klassik armhävning? Vikt?

Home Forums Allmänt om gymträning klassik armhävning? Vikt?

• This topic is empty.
Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author

Låt oss säga att jag väger runt 70kg och ska göra en klassik rak armhävning. Hur mycket tyngd(vikt) ligger rakt på brösten?

Har du en våg??
    Ställ armarna på den så borde du väl få ett hyfsat estimat

beciec wrote:
    Låt oss säga att jag väger runt 70kg och ska göra en klassik rak armhävning. Hur mycket tyngd(vikt) ligger rakt på brösten?

Jag provade med min badrumsvåg. Jag väger 85 kilo och när jag ställde mig i böjsträck på vågen visade den 60 kilo och ökade till 65 när jag gjorde en armböj. Ungefär 75% av kroppsvikten således. I ditt fall borde du få en belastning på ca 53 kg.

Just det! Att jag inte tänkte på det.

Armhävning eller armstäck med böj? That’s the question.. Så vitt jag vet så använder man inte bröstet när man häver upp sig med armarna..? =)

har för mig att jag läst någonstans att en armhävning är som att bänkpressa 60% sin kroppsvikt.

StronglGnome wrote:
    har för mig att jag läst någonstans att en armhävning är som att bänkpressa 60% sin kroppsvikt.

Jag klarar då inte i närheten av så många bänkreps med 60% kroppsvikt som jag gör armhävningar. :p

hmm….jag väger 105 kg och klarar 30 armhävningar(dåligt jag vet,reta mig inte nu(A) ) så jag borde alltså klara 30 reps på 65 kg i bänk?..hmm..jag klarar bara 30 på 60 så det kan inte stämma,inte för mig iaf:D

balronx wrote:
    hmm….jag väger 105 kg och klarar 30 armhävningar(dåligt jag vet,reta mig inte nu(A) ) så jag borde alltså klara 30 reps på 65 kg i bänk?..hmm..jag klarar bara 30 på 60 så det kan inte stämma,inte för mig iaf:D

Det är ju två seperata övningar, man jämför ju inte hantelpress och bänkpress med varandra heller ;)

Dynan wrote:
    Jag klarar då inte i närheten av så många bänkreps med 60% kroppsvikt som jag gör armhävningar. :p

sa inte att de stämmer sa bara vad jag läst :happy: dumt att jag inte kommer på eller hittar var jag läste de :frust:

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.