Knäböj – Börja rörelsen i knäna eller höften

Home Forums Allmänt om gymträning Knäböj – Börja rörelsen i knäna eller höften

• This topic is empty.
Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author

Precis som rubriken säger. Startar ni rörelsen i knäna eller i höften?

Jag startar alltid i knäna :)

Startar dom inte samtidigt? När du böjer knän så borde ju fysiskt sett höften starta på samma gång. Annars ramlar du ju rakt bak?

Nja, man kan börja rörelsen mer eller mindre i antingen knän eller höfter. Antingen genom att ”falla” bak/ner med höften eller bara böja på knäna som vid frontböj. Mitt utförande skiljer sig inte mycket beroende på om jag lägger stången fram eller bak.

Knäböj = knäna…

Höftböj = Höften (vad nu höftböj är)

Edit, lyckades inte få till en vettig förklaring haha

Kör jag Low-bar startar jag med höften, kör jag med high-barutförande startar jag med knäna!

Mark Rippetoe pratar mycket om dessa böjstilar och enligt han finns ingen anledning till att böja med high-barutförande men det är inget jag följer.

Low-bar aktiverar höften/gluteus i betydligt större utsträckning då du lutar överkroppen mer framåt.

Höften, eftersom jag kör SL-böj dessa dagar. (Eller low bar, som Tommy säger.)

Jag gjorde samma sak när jag körde OL-böj, för övrigt. (Eller high bar, som Tommy säger.)

[http://www.charlespoliquin.com/ArticlesMultimedia/Articles/Article/388/8_Stupid_Myths_about_Squatting.aspx]

Charles Poliquin menar att man ska variera mellan de två sätten. Men han verkar förespråka squat där man startar rörelsen i knäna:

[http://www.charlespoliquin.com/ArticlesMultimedia/Articles/Article/11/Reference_Lifts_Back_Barbell_Squat.aspx]

Fabrice wrote:
    Jag startar alltid i knäna :)

Har faktiskt fått göra en omvärdering. Kör knäböj och frontböj tre gånger i veckan och blivit tvungen att ändra till att jag mer startar övningen i höften på knäböjen(stången längre ner, lite mer lutning på ryggen). Anledning: Känningar i knäna. Har aldrig haft detta problem förr men frekvensen har gjort sitt ;)

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.