Idiottråden

Home Forums Allmänt om gymträning Idiottråden

• This topic is empty.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author

Ja vart börjar man…

Nu har det gått drygt fyra år sedan jag ”gymmade” om man nu kan kalla det för det. När jag ”gymmade” så tränade jag även utanför gymmet. Jag spelade pingis drygt två-tre timmar varje dag, jag var med i ett bandykorplag och vi tränade 1-2 ggr per vecka. Förutom det så joggade jag en del och var ”allmänt aktiv”. Extremt mycket sportande på fritiden. Jag var i otroligt bra form…

Det jag gjorde på gymmet var i princip bara att jag satte mig ner vid en maskin och körde igång. Oftast hade jag med mig någon polare som hade ett schema som han gick efter medan man själv var färdigt på en halvtimme. Det var inte ofta jag kom hem och kände träningsverk eller rättare sagt kände verkligen hade gjort något. Det spelade ingen roll vad jag gjorde, jag gjorde ju mer, tränade mer när jag inte var på gymmet:)

Idag är jag inte speciellt aktiv. Jag har bytt stad och har varken tid eller tillgång till ”samma” fysiska träning jag brukade hålla på med. Men däremot finns ju gymmen… Jag vet inte riktigt hur jag ska uttrycka mig och är mest rädd att det här kommer låta dumt men jag vill börja gymma. PÅ RIKTIGT, den här gången. Fast jag vet inte var jag börjar, eller hur jag gör. De få personer jag känner här som gymmar bor en bra bit ifrån mig och jag blir alltid lika förvånad när jag får höra hur det har kört 1,30timme på gymmet föregående dag och ska tillbaka dagen efter för att göra samma sak. Visst jag kan gå in och köra sittande bänkpress, köra lite rodd, problemet är inte hur jag utför övningarna utan mer vad ska jag göra och vilka övningar?

Mina kostvanor är inte de bästa och just nu vill jag bara bli av med min mage. Jag är 1,77 och väger drygt 70kilo, inte överviktig men jag har kagge och mina lår är brutalt stora. Skärpning som gäller.. men i alla fall, min ”uttdragna” fråga är hur gör jag, var börjar jag? Finns det något schema som fungerar för de flesta och där det står vilka övningar jag ska göra och hur många reps? Hur långt ska ett gympass vara eller rättare sagt hur länge körde ni när ni var nybörjare?

Jag sitter och kollar på nätet varje dag efter saker som har med träning att göra, och kommer bara med nya ursäkter till att inte skaffa ett gymkort. Men ju mer jag tänker på allt det här, desto mer inser jag hur dåligt jag mått sen jag slutade vara ”aktiv” och att jag bara vill må bra..

Konstigt tråd men jag hoppas att det framgår vad jag försöker säga och att någon av er experter kan komma med något bra tips/råd. Skriver detta 5 på morgonen, gick upp för tre timmar sedan pga sömnproblem som jag har haft ett tag nu, får skylla på det också…:) Tack för svar!

Hej och välkommen hit

man börjar väl kanske med att se vad andra nybörjare har fått för tips?

Det är ju faktiskt den mest vanliga frågan här, ”hur börjar man styrketräna?”

Kanske även den vanligaste frågan över huvudtaget..

På nätet gäller Herren Jesus Kristus ord ”sök så skall du finna” (observera min skämtamma ton hehe) finns zillioner sidor med information om hur man börjar/kommer igång med träning och hur man får vidare beroende på hur man vill profiliera sig.

Varje avdelning på ett forum har ett par ”viktigt” trådar som oftast samlar in vanligt förekommande frågor (”FAQ”) de är alltid postade längst upp så att man lätt kan hitta dom (såg du dom?)

Här har du iaf den tråden jag tänkte på [http://forum.body.se/showthread.php?t=28673]

Sedan vad menar du med ”experter”? De flesta här som är aktiva är sådana som du och jag, glada nybörjare och amatörer som delar med sig av sina erfarenheter.

