Känner ingen värk i bröstet när jag kör bröstövningar!

Home Forums Allmänt om gymträning Känner ingen värk i bröstet när jag kör bröstövningar!

• This topic is empty.
Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author

Hej, jag är 15 år och känner ingenting i brösten när jag kör t.ex. bänkpress så slutar jag för att det känns i armarna och att dom inte orkar mer men inget i bröstet, också problem att få pump i bröstet, rättare sagt har aldrig fått någon rejäl pump, testat köra FU bänk jag har gjort allt men känner att jag inte får någon kontakt. Vad ska jag göra ? :/

sänk vikterna , gör långsammare reps?

Bänk är väl kanske inte bästa övningen att isolera bröstet i om man är nybörjare. Men kör på så kommer det lösa sig med tiden.

henrikl wrote:
    Bänk är väl kanske inte bästa övningen att isolera bröstet i om man är nybörjare. Men kör på så kommer det lösa sig med tiden.

Vilken övning rekomenderar du i första hand för nybörjare?

träna upp triceps och axlar separat först så att de är trött och du måste använda bröstmusklerna mera i pressarna?

Clark wrote:
    Vilken övning rekomenderar du i första hand för nybörjare?

Bänk är en suverän övning. Det jag menade var att det är inget för nybörjare att försöka isolera enskilda muskler i basövningar. Bättre att köra strikt och satsa på att öka vikten på stången så kommer massan eftersom.

Bara för att du inte får ditt ”pump” i brösten, betyder det inte att du inte bygger muskler. Pumpet har ingenting med muskelutveckling att göra.

CryptoN wrote:
    Bara för att du inte får ditt ”pump” i brösten, betyder det inte att du inte bygger muskler. Pumpet har ingenting med muskelutveckling att göra.

ne men pump är ett grymt bra kvitto på att man fått kontakt!

CryptoN wrote:

Exakt!

Whopper Max wrote:
    Hej, jag är 15 år och känner ingenting i brösten när jag kör t.ex. bänkpress så slutar jag för att det känns i armarna och att dom inte orkar mer men inget i bröstet, också problem att få pump i bröstet, rättare sagt har aldrig fått någon rejäl pump, testat köra FU bänk jag har gjort allt men känner att jag inte får någon kontakt. Vad ska jag göra ? :/

Hej!
    Prova att sänka vikten lite grann och kör mer antal reps.
    När du känner att du har kontakt med bröstet i ex. bänkpress kanske du öka vikten något.
    Annars kan du alltid prova att byta greppet på stången och hålla ett bredare grepp.
    Detta tar mer på bröstet än triceps om du håller ett smalare grepp.

Lycka till:)

I bänkpress använder du inte bara bröstmuskeln utan också axlar och triceps. För att få bättre pump skulle jag rekommendera att avslutar med isolationsövningar som Flyes, där du fokuserar på bröstet. Hög volym ger också bättre pump, gärna med kort vila.

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.