Kommer jag bygga med dessa set/rep?

Home Forums Allmänt om gymträning Kommer jag bygga med dessa set/rep?

• This topic is empty.
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author

Tja. Käkar bra, sover bra. Undrar bara om följande pass kommer att utveckla mina muskler bra:

Bicepscurl: 10x20kg, 8x30kg, 6×37,5kg.
    Hammercurl i vajermaskin:10×50, 8×50, 6x 50.
    Sittande bicepscurl (hantlar): 20x12kg, 16x15kg, 12x15kg.
    Sittande hammercurl (Hantlar): 20x12kg, 16x15kg, 12x15kg.

Detta var ett exempel på senaste bicepspasset. Kan någon säga direkt nu om det är något fel med detta? Eller kan jag fortsätta såhär.

P.S Dessa vikter är tunga för mig!

Frågan är alltså: Funkar 10/8/6 med tunga vikter för att öka styrka?

vad är ”tungt” vad menar du med ”tunga för dig”?

Vad som kommer avgöra om dina muskler utvecklas är om du ökar belastningen efter tiden, inte sant?

mysglenn wrote:
    vad är ”tungt” vad menar du med ”tunga för dig”?

Vad som kommer avgöra om dina muskler utvecklas är om du ökar belastningen efter tiden, inte sant?

Tungt för mig är när jag verkligen behöver ta i och precis klarar de repsen som jag ska göra, sen kommer jag successivt öka vikterna efter styrkeökningen.

Min fråga var mera om 10/8/6 funkar bra för att öka styrka. Dåligt formulerat innan

Nu är ju inte jag någon expert men lägger väll en kommentar ändå så får den som vet bättre rätta mig.
    När du frågar ifall dina muskler kommer utvecklas bra så skulle ju jag svara att ungefär två av kroppens ca 640 muskler skulle utvecklas ganska bra av ditt schema :)

Jag tror du får roligare och blir starkare av att köra
    Chins 5set
    rodd 5set 5-10rep
    skivstångscurl 3-5set 5-10rep

och kör det med 2-3 dagars mellanrum om & om igen.

Vill du ha större armar skulle jag dock rekommendera att satsa hårt på triceps istället då denna muskel vad jag vet är mycket större än biceps.

Martin Fyhr wrote:
    Jag tror du får roligare och blir starkare av att köra
    Chins 5set
    rodd 5set 5-10rep
    skivstångscurl 3-5set 5-10rep

Tack så mycket för ditt inlägg Martin.

Menar du att jag ska köra detta på mina bicepspass, eller menar du att detta överhuvudtaget kommer träna flera muskler?

För grejen är så att jag vill bara träna, just biceps. Vet inte hur mycket chins och rodd kommer att hjälpa mig utveckla mina biceps..

Det jag menade var att även fast du vill utveckla dina biceps, så kan du göra det i kombination med andra muskler. Testa köra Chins & rodd före du curlar så kommer du garanterat känna att du orkar mindre i bicepscurlen än vanligt, dvs den har tränats trött.

Sen är min åsikt att det fungerar lika bra att köra 10set bicepscurl istället för 4 olika bicep övningar.

Kör du chins & rodd på biceps dagen får du även med ryggen i träningen vilket gör att du kanske kan hinna med fler rygg/biceps pass / vecka. Att köra 2st pass / muskelgrupp & vecka brukar vad jag förstått ge mer än ett slaktpass och sen vila en vecka.

Nu vet jag inte hur du tränar, men något som passar mig bra är att dela upp pass i framsida och baksida.
    T.ex tränar du 4 dagar i veckan utgå från:
    1,3:
    Knäböj
    Bänkpress
    Axelpress
    Dips
    vadpress

2,4.
    Marklyft
    Chins/latsdrag
    Rodd-ar
    bicepscurl

Och sedan lägga till eller ta bort någon övning efter dagsform. Kan t.ex bli mycket för ryggen med ben/mark varje träningspass så man kanske hoppar en av dem en dag i veckan.

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.