Home › Forums › Allmänt om gymträning › Inte tränat på två veckor, hur mkt tappat?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
26 augusti, 2011 at 11:49 #52105Anonym anvandareMember26 augusti, 2011 at 11:49 #127075Anonym anvandareMember
Jag undrar kort och gott ungefär hur mkt man kan räkna med att man förlorat i styrka/volym då man haft totalt uppehåll från träning i ca två veckor.
Och kanske mer intressant är hur lång tid det tar att återfå den styrka/volym som två veckors avstånd från träning kan ha medfört? Går det så att säga snabbare att återfå den förlorade styrkan/volymen än vad det tar att skaffa den från första början… (kanske lite oklar formulering…)
Tacksam för seriösa svar.
/Malkowitch
26 augusti, 2011 at 12:04 #127076Anonym anvandareMemberDu kan vara lugn,det är bara köra på,det är väll mest psykiskt den där känslan av att man har tappat ALLT på så kort tid. Möjligen har du vilat bort eventuell överträning och det är väll bara bra.
26 augusti, 2011 at 12:05 #127077Anonym anvandareMemberdet beror på vad du har gjort under dessa två veckor och hur stark/ atletisk du var innan..
Och vad skulle det göra dig om du fick ett klart svar på detta? Vad skulle du vinna?
Håller med Rolle här, var inte så nojjig, kör på bara, i bästa fall har du ÖKAT i styrka (om du var lite övertränad innan)
26 augusti, 2011 at 12:21 #127078Anonym anvandareMemberBara kötta på, eventuellt kommer en fin träningsvärk infinna sig efter de första passen.
26 augusti, 2011 at 12:43 #127079Anonym anvandareMemberRunt 10kg muskler skulle jag tro : (
26 augusti, 2011 at 12:44 #127080Anonym anvandareMemberDu kommer inte ha någon styrka kvar, ingen idé att köra på fan
Skoja, kör på som du alltid har gjort, början blir lite seg kanske men sen är det bara att
:buttrock: :buttrock: :buttrock: :buttrock: :buttrock:26 augusti, 2011 at 14:37 #127081Anonym anvandareMemberOkej, tack för svar!
Om vi utvidgar frågan då…
Självklart är detta individuellt och beror säkert på fler faktorer… men om det nu är så att man (om jag förstått er rätt) inte tappar så mkt som man kanske tror, utan precis som nån av er nämnde mest är känslan som säger så… hur lång tid tar de då innan man faktiskt tappar?
Jag har hört någon prata om muskelminne någon gång, vilket skulle enligt honom innebar att det var lättare att återfå styrka och volym efter ett träningsuppehåll, någonting i stil med att kroppen lättare kommer tillbaka till samma nivå som man var vid tidigare… hur ställer ni er till detta?
26 augusti, 2011 at 14:48 #127082Anonym anvandareMemberI sängläge inträder direkt katabolism inom 48 timmar.
Vid normalt liv dröjer det betydligt längre, och den ev prestationsförmåga du förlorat efter två veckors frånvaro beror med på mindre energi lagrat i muskulaturen än muskelförlust.
26 augusti, 2011 at 14:51 #127083Anonym anvandareMemberAngående muskelminne, så har jag alltid upplevt det som väldigt lätt att ta igen det man eventuellt tappat. Kan inte ge dig några studier på muskelminnet utan det är enbart min empiriska erfarenhet.
26 augusti, 2011 at 21:14 #127084Anonym anvandareMemberLäste något i BK (BODY) för 10 år sedan,en undersökning om att tappa under träningsuppehåll och det ska tydligen vara relativt lugnt med en månads!!! träningsuppehåll förutsatt att man sköter kosten bra under tiden.
30 augusti, 2011 at 10:54 #127085Anonym anvandareMemberSom många säger är det många faktorer som spelar in.
En personlig erfarenhet sedan i somras…jag hade ett uppehåll på ca 3 veckor då jag inte tränade alls, och ytterligare två veckor då jag bara lyckades ta mig till gymmet en gång per vecka.
Jag skulle uppskatta att jag, när jag drog igång direkt efter det, hade tappat ca 10-20% av vad jag klarade att köra i set på de olika övningarna, men efter uppehållet ökar jag desto snabbare, och gick rejält om där jag slutade på bara ett par veckor.
Har bl.a. ökat från 300-400kg (3×8) på benpressen (sådan där liggande 45-graders lutande sak med lösa vikter) på bara 2 veckor (tre benpass), så för min del har uppehållet gett en rejäl skjuss framåt. Nu var iofs benpressen för mig det mest extrema exemplet, men på alla övningar har jag under de ca 4 veckor som gått sedan uppehållet tagit igen allt och ökat med råge, vilket jag nog inte gjort om jag inte tagit uppehåll. Ökade förvisso sakta även innan uppehållet, men inte alls i samma takt.
Med andra ord, är man på gränsen till lite övertränad, så kan ett träningsuppehåll (eller att köra riktigt, riktigt lätt ett par veckor) vara precis vad som behövs för att komma igenom.
Men det finns bara ett sätt att ta reda på hur just din kropp skulle reagera på ett uppehåll i just den situation som du är i nu, och det är att testa
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.