Home › Forums › Allmänt om gymträning › Inget händer med mina axlar?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
17 oktober, 2011 at 19:24 #51739Anonym anvandareMember17 oktober, 2011 at 19:24 #125619Anonym anvandareMember
Hej har tränat cirka ett år nu 4ggr i veckan växer bra men ökar inte så mycket i vikter. Speciellt axlarna har stått stilla ett tag nu. Vad kan det bero på?
Kör:
4×8 Hantelpress
4×8 Stående skivstångspress
3×8 Sidolyft lätt framåt lutad
4×8 Baksida axlar vajermaskin17 oktober, 2011 at 20:44 #125620Anonym anvandareMemberHur ser din kost ut?
Testa att öka vikterna, men sänk set- och repsantalet.
Tänk också på att när du kör hantelpress, så skall du försöka vara så rak i ryggen som möjligt och inte svanka. Om du svankar för mycket, så hamnar belastningen på bröst, istället för axlar.
17 oktober, 2011 at 22:32 #125621Anonym anvandareMemberJag äter redig frukost, lunch och middag samt mellan mål. Blir mycket kött, sallad och keso, kortfattat äter jag mycket övriga kroppen växer ganska bra känns det som.
Har testat och köra tyngre går bra de första seten sen tvär dör jag ofta på de sista. Då utan att ha något direkt pump i axlarna Detta gäller för hantelpressen. Väl efter den när jag kör skivstång(stående) går det bättre. Kanske ska skippa med att börja med hantelpressen och köra skivstången först. (Värmer alltid upp med några lätta sett innan).
18 oktober, 2011 at 09:12 #125622Anonym anvandareMemberdu säger inte ett dugg om din övriga träning eller hur nära failure etc du är när du skrev din axelpass-info…
18 oktober, 2011 at 18:33 #125623Anonym anvandareMemberHum hur ska jag förklara. Men de sett jag kör så orkar jag nästan aldrig med det sista setet i övningarna blir typ max 6st reps i det. Och när jag kört hela passet känner jag mig väldigt seg i muskulaturen/trött dock saknar jag pump men skulle inte orka att köra mycket mer på axlarna.
Kan det vara att jag fuskar och svankar för mycket i hantelpressen(brukar köra den först). Så jag blir seg i någon stödmuskel som tar musten i resten av passet?
21 oktober, 2011 at 00:02 #125624Anonym anvandareMemberRent spontant kanske du ska prova minska antalet övningar, för att på så sätt få lättare att se ökning.
Ett förslag kan ju vara att enbart köra skivstångspress pyramid eller något annat trevligt program.
21 oktober, 2011 at 07:14 #125625Anonym anvandareMemberkör inte pressar sittandes, du svankar lätt för mycket och kör med brösten istället.
testa att köra militärpress endast (dvs ståendes med skivstång) ett tag framöver för axlarna. Två gånger i veckan, kör sedan bröstövningar efter militärpressen och se om detta hjälper.
tex kan dina axel/bröstpass se ut som, kör detta 2ggr i veckan
militärpress 5set
bänkpress 5set
pushdowns för triceps 3set
hantellyft åt sidan för axlar 3setkör med vikter som du klarar av mellan 8 och 12 reps med, i alla set, till en början.
se till att värma upp ordentligt.om du sedan kör rygg/biceps och ben/mage på dina övriga 2 träningsdagar så får vi se om du ökar i axlarna.
21 oktober, 2011 at 07:34 #125626Anonym anvandareMemberMina axlar började svara först då jag minskade vikterna och ökade repsen i alla övningar.
Nu talar jag då om volym, inte styrkaKör inte under 12 reps i nån axelövning
Sidolyft ligger mellan 15-30reps 4-8 set t.ex.
pressar brukar bli 3-4 set 12-15 repsÄr det styrka du är ute efter så sänk repsen, satsa på en pressövning per pass.
t.ex.
vecka 1 hantelpress 4 set 4-6 reps
vecka 2 militärpress 4 set 4-6 reps
vecka 3 hantelpress 4 set 4-6 reps
vecka 4 militärpress 4 set 4-6 reps
vecka 5 hantelpress 2 set 15 reps och militärpress 2 set 15 repsSen börjar du på nytt
21 oktober, 2011 at 07:49 #125627Anonym anvandareMemberoch om man har svårt med kontakten i axlarna när man kör sittandes så skippar man ryggstödet, skulle jag vilja påstå
21 oktober, 2011 at 19:03 #125628Anonym anvandareMemberTack för alla svar, jepp ska testa och lägga om min axelträning och ta till mig era tipps.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.