Home › Forums › Allmänt om gymträning › Klassiska gym på väg att dö ut?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
19 januari, 2006 at 22:56 #1046689Anonym anvandareMember
Har tränat på Athletic i Malmö mer eller mindre regelbundet sen jag var 16 år. De första gångerna kröp man nästan in för man inte vill råka störa någon/något av de frustande muskelbergen. Det var skoj som fan och riktigt inspererande. Varenda gång det var tävling var man tvungen att använda båda händernas fingrar för att räkna upp de tävlande därifrån. Vad har hänt med den stämmningen och den aktiviteten?
Numera när man kommer dit sitter folk och halvsover på maskinerna, i nåt hörn brottas 2-3 grabbar. I ett annat hörn står 4-5 tjejer och fnittrar för de inte får rätt på den senaste magövningen de läst om i nån fitnessblaska. Ur högtalarna strömmar senaste NRJ-skithitsen. När det är dags för tävling måste man fråga runt för att till slut inse att där var inga tävlande denna gången heller (ibland är där 1-2st)
Hade någon frågat mig för 1-1½ år sedan hade jag aldrig tvekat på att Athletic var det gym jag skulle träna på så länge jag bodde i Malmö med omnejd. Nu är jag inte säker längre, den känslan och gemenskapen som en gång drog en dit försvinner mer och mer för varje gammal medlem som ger sig av. Eftersom det är på väg bort är det bara vikterna kvar och det finns andra alternativ där de också har vikter.
Vad jag förstått är detta inte unikt för Athletic? Finns det nåt ställe som haft en sån svacka och nu är på väg tillbaka eller är tillbaka? Hur påverkade ni den negativa trenden?
19 januari, 2006 at 22:56 #95377Anonym anvandareMember20 januari, 2006 at 13:02 #1046690Anonym anvandareMemberI mitten av nittiotalet åkte jag och mina dåvarande träningskompisar ner till Athletic från Sölvesborg i blekinge bara för att få se lite stora grabbar och känna av den goa träningsatmosfären.Redan itrappen till gymmet möttes man av en jättestor kille och när man sen kom in på gymmet bland alla tränande och vikter så kunde man nästan ta på den härliga träningsatmosfären.Trist att höra hur det verkar vara nu:(
20 januari, 2006 at 14:51 #1046691Anonym anvandareMember:yahoo: ”riktiga” gym finns kvar i Link
21 januari, 2006 at 19:58 #1046692Anonym anvandareMemberTigris wrote:Jag har varit i malmö i en vecka (visit,bor i göteborg egentligen) och då har jag passat på att träna på athletic center men jag måste säga att jag inte är impoenerad av stället, visst det finns några grova men de flesta verkar vara ena riktiga powerjeks det körs med för tunga vikter och gungas som om det vore det senaste för att lägga på sig maximalt med massa så nej jag är inte imponerad tyvärr:( men till ställets försvar kan jag raportera om att stämmningen verkar vara god det tränas mycket och de flesta verkar vara bekanta med varann så ta inte min kritik alltför allvarligt jag är trotts allt inte en reguljär tränande på detta gym.Men tillbax till frågan, ja det verkar som om de flesta riktiga gymmen verkar vara på väg att dö ut det finns väl några kvar och försöker att överleva men i dessa dagar då S.A.T.S sprider ut sina giftiga gym dödar tentackler så är de av försvinnande få till antalen.
Sats..dom har inget med gymkultur..ja de e en kultur..att göra överhuvudtaget! Borde mer kallas spa lt nåt liknande
22 januari, 2006 at 11:36 #1046693Anonym anvandareMemberIATOAON wrote:Har tränat på Athletic i Malmö mer eller mindre regelbundet sen jag var 16 år. De första gångerna kröp man nästan in för man inte vill råka störa någon/något av de frustande muskelbergen. Det var skoj som fan och riktigt inspererande. Varenda gång det var tävling var man tvungen att använda båda händernas fingrar för att räkna upp de tävlande därifrån. Vad har hänt med den stämmningen och den aktiviteten?Numera när man kommer dit sitter folk och halvsover på maskinerna, i nåt hörn brottas 2-3 grabbar. I ett annat hörn står 4-5 tjejer och fnittrar för de inte får rätt på den senaste magövningen de läst om i nån fitnessblaska. Ur högtalarna strömmar senaste NRJ-skithitsen. När det är dags för tävling måste man fråga runt för att till slut inse att där var inga tävlande denna gången heller (ibland är där 1-2st)
Om det är tillnågon tröst så ska jag tävla i år :bb2:
The Hultster …..
22 januari, 2006 at 13:27 #1046694Anonym anvandareMemberDå är det skönt att ett riktigt hardcoregym som X-Act Gym i Löddeköpinge finns!
22 januari, 2006 at 14:00 #1046695Anonym anvandareMembermen arne….du tr
22 januari, 2006 at 14:04 #1046696Anonym anvandareMemberHåller med om att gymkulturen ändrat sig en hel del, även om den största förändringen nog var för ett antal år sedan (kanske 5-10 år tillbaka).
