Knäböj.

Home Forums Allmänt om gymträning Knäböj.

• This topic is empty.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author

Antar att många här har läst nya numret av Body. Där handlar några sidor om olika tekniker i knäböj. Jag förstod ganska snart att min teknik inte är den bästa.

Mina knän åker fram och ryggen faller lite framåt. Det stod i artikeln att knäna inte får vara längre fram än tårna och att rörelsen ska vara som att sätta sig på en stol. Jag har lite svårt att avgöra om mina knän är framför men dom är ungefär vid tåspetsen. Om jag ska sätta mig som på en stol så faller jag bakåt.

En övning man kunde göra var att ställa sig med tårna mot en väg och därefter gör knäböjsrörelsen. Knäna ska inte röra väggen. Även denna övning gör att jag faller bakåt. Känns som att det är tyngdlagen som gör så?!:whistle:

Vad gör jag för fel. Vilken muskel/muskler är för dåligt tränade eller för stela?

Stela höftböjar kan göra så att du fäller ryggen framåt när du går ner för djupt. Dessa kan du bland annat stretcha genom att göra en utfalls-liknande rörelse.

Har för mig att en stel vadmuskulatur kan spela in också. Dessa stretchar du genom att ställa dig med tårna på en upphöjning och släppa ned hälarna mot golvet. Kan med fördel göras med en fot i taget.

Enligt mig får knäna visst åka framför tårna, huvudsaken är att de går åt samma håll som tårna pekar och inte faller inåt (vilket är alldeles för vanligt).
    Det uppstår ganska mycket stress på knäna sett till hur senorna drar när man har full flexion i knäna. Men däremot så är hävarmen vid full flexion såpass liten att det inte blir allt för hög belastning ändå!

Att du faller bakåt kan bero på mycket, en trolig orsak är strama gluteus som tiltar ditt bäcken bakåt vid huksittande och därmed skapar en kyfos i ländryggen och helt enkelt flyttar kroppens tyngdpunkt bakåt! Stretching utav gluteus kan vara en lösning, men det behöver inte vara det som är problemet!

nible wrote:
    Stela höftböjar kan göra så att du fäller ryggen framåt när du går ner för djupt. Dessa kan du bland annat stretcha genom att göra en utfalls-liknande rörelse.

Nej! höftböjarna är så slaka det bara går när du flekterar i höften så de är knappast orsaken till TS problem, eventuellt hamstrings i sådana fall.

nible wrote:
    Har för mig att en stel vadmuskulatur kan spela in också. Dessa stretchar du genom att ställa dig med tårna på en upphöjning och släppa ned hälarna mot golvet. Kan med fördel göras med en fot i taget.

Stretching utav vaderna (t.ex sheos squatstretch) är en bra idé. Nu kom dock TS iaf fram till tårna med knäna men att öka rörligheten i vaderna ännu mer är troligtvis ingen nackdel!

Tommy Ivarsson wrote:
    Nej! höftböjarna är så slaka det bara går när du flekterar i höften så de är knappast orsaken till TS problem, eventuellt hamstrings i sådana fall.

Gäller detta endast TS eller gäller det rent generell? Jag fick i alla fall rådet av min sjukgymnast att stretcha höftböjarna (och vader/fotleder) för att kunna komma ned djupare i knäböj.

Tommy Ivarsson wrote:
    Enligt mig får knäna visst åka framför tårna, huvudsaken är att de går åt samma håll som tårna pekar och inte faller inåt (vilket är alldeles för vanligt).
    Det uppstår ganska mycket stress på knäna sett till hur senorna drar när man har full flexion i knäna. Men däremot så är hävarmen vid full flexion såpass liten att det inte blir allt för hög belastning ändå!

Att du faller bakåt kan bero på mycket, en trolig orsak är strama gluteus som tiltar ditt bäcken bakåt vid huksittande och därmed skapar en kyfos i ländryggen och helt enkelt flyttar kroppens tyngdpunkt bakåt! Stretching utav gluteus kan vara en lösning, men det behöver inte vara det som är problemet!

Okej. Tack för tipsen.

Vore intressant om fler kunde yttra sig.

nible wrote:
    Gäller detta endast TS eller gäller det rent generell? Jag fick i alla fall rådet av min sjukgymnast att stretcha höftböjarna (och vader/fotleder) för att kunna komma ned djupare i knäböj.

Du bör lita på din sjukgymnast som trots allt har undersökt dig. Men höftböjaren (M.iliacus) består utav två, ibland tre muskler där M.iliacus är den viktigaste medan M.psoas major främst är en postural muskel vid upprätt stående men flekterar även ur ett redan påbörjat flekterat läge. Den hjälper alltså till men är inte huvudflexor i höften.

En stram höftböjare bör öka din lordos (svank) i ländryggen genom dess förmåga att dra ryggkotorna framåt (anteriort).

Strama höftböjare bör givetvis stretchas/töjas men inte i syfte att komma djupare i knäböj!

Viss reservation för att jag har fel men jag tror inte detta!

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.