då borde ju logiskt sett styrka även betyda större muskler?

Då borde ju styrkelyftarna vara de mest störst muskler. Men visst, styrkan är säkert den variabel som påverkar mest när det gäller tillväxt. Jag tror jag läste någonstans att en anledning till att styrkelyftare inte har så mycket muskler de borde ha för sin styrka, är att de vilar länge mellan seten och lyfter på ett sätt som gör vikten så lätt som möjligt. Ska man bygga bra tror jag man ska satsa på kontakt och kortare vila mellan seten. Det är så jag uppfattar muskelbygge i alla fall, progression(mer reps, högre vikt osv..) men utan att ge upp tanke på god form, känsla och kontakt.

Jax wrote:
    Okej, jag har läst runt lite och sett massa olika svar. Självklart finns det väl rekommenderade antal reps för tex volym men jag tror det beror på mycket annat också.

[http://traningslara.se/styrketraning-del-iv-intensitet-och-repetitioner-failure-eller-inte/]

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.