Om du nu vill ha mina tips till en nybörjare så skulle det vara dessa:

Börja med att fokusera dig på att verkligen lära dig följande övningar:

knäböj
    marklyft
    bänkpress
    stående press över huvudet med skivstång
    skivstångsrodd
    frivändningar

Hur? Jo ta reda på hur man gör dessa dels genom att läsa på nätet, se på filmer på youtube, filma dig själv och posta här och i andra forum och be folk kommentera din teknik. Börja med mycket låga vikter och fokusera verkligen på att lära dig tekniken de första månaderna. Styrketräning är en teknik”sport”.

Du kan ha två olika slags pass där du ena passet börjar med att köra hälften av övningarna och den andra hälften på pass nummer 2, tex kör marklyft, skivstångsrodd och frivändningar pass#1 och resten på pass#2.

Lägg ner åtminstone 30min / pass till denna teknikträning.

Efter du har genomfört denna och försökt känna efter var dina svaga punkter är (det brukar vara problem så som orörlighet i benen samt axlarna, se till därför till att strecha ordentligt efteråt för att bygga upp din rörlighet i eventuella problemområden)
    så kan du köra i maskiner för de muskelgrupper som du nyss tekniktränade (maskiner är svåra att misslyckas med men bygger inte styrka på samma sätt)

Tex för pass#1 kan du köra lite i maskiner så som latsdrag, roddmaskiner (ej motionsroddmaskiner hehe), ryggresningar. Samt lite enkla hantel/skivstångs curls för biceps. Den första månaden, satsa på att köra på lätta lätta vikter för att bygga och förbereda lederna då det är lättare att bygga musklerna starkare än lederna, så om man går ut för hårt kan det bli så att lederna inte hänger med i musklernas utveckling och man kommer att skada sig. Så ligg på ca 15-20reps, ca 3-5set per övning där med vikter som du inte ”failar” på.

Efter teknikträningen i pass#2 kan du köra pressmaskiner och benmaskiner.

Det var iaf mitt tips till hur man kan börja stryketräna, att satsa ett par månader till att lära sig tekniken och förbereda lederna. Kör typ dag1 = pass1, dag2 = pass2, dag3 = vila, sedan börjar du om igen på dag1.

Sen när du har tagit dig förbi detta förberadande stadium (som faktiskt kommer bygga styrka och muskler hos dig, det kommer vara jobbigt även fast du kanske bara tänker ”men va, jag vill ju döda direkt!”) så kan du börja lägga på mera vikt på de övningar jag först nämnde som du har tekniktränad, samt kanske börja dela upp muskelgrupperna på 3 olika pass.

Just det, mage är viktigt att träna med, lägg in det i slutet av ”pass1” ;)

Gud va skönt det är att ha en snubbe som du Mysglenn som alltid tar dig tid att hjälpa allt&alla:)
    Stort tack till dig!!:)

Mats OT wrote:
    Gud va skönt det är att ha en snubbe som du Mysglenn som alltid tar dig tid att hjälpa allt&alla:)
    Stort tack till dig!!:)

hehe oftast får jag kommentaren att jag är en dryg *censur* som bara skriver ”sök din noob” 😮

Tycker det är toppen att du hjälper till såpass mycket som du gör.
    Har folk invändningar på det kanske dom inte skulle ställt frågan:whistle:
    Som sagt:det e tur att Mysglenn är med och hjälper till:)

Mats OT wrote:
    Tycker det är toppen att du hjälper till såpass mycket som du gör.
    Har folk invändningar på det kanske dom inte skulle ställt frågan:whistle:
    Som sagt:det e tur att Mysglenn är med och hjälper till:)

Det känns som att när jag väl hjälper gör jag det ordentligt men eftersom den vanligaste frågan är ”hur börjar jag träna” så kan man ju tycka att fler kunde söka information själva först och kanske ställa lite mer specifika frågor :frust:

coo: om man börjar från scratch och saknar motivation är bästa tipset en träningskollega.

Really, det är så jag fick min kille att träna.

mysglenn wrote:
    Det känns som att när jag väl hjälper gör jag det ordentligt men eftersom den vanligaste frågan är ”hur börjar jag träna” så kan man ju tycka att fler kunde söka information själva först och kanske ställa lite mer specifika frågor :frust:

Precis .Det finns som sagt mängder av både tips och tricks och ungefär lika många utövare som experter sen fungerar ju inte alla tips för allautan man kanske måste korrigera lite här och där.
    Sen tycker jag att detta forumet är en bra motivationskälla:)

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.