Knäböj – det går inte

Home Forums Allmänt om gymträning Knäböj – det går inte

• This topic is empty.
Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author

I legpress gör jag 190kg (max magasin) och även tungt i benspark men i knäböj lyfter jag bara stången, får inte ens upp 2 5kgs :(

Vad är fel, eller vad gör jag fel?

/P

Handlar om teknik. Jag tar 120×10 i benpress men kan inte få upp 40kg snyggt, än.
    Beskriv hur du gör och vad som händer.
    Kan hänvisa till min tråd om mina egna knäböj. Där har folk skrivit massa tips.

Hur är de möjligt? Jag benpressade 300 kg fullt djup och innan ja testa knäböj , tog 105 kg lätt första gången. Du måste ha brutalt dålig teknik om du bara får upp stången +5-10 kg i knäböj och 190 i benpress spelar ingen roll att de är olika övningar.

Jag står axelbrett med tårna och fötterna lätt vridna utåt. Ryggen rak, lätt svank och går ner till strax under ”sittposition” för att sedan resa mig till upprätt position. Går jag bara ner till strax innan ”sitt position” är jag mycket starkare och kan lägga på mer vikt men jag vill göra riktigt och bli ”grundstark” i övningen.

/P

Kikar man här:

[http://www.athleticdesign.se/athletics/squat_article_1.html]

..så kan jag säga att mina knäböj liknar parallella knäböj som visas i bild 3 i mitten av sidan.

/P

Var själv ganska svag i benböjen förut. Men berodde mest inte på benen, utan otroligt svag i kors-rygg. benen orkade men inte ryggen.

Kanske kan vara det.. Eftersom under pressen och benspark inte så stor belastning på ryggslutet..

ändrade på det genom att köra mycket marklyft och finnen..:D

Håll en rak pinne längst ryggen, pinnen ska nudda bäckenbenet, skuldrorna och bakhuvudet under hela rörelsen. Undvik att luta överkroppen framåt under rörelsen. svårt att förklara, men ryggens vinkel får inte ”möta” underebenens vinkel i nedersta läget.

Det är svårt att säga vad du gör fel utan att se hur du böjer. Lägg upp en film så kanske du får lite vettigare svar. Allra bäst vore om du fick hjälp in person av någon kunnig, finns det ingen kunnig där du tränar kan du försöka hitta en atletklubb och träna ett pass där.

Utan att se hur du böjer är det svårt att säga mer än att tänk på att brösta upp dig, tryck knäna utåt och sätt dig mellan benen. Det är bara att nöta och åter nöta, öva teknik med lätta vikter och höj sakta. Tålamod är viktigt, det tar tid att bli duktig på något och har du nyss börjat är det inte alls konstigt att du är svag i övningen.

pellesvanslös wrote:
    Håll en rak pinne längst ryggen, pinnen ska nudda bäckenbenet, skuldrorna och bakhuvudet under hela rörelsen. Undvik att luta överkroppen framåt under rörelsen. svårt att förklara, men ryggens vinkel får inte ”möta” underebenens vinkel i nedersta läget.

Jo, ryggens vinkel får visst möta skenbenens vinkel i nedersta läget. Visst tror jag att det är bra att sträva efter en så upprätt stil som man kan men det funkar inte i lika hög grad för alla. I en optimal värld borde kanske alla böja som tyngdlyftare på elitnivå, dels är det ganska skonsamt för kroppen vilket gör att man kan träna böj oftare och dessutom är det jävligt snyggt (tycker jag). Nu är tyvärr inte alla byggda som de grabbarna och därför kan inte alla vara lika lodräta. Det har även att göra med hur brett man böjer, står man ganska brett är det inte ovanligt att skenbenen är mer lodräta än ryggen. På grund av de här individuella skillnaderna bör man vara väldigt försiktig med att säga vad man får göra eller inte, särskilt när man inte vet hur personen i fråga ser ut eller hur han böjer.

Det finns två saker som jag tycker att man kan säga att man ”inte får” göra i knäböj, den första är att krumma ryggen och den andra är att låta knäna åka inåt (tänk kobent). Så länge som man undviker de två sakerna så är knäböjen förmodligen ganska säker och det är huvudsaken, när man väl kan böja säkert så kan man börja hitta den stil som passar en bäst. Nu finns det ju faktiskt tyngdlyftare i världsklass som far inåt med knäna när de böjer och inte verkar lida av det så inte ens i det fallet är det alltså hugget i sten.

Ett par filmexempel för att klargöra min poäng:

[youtube=FpUg_-gkbuw]
    Notera hur lite hans skenben rör sig. Han fäller faktiskt inte ryggen så mycket men eftersom hans skenben är extremt lodräta så möts ändå ryggens och skenbenens vinklar, det du säger att inte får hända händer alltså och detta hos en ytterst meriterad knäböjare.

[youtube=Wx0O1o_U6-s]
    Även hos Mike Tuchscherer ser vi att det som inte får ske faktiskt sker.

[youtube=hUnaj6KcavA]
    Robin Sjögren kör goodmornings… Kanske inte världens vackraste böjstil men uppenbarligen funkar det ganska bra ändå, det känns ju lite dumt att säga att han böjer fel när han nyss satt svenskt juniorrekord.

Som synes så finns det en hel del duktiga knäböjare som inte alls följer dina regler. För somliga går det alldeles utmärkt att fälla ryggen, det man bör tänka på om man böjer med en sådan stil tycker jag är att lyfta med kroppen som en enhet. Med detta menar jag att man trycker på med både benen och ryggen så att häcken och bröstet stiger i ungefär samma takt, jag säger ungefär därför att i vissa fall är det ok att stiga lite fortare med höften i början för att generera kraft.

Detta är vad jag anser men jag erkänner villigt att jag är långt ifrån någon bra böjare. Jag tycker dock att folk i största allmänhet har för många regler de försöker applicera på alla utan att ta hänsyn till individuella skillnader. Man får inte fälla ryggen, man får inte skjuta fram knäna över tårna och så vidare. Inte konstigt att folk är rädda för knäböj, så många jätteviktiga regler som det finns så måste det ju vara en livsfarlig övning.

oavsett hur stark man är så såg inte den sista böjen ut att var särskilt skonsam mot ryggen…

Matsa: Mycket bra svar! :up:

Instämmer med föregående talare!

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.