Home › Forums › Allmänt om gymträning › Jag är ny i ”den riktiga” styrketräningen och behöver hjälp!
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
12 januari, 2014 at 11:09 #104498Anonym anvandareMember12 januari, 2014 at 11:10 #1080502Anonym anvandareMember
Hej! Jag har gått på pump ett antal är men har bestämt mig för att ge mig ut i gymmet istället. Jag har några funderingar som jag inte får svar på när jag frågar instruktörer på gymmet.
1. Vikten på hälarna, varför? Jag förstår inte varför vikten ska vara på hälarna, då lyfter ju tårna så att man vill falla bakåt? Är det verkligen inte viktigare med knäpositionen, alltså bakom tårna? Jag får alltid jätteont på vadens framsida eftersom jag måsta spänna mig jättemycket för att kunna hålla vikten på just hälarna. Varför inte på hela foten?
2. Utfall, varför ska båda benen vara böjda i 90 grader och ”ryggen rak”? Man vill ju av naturen luta sig lite framåt över det främre benet, varför är det dåligt i utfall men ”bra” i benböj? Rumpan vill ju åka bakåt i utfall också, plus att det blir mindre vikt på det främre benen, borde det inte vara bra med mycket vikt på det främre benet? Som det är nu då jag har vikten mitt emellan båda benen blir jag tröttare i det bakre benet istället för det främre.
3. Vad betyder egentligen ”koppla på core-musklerna” när man tränarOm man ska hålla in magen hela tiden och se ut som om man vore hungrig hela tiden kan man ju inte andas ordentligt? Räcker det inte att fokusera på rätt form utan att hela tiden spänna/dra in magen?
Jag blir jättetacksam om jag får svar!!
12 januari, 2014 at 11:21 #1080503Anonym anvandareMember1. Vi pratar om knäböj? Då skall vikten vara under hela foten, inte på tårna, inte på hälarna, utan hela foten.
Det är inte farligt att knäna går framför tårna. Det är dessutom snudd på omöjligt att göra en djup knäböj utan att det sker.
[img=http://oly-wod.com/wp-content/uploads/2013/02/olympic-squat.jpg]2.Testa göra utfall i smithmaskinen istället. Utfall skall inte primärt träna framsida lår utan rumpan och ryggen hamnar i en ofördelaktig position om man lutar sig framåt.[img=http://www.exrx.net/AnimatedEx/GluteusMaximus/SMRearLunge.gif]3. Svar ja.12 januari, 2014 at 11:52 #1080505Anonym anvandareMemberSkulle inte rekommendera att köra utfall i smithmaskinen (iallfall inte enbart). Utfall förbättrar även balans mm. men den träningen försvinner om man låser in sig i smithmaskinen.
12 januari, 2014 at 14:54 #1080507Anonym anvandareMemberTack snälla för svaret!! Jag har alltid trott att utfall var för framsida lår, och inte rumpan. Då fattar jag poängen med att ryggen är rak.
Fast varför är det ett sådant evinnerligt tjat om vikten på hälen jämt, det känns ju faktiskt faktiskt bättre med vikten under hela foten. Då antar jag att samma sak gäller marklyft och raka marklyft, alltså vikten under hela foten….
Jättesnällt att ni tog er tid att svara!
13 januari, 2014 at 17:48 #1080516Anonym anvandareMemberJosa75 wrote:Tack snälla för svaret!! Jag har alltid trott att utfall var för framsida lår, och inte rumpan. Då fattar jag poängen med att ryggen är rak.Fast varför är det ett sådant evinnerligt tjat om vikten på hälen jämt, det känns ju faktiskt faktiskt bättre med vikten under hela foten. Då antar jag att samma sak gäller marklyft och raka marklyft, alltså vikten under hela foten….
Jättesnällt att ni tog er tid att svara!
Svar ja. Vikten under hela foten både vid marklyft och raka marklyft.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.