Förr så var det som jag tycker mycket mer gemenskap. Istället för att träna för att bli snygg eller förändra sin kropp så gick man även och träna för att det var skoj. På gymmet fanns vänner som man snacka lite skit med. Ok det finns sånna ställen idag med men det är nog inte samma som förr. Jag tror att det är viktigt att ett gym får dit människor som har förmåga att göra så andra skapar kontakt, någon som tar tag i det för att få bättre gemenskap. Dessa personer är guld värda men får aldrig den uppskattning som de förtjänar.
Tränar själv på ett gym med c.a. 30 medlemmar. Absolut bästa gym jag någonsin kört på, inte för att reskapen är bäst (de är bra) eller att lokalen är snygg (katastrofalt ful). Det är att andra bryr sig och man är intresserad av allas träning. Ingen känner sig ovällkommen. Kommer det dit en ny tränande så tar det inte mer än kanske två till tre gånger så har denna person skaffat sig ett gäng nya vänner. Det är ofta så att tränande bara går dit för att tjöta lite och kolla läget.
22 januari, 2006 at 14:08 #1046697Anonym anvandareMemberJupiter i göteborg va ett grymt hardcore/grottgym med 70-kilos hantlar å suveräna gamla maskiner med jätte mag. Där körde jätte gubbar, bla. Martin Kjellström,de va j¤vligt inspererande,men nu har de gjorts om till nått ”må bra center”dom tunga hantlarn e borta å sådeles också dom tunga gubbarna,så tråkigt:evil:
22 januari, 2006 at 14:49 #1046698Anonym anvandareMembergosh wrote:Förr så var det som jag tycker mycket mer gemenskap. Istället för att träna för att bli snygg eller förändra sin kropp så gick man även och träna för att det var skoj.Just. Vad fasen hände?
22 januari, 2006 at 17:13 #1046699Anonym anvandareMemberbulten wrote:IATOAON wrote:Har tränat på Athletic i Malmö mer eller mindre regelbundet sen jag var 16 år. De första gångerna kröp man nästan in för man inte vill råka störa någon/något av de frustande muskelbergen. Det var skoj som fan och riktigt inspererande. Varenda gång det var tävling var man tvungen att använda båda händernas fingrar för att räkna upp de tävlande därifrån. Vad har hänt med den stämmningen och den aktiviteten?Numera när man kommer dit sitter folk och halvsover på maskinerna, i nåt hörn brottas 2-3 grabbar. I ett annat hörn står 4-5 tjejer och fnittrar för de inte får rätt på den senaste magövningen de läst om i nån fitnessblaska. Ur högtalarna strömmar senaste NRJ-skithitsen. När det är dags för tävling måste man fråga runt för att till slut inse att där var inga tävlande denna gången heller (ibland är där 1-2st)
Om det är tillnågon tröst så ska jag tävla i år :bb2:
The Hultster …..
Det glädjer mig verkligen!
(ska försöka piska liv i Andys gnista också, är ju nordiska i år också! Om du slår på honom från vänster så slår jag från höger, ok? :bb2: )
22 januari, 2006 at 17:15 #1046700Anonym anvandareMemberJorgen wrote:Just. Vad fasen hände?Folk fick för sig att gymträning är det ENDA sättet att komma i form
Man träffar ju inte alltför sällan folk som TVINGAR sig dit varje gång och verkligen tycker det är tråkigt…
22 januari, 2006 at 17:55 #1046701Anonym anvandareMemberEpedemin S.A.T.S är vad som hänt. De har blivit mer accepterat att gå på gym samtidigt som företag lägger ner mer pengar på sina anstälda så de kan gå och träna. Vilket gjort de möjligt att öppna fler stora gym. De större gymen drar så klart fler olika sorters mäniskor. Vilket är väldigt tydligt
Tyvärr lär de även dra till sig fler andra kunder från mindre gym också. Vilket gör de svårare för små gym att överleva idag. Då de oftast inte är kategorin byggare man tjänar pengar på, så är de rätt klart att de små hardcore gymen är påväg bort. Även de gym som en gång varit mer byggar gym stormas av div underliga mäniskor.
Var inte så länge sedan jag besökte ett gym som var helt okay en gång i tiden. Sen ser jag till min förvåning att sats har tagit över. Man tänkte lite för sig själv de lär vara samma som innan iaf. Instruktören var en tjej sen min gamla skola. Jag hajade ingenting då hon var en sådan som valde bänken på gymnastiktimmen istället för att vara med.
Sen förstod jag att de viktigaste där var inte att ta i, utan de var att se till så att sminket satt kvar som tjej, och som kille så skulle man springa in på toa och se till så frisyren såg bra ut. För inte går de att förstöra den….
De är rätt mycket snack om hardcore hit och dit… så länge personerna är där för att träna så tycker jag de räcker. Gymmet är till för att träna, inte för att hita en partner. För att ge ett seriöst intryck så tycker jag även att instruktörerna bör ha lite mer erfarenheter. Ska man fråga om hjälp vill man helst ha kompetent personal inte någon fjortis som precis fått sin pt licens.
23 januari, 2006 at 00:34 #1046702Anonym anvandareMemberkarlastrid wrote:men arne….du tränar väl inte längre?Ha ha! Senast igår kväll i alla fall.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.