- This topic is empty.
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
- You must be logged in to reply to this topic.
Home › Forums › Allmänt om gymträning › Kan man räkna jogging som vila från styrketräning?
Yo, undrar om man kan räkna runt 1-1,5 h jogging på runt 11-12km/h som vila från styrketräningen, alltså att köra detta 2 dagar i veckan emellan styrketräningsdagarna
Eftersom att konditionsträning inte är styrketräning så är det vila ifrån styrketräning, men om det inte påverkar din uppbyggnad låter jag vara osagt.
så det gör alltså inget att köra 2 dagar styrketräning, 1 dag kondition, 3 dagar styrketräning (med ett benpass i mitten) och sen 1 dag kondition varje vecka?
Nu uttalar jag mig från egna erfarenheter och baserat på vad som fungerar för min kropp och med min livsstil:
Det går absolut att träna på det sätt du skriver, utan överträning och med ökad styrka och muskelmasa (samt gvetvis ökad kondition). Men!!! Det ställer högre krav på att du lyssnar på kroppen, dvs lägger in vila när det behövs (i mitt fall minst en dag/2 veckor eller 2 sammanhängande dagar/3 veckorsperiod ungefär), att du sköter din sömn och framförallt din kost.
Hur stark eller hur mycket massa jag lagt på mig om jag tränat annorlunda med fler vilodagar eller mindre löpning tex, kan man ju bara spekulera i…?
Det är inte styrketräning men det är då rakt inte vila. Och det påverkar förmodligen styrketräningen mer negativt än positivt.
BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.
Varje månad i BODY