Home › Forums › Allmänt om gymträning › Kampsport + Styrketräning
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
22 februari, 2006 at 21:15 #94630Anonym anvandareMember22 februari, 2006 at 21:15 #1036612Anonym anvandareMember
Som jag skrivit i en annan tråd så ska jag precis börja styrketräna igen. (Tränade senast för 3 år sedan och då i ca 6 månader endast)
Jag tränar kampsport Mån o Tors. 19:30-21:00 och det är mkt jobbigt.. svettas som en gris.. Men det är ju inte direkt viktträning.
Tror ni att det skulle bli bra att köra:
Mån,
kamsportTis,
Styrketräning, helkropp enl. det jag läst i Bartolls tråd.Ons,
Styrketräning, helkropp enl. det jag läst i Bartolls tråd.Tors,
kampsportFre,
Styrketräning, helkropp enl. det jag läst i Bartolls tråd.Vill tillägga att jag vill bygga. Inte bli en 1,84’s ninja i 70kgs klassen.
Så jag prioriterar att bygga än att bli toppeffektiv inom kampsporten med andra ord.Med tack på förhand! /Ronny
22 februari, 2006 at 21:24 #1036613Anonym anvandareMemberhar precis samma sak själv tränar kickboxning tis, tors men jag brukar klämma in ett gympass på morgonen då så är jag supereffektiv hehe
stretchingen blir ju såklart mycket viktigare då man dessutom vill hålla på med kampsport22 februari, 2006 at 21:31 #1036614Anonym anvandareMemberhehe funkar det bra för dig att klämma in ett på morgonen o sen köra stenhårt på kickboxingen?
Jo kan tänka mig att man får tänka lite mer på stretchingen. . iofs är det ska man väl alltid göra det. .. men men
22 februari, 2006 at 21:42 #1036615Anonym anvandareMemberjo, det fungerar bra så länge jag inte kör framsida/baksida lår innan för då är jag lite ovig på kvällen hehe men resten av kroppen spelar iaf ingen roll för mig om jag tränar på morgonen
22 februari, 2006 at 22:34 #1036616Anonym anvandareMembertror ni ska va väldigt noga med kosten/sömnen om ni tränar så pass mkt
22 februari, 2006 at 22:38 #1036617Anonym anvandareMemberkost och sömn är A och O
22 februari, 2006 at 23:53 #1036618Anonym anvandareMemberJo jag kan förstå det.. Men ni tror att min träningsidé kan funka med rätt kost o bra med sömn? Eller borde jag ändra på schemat?
Vill gärna ha hjälp med kosten också. Kanske passar bättre att skriva på kost forumet för det men nån får gärna hjälpa mig om ni ser det här såklart
/Ronny
23 februari, 2006 at 09:34 #1036619Anonym anvandareMemberJag har kört både styrka och kampsport på samma gång (tävlat i Taekwondo och tränat kickbox) och jag skulle nog rekommendera att du delar upp kroppens muskelgrupper på hela veckan istället för att köra hela kroppen varje gång, det hade vart för mycket även om du inte tränade kampsport…
Genom att dela upp muskelgrupperna över fler pass tillåter du din kropp att återhämta sig ordentligt mellan passen.Mvh Calle Sirén
23 februari, 2006 at 23:24 #1036620Anonym anvandareMemberOk . Jo jag började tänka lite att man skulle nog blir rätt mör av min tidigare idé.. Frågan är bara hur man bäst skulle ha delat upp styrketräningen? Köra styrka samma dag som kampsporten? Får för mig att man skulle måsta äta ihjäl sig den dagen för att bygga nått.. Men då har jag ju 0 koll på hur allt funkar med kost osv så
26 februari, 2006 at 12:58 #1036621Anonym anvandareMemberJag har lite av samma problem eftersom jag tränar thaiboxning 3-4 ggr i veckan och vill ändå hinna köra igenom kroppen… Jag läste senaste numret av Body och funderar lite på att prova träningsupplägget som det skrivs om där… Två tunga pass i veckan och två högreppare.
26 februari, 2006 at 22:02 #1036622Anonym anvandareMemberAlltså, om ditt viktiga mål med träningen är att bygga, så var sparsam med kampsorten. Den bränner grymt mkt energi och du får då verkligen tänka på att kostintaget ligger på plus ifall du vill öka i vikt. Kan bli kämpigt annars…
28 februari, 2006 at 09:30 #1036623Anonym anvandareMemberHarfid wrote:Ok . Jo jag började tänka lite att man skulle nog blir rätt mör av min tidigare idé.. Frågan är bara hur man bäst skulle ha delat upp styrketräningen? Köra styrka samma dag som kampsporten? Får för mig att man skulle måsta äta ihjäl sig den dagen för att bygga nått.. Men då har jag ju 0 koll på hur allt funkar med kost osv såTror du kommer få väldiga problem med återhämtningen om du lägger sparring och styrketräning på samma dag. Men styrketränar du på morgonen och kör vanlig kampsportsträning på kvällen funkar det nog. Men då måste du var super noga att äta direkt efter avslutat pass och ytterligare när du kommer hem. Du behöver nog inte äta så extremt mycket mer om du utesluter all annan fysisk aktivitet utöver byggande och sparkande.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.