Konditionsträning och Styrketräning?

Home Forums Allmänt om gymträning Konditionsträning och Styrketräning?

• This topic is empty.
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author

Hej allesammans, som jag sett och hört har det varit mycket snack och debatter kring att konditionsträna och styrketräna. Då menar jag att det har påstått att konditionsträning hämmar styrketräningen, dvs det ger en negativ effekt och därför ska man undvika konditionspass tätt intill ett styrketräningspass för att få bygga maximalt med muskler. Men från en instruktör har jag dessutom hört att ett konditionspass är ett MÅSTE för att bli stor och muskulös. Jag har googlat massvis angående detta men man får alltid olika svar och det kanske finns någon här inne med ett vettigt svar?

Jag blir både galen och förvirrad av alla dessa olika påståenden och frågar därför er vad ni har för åsikter och tankar kring detta? Kan jag köra ett konditionspass efter ett styrketräningspass och fortfarande bygga maximalt med muskler? Jag tänkte nämligen köra ett spinning pass i kanske 20-30 minuter direkt efter styrketräningspasset där jag direkt efteråt trycker i mig min proteindryck. Blir detta fel eller gör jag rätt?

De som säger att det har en negativ effekt menar nog att om man kör det innan styrkepasset har man inte lika mycket energi till att träna, men å andra sidan så får man bättre kondition och kroppen blir piggare utav konditionsträning vilket leder till att kroppen orkar mer under styrketräningen. Men det är nog bäst att lägga det efter styrkepasset om det är stora muskler man vill bygga.

Foodeater wrote:
    De som säger att det har en negativ effekt menar nog att om man kör det innan styrkepasset har man inte lika mycket energi till att träna, men å andra sidan så får man bättre kondition och kroppen blir piggare utav konditionsträning vilket leder till att kroppen orkar mer under styrketräningen. Men det är nog bäst att lägga det efter styrkepasset om det är stora muskler man vill bygga.

Efter stryrketräning ska man absolut inte lägga konditionspass…eller iaf inte om man vill bygga muskler.

niklasnelson wrote:
    Efter stryrketräning ska man absolut inte lägga konditionspass…eller iaf inte om man vill bygga muskler.

Varför inte? Men eftersom man är för trött för att gymma efter ett konditionspass, då antar jag väl att det är bäst att lägga det på en egen dag :P

Jag läste i den senaste Body idag då en hade frågat om det är bäst att lägga sitt konditionspass innan eller efter styrketräningen. Då var svaret efter.

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.