Ifrågasätt min träning!

Home Forums Allmänt om gymträning Ifrågasätt min träning!

• This topic is empty.
Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author

Exempel på hur passen infaller: kör 3-4 vilodagar mellan varje pass. Har tränat såhär i ungefär 20 månader.

mån Ben/magetis
    ons
    tor
    fre Bröst/rygg
    lör
    sön
    mån
    tis Ben/mage
    ons
    tor
    fre Axlar/armar
    lör
    sön

Detta är övningarna. Vi ändrade vissa saker från ursprungsprogrammet p.g.a bristande utveckling på vissa områden. ex,bicep. Började köra likadant som den jag känner som haft bäst utveckling på just biceps.
    4-2-4 betyder, 4sekunder positiv 2 statisk och 4 negativ.
    Efter en isolation är det minimal vila till supersetet, passen brukar vara mellan 20 och 30 minuter. (högintensivt)

Pass1.Superset=1-4reps övrigt;7-10
    Bröst/rygg
    Pecfly (isolation) 4-2-4
    inclinepress(sned bänkpress) -superset 4-4
    Deadlift
    Latdrag (reverse grip) 4-2-4

Pass2
    Ben/mage 12-20reps på samtliga
    Benspark (isolation)4-2-4
    Benpress/böj – superset 4-4
    Vadpress (1ben med kettlebel) 4-2-4
    Sittande vadpress 4-2-4
    Situps 4-2-4

Pass3. Superset 1-4reps resten;7-10
    Axlar/armar
    sidlyft 4-2-4
    bakpress(baksida axlar) 4-2-4
    Bicep-skivstång 4-4
    bicep-hantlar
    bicep-rep 3-4 rep
    tricep pushdowns – isolation 4-2-4
    Dips m vikt – superset 4-2-4

Pass2 (ben igen)

Det som är mest utveckling på är ben, främst lår
    och armar(tricep spec), allt annat växer, men inte lika mycket.
    Samtliga övningar sker i ett set, uppvärmningsset används bara
    för att öka blodflödet.

Ska jag sluta med isolationen på låren för att få mer träning av exempelvis arslet? för nu börjar det ploppa fram små ådror på låren och mitt arsle är lika stort som en apelsin ungefär =)

Hur bör jag ändra träningen av bröst? jag har ökat 10kg när jag ”maxar” i vanlig bänkpress under 12 månader, är det bra?
    på 20 månader har jag däremot gått från 100kg till 200kg (träningsvikt) i marklyft, samt från 10kg till 50kg(påhäng) i dips(superset)

Om du är lika oerfaren som mig (2års träning eller mindre) så kan du skicka en smilegubbe(helst inga råd) och jag behöver inga tips som; ät proteinpulver det blir man jättestark av.

Till att börja med så försöker jag förstå varför du börjar varje pass med en isolationsövning.

Rekomenderar att du börjar axlar och bröst med en pressövning. Isolationsövningar kör man oftast som avslutning för att köra slut på den enskilda muskeln, särskilt om man har en annan del av kroppen blivit en begränsande faktor.
    Det samma gäller för benen, börja med knäböj. Tycker du om att köra benspark så kör den sist.
    Att supersetta knäböj med benpress innebär att du tar 2 fina övningar för att bygga stora och starka ben, till något halvhjärtat. Du kommer inte få ut maximalt av dem övningarna. Vill du ha ett superset så kör i så fall benpressen med lårcurlen. Ser dock att du inte kör så mycket baksida lår. Det bör du lägga in.

Även om det inte finns något magiskt träningsupplägg så känns det som att ditt program tyvärr inte är så genomtänkt.

Om du bara tränat i 2 år så är 10kg ökning i bänkpress riktigt lågt på 12 månader. 10kg förväntade jag mig att min klienter gjorde på 2 månader. Om inte så hade jag fått tänka om.

Tack för svar!
    förlåt, jag börjar varje pass med 2 uppvärmningsset i ”huvudövningen” -supersetet

Tar inte benpress/benböj i baksida lår också? samt marklyft?
    Bänkstats (maxning)
    20 månader sen: 115kg 1rep
    12 månader sen 130kg 1 rep
    förra veckan : 140kg 1 rep

Varför jag skriver 1 rep är för att rep 2 och 3 ser ut som skit, vilket inte första gör.

Menar du, att jag genom din träning skulle öka till 150kg på 2 månader?
    Jag vet att det inte finns några mirakelprogram.

Du rekomenderar att jag kör benspark efter magen, eller direkt efter benpressen/benböjen?

Jag supersettar inte benböj med benpress. Jag varierar benböj med benpress exempelvis.

benpass 1
    benspark
    benböj
    vadpress
    situps(maskin)

benpass 2
    benspark
    benpress
    vadpress
    situps(maskin)

Nej, benspark som sista benövning.

Knäböj och benpress tar på baksidan, men framsidan är mer dominant i rörelsen. Marklyft är den ända övningen där baksidan får ett större ansvar. Lite lårcurl på det vore inte fel.

Att du ökat din bänkpress med 10kg på 12 månader när du själv bara tränat i 2 år, innebär att din utveckling planat ut redan efter första året på gymmet. Du frågade om det var en bra utveckling. Med tanke på dina andra ökningar vet du nog svaret själv.
    Däremot är 140kg jäkligt bra efter 2 år.

okay! då ska jag slänga in lite lårcurl! tack, det var inte min mening att vara arrogant. Då borde jag även göra någonting annat med bröstträningen.
    Ja, jag vet svaret själv, men jag ville gärna höra någon annan säga det. =)

Hej, varför tränar du så lite? Varför inte kötta på fler dagar i veckan? Jag tycker det räcker med betydligt mindre än 3-4 dagars vila.

Beror helt på hur hårt och intensivt man tränar. Jag körde fem dagars förut, men under helt andra förutsättningar, vilket gick helt ok, men tog för mkt tid, och sänkte min motivation, vilket drabbade vissa muskelgrupper medans andra gynnades av det. Då jag vill träna allt lika hårt passar denna metod mig bättre. Stora skillnaden e att man behöver vara mer nogrann med kosten, då man inte gör av med lika mkt energi.

Stor wrote:
    Hej, varför tränar du så lite? Varför inte kötta på fler dagar i veckan? Jag tycker det räcker med betydligt mindre än 3-4 dagars vila.

tycker? elementär fysiologi är väl objektiv?

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.