Home › Forums › Allmänt om gymträning › Kass sömn men bra prestation.
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
19 augusti, 2011 at 09:35 #52196Anonym anvandareMember19 augusti, 2011 at 09:35 #127525Anonym anvandareMember
Egentligen så hänger inte rubriken ihop, för med kass sömn så borde prestationen bli sämre men så är faktiskt inte fallet för mig.
Jag sover väldigt dåligt om nätterna men kan ändå prestera på gymmet.Men något jag blir stressad utav är om man hinner återhämta sig tillräckligt så man inte kommer i ett katabolt tillstånd dagen därpå?
Söker man runder så får man egentligen samma svar hela tiden: 7-8h ska man minst sova per natt för att kunna prestera optimalt och för att kroppen ska hinna återhämta sig (blablabla)….Men som sagt jag kan prestera, innebär det då att jag har fått tillräckligt med sömn ändå?
Är det prestationen i sig man ska gå efter eller måste jag göra någonting för att förbättra min sömn?Någon som har erfarenhet utav detta kan väl kommentera. Dålig sömn men ändå har kunnat prestera, byggs det muskler eller står jag kvar på samma platå?
tack!:up:
19 augusti, 2011 at 09:44 #127526Anonym anvandareMemberPrestationen i sig.
Om du hade hamnat i ett ”katabolt tillstånd” (älskar forum-tugget) så hade du ju inte ökat…
19 augusti, 2011 at 09:54 #127527Anonym anvandareMemberSover du alltid dåligt bör du se över dina vanor
En eller ett par nätters dålig sömn lär inte påverka din prestation men dålig sömn under lång tid kommer göra det. Kortisolnivåerna kommer stiga och påverka återhämtningen negativt t.ex.
Men sover du dina 6-9h bör du klara dig bra
19 augusti, 2011 at 09:59 #127528Anonym anvandareMembermysglenn wrote:”katabolt tillstånd” (älskar forum-tugget)OT: Du har verkligen postat många inlägg där du fullständigt tar orden ur munnen (läs; tangentbordet) på mig.
OnT: När jag, av diverse anledningar, var stressad i slutet av förra året sov jag 4-5 timmar/natt en bra natt och 1-2 timmar/natt en dålig natt. Detta pågick i uppskattningsvis 2-3 månader och det var först mot slutet jag började känna mig såväl psykiskt som fysiskt trött på dagarna.
Precis som Tommy skriver gör några nätter till och från förmodligen ingen större skillnad. Håller det däremot i sig en längre tid kan det vara läge att råda bot på ”problemet”.
19 augusti, 2011 at 10:12 #127529Anonym anvandareMemberRasmus Kjellberg wrote:OT: Du har verkligen postat många inlägg där du fullständigt tar orden ur munnen (läs; tangentbordet) på mig.Är det bra eller dåligt? :nerd:
19 augusti, 2011 at 10:31 #127530Anonym anvandareMembermysglenn wrote:Är det bra eller dåligt? :nerd:Jag tycker det är bra åtminstone, du får nöja dig med det.
19 augusti, 2011 at 11:48 #127531Anonym anvandareMemberJag skrev om sömn i marsnumret av BODY. Det påverkar inte prestationen av en natts dålig sömn alls. Emellertid innebär inte det att återhämtningen från det passet var lika bra. Längre tids sömnbesvär förefaller leda till sämre och sämre prestation.
Att du fortfarande ökar är ju positivt men det kan ju fortfarande vara så att du ökar sämre än vad du hade gjort med adekvat sömn.
19 augusti, 2011 at 11:50 #127532Anonym anvandareMemberRasmus Kjellberg wrote:Jag tycker det är bra åtminstone, du får nöja dig med det.Off Topic : alltså du är nog den första som är positivt inställd till mig här
19 augusti, 2011 at 13:09 #127533Anonym anvandareMemberJag sover typ 4-6 timmar vardagar och 9-10 timmar helger. Har alltid sovit så och jag är inte klen. Funkar för mig alltså.
19 augusti, 2011 at 15:20 #127534Anonym anvandareMemberHårdrock! wrote:Jag sover typ 4-6 timmar vardagar och 9-10 timmar helger. Har alltid sovit så och jag är inte klen. Funkar för mig alltså.Jo men du är ”funkar för mig” argumentens mästare
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.