Infektionskänslighet efter träning

Home Forums Allmänt om gymträning Infektionskänslighet efter träning

• This topic is empty.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author

Jag har upplevt att riktigt hård träning kan göra att jag blir lätt förkyld eller lite nedstämd/trött. Det är kanske möjligt att jag inte vilar tillräckligt (sover ~7h/natt och har stillasittande jobb) men som jag har gjort upplägget den senaste tiden så jag har inte tränat mer än 3-4 dagar/vecka (seriös träning).

Det finns ju ingen vits med att träna hårt om man hela tiden blir sjuk och behöver/måste vila. Visst, lagom är bäst men det kanske inte räcker till för alla.

Det finns inget värre än att vara sjuk var 8:e vecka, typ.

Finns det verkligen ingenting jag kan göra åt det?

[http://www.eit.se/rb/fysiologi/vt_03/seminarier/infektion.pdf Infektionskänslighet efter träning]

Att vara sjuk var tredje vecka känns faktiskt värre..

rinse wrote:
    Att vara sjuk var tredje vecka känns faktiskt värre..

Att vara sjuk var annan dag är ännu värre, vad menar du?

Jag har haft såna hör problem innan och till viss del nu också. Du får se till att få i dig tillräckligt med näring och sen är sömnen det allra viktigaste. Lägg även in lättare veckor var 6-8 vecka och se om det kan hjälpa dig.

rinse wrote:
    Jag har haft såna hör problem innan och till viss del nu också. Du får se till att få i dig tillräckligt med näring och sen är sömnen det allra viktigaste. Lägg även in lättare veckor var 6-8 vecka och se om det kan hjälpa dig.

Ja, det är precis då jag lägger in lite lugnare tempo i träningen men jag hinner bli sjuk precis då eller innan så det blir aldrig av.

Jag kanske ska sova mer och äta vitamintillskott?

sov mer, ät varierat, lite vitaminer på det och tvätta händerna ofta och före mat, håll resten av kroppen lite extra ren, kolla så du har lagom temp när du sover och ha tillräckligt med kläder.

Kan vara värt ett försök att försöka göra något åt allt tänkbart man kan komma på.

haft samma problem,i mitt fall var iallefall största anledningen att jag tidigare nästan alltid körde till failure i varje set,slutade med det och simsallabim höll jag mej friskare längre!värt att prova om du också kör till failure alltför frekvent…

Galten wrote:
    haft samma problem,i mitt fall var iallefall största anledningen att jag tidigare nästan alltid körde till failure i varje set,slutade med det och simsallabim höll jag mej friskare längre!värt att prova om du också kör till failure alltför frekvent…

Ja, jag får väl dra ner lite på repsen och stanna upp innan det går för trögt. Jag återkommer efter en session (8 veckor) så får vi se.

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.