Kontakt eller vikt?

Home Forums Allmänt om gymträning Kontakt eller vikt?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 27 total)
  • Author

Vad lägger du fokus på när du tränar: Att få kontakt eller att hantera mycket vikt?

Kanske ett tråkit svar, men det blir nog lika på båda. Tränar varannat pass med fokus på vikt & varannat med fokus på kontakt. Så det blir nr 3:

KONTAKT!!! asså jag klarar inte av att se personer på gymmet som lastar på vikter som de inte kan hantera! ta t.ex lastdrag personer som rycker till sig vikten med all kraft de har och har 0 koll på vad de tränar…

Beror på vad jag känner för, och vad det är för övning..
    Övningar där det är lätt att fuska är jag försiktigare med vikten, så jag inte gungar / svingar för mkt osv..

Givetvis kontakt, om du inte arbetar med rätt muskler eller använder rörelseenrgin har du väl ingen nytta av att kunna lyfta massa onödig vikt??

”Kontakt” betyder väl inte bara att det är en kontrollerad rörelse med anspänning i hela rörelsebanan, utan betyder väl som namnet antyder- att man känner muskeln som arbetar.

Jag tycker inte att det är självklart. Men att bli stark och bygga muskler kanske inte är samma sak då…:nerd:
    Jag får tex lättare kontakt av pecdec och cablecross än av bänkpress och hantelpress, mer kontakt av benspark än av knäböj.:P
    Så- om kontakt är det som räknas när det gäller hypertrofi, varför slita med basövningar? Scottcurl, flyes och benspark alltheway…..

:pop:

Martin. wrote:
    har du väl ingen nytta av att kunna lyfta massa onödig vikt??

Därför det är väldigt roligt att lyfta mycket vikt :)
    Sen ser jag ingen anledning att utföra varje rörelse strikt heller…
    Så länge man inte utför rörelsen så man ger sig själv diverse skador.

men skador? asså så du går till gymmet och vet inte vad du tränar? du behöver ju inte dela upp kroppen ens.. skit i kontakt jag kan ju lika gärna träna mina bicps på ryggpasset ..

BarbaPappa wrote:
    men skador? asså så du går till gymmet och vet inte vad du tränar? du behöver ju inte dela upp kroppen ens.. skit i kontakt jag kan ju lika gärna träna mina bicps på ryggpasset ..

:frust:

Jo jag vet vad jag tränar. Ex; Jag kör militärpress och drag till hakan på mitt ”axelpass”, jag har ännu inte listat ut hur jag ska få dom att inte ta i axlarna.
    Samt som jag kör bänkpress, lutande bänk och ibland smalbänk på ”bröst/triceps-passet”, jag har inte heller här listat ut hur jag ska göra för att inte involvera dem muskelgrupperna..
    samma när jag kör marklyft och stångrodd, jag har inte lyckats att INTE köra slut på ryggen här eller..
    samma med knäböj för ben, skivstångscurl för biceps, dips för triceps, stående vadpress för vader…

Och kanske tanken slår dig att alla inte tränar för att få en 100% symetrisk kropp?

BarbaPappa wrote:
    KONTAKT!!! asså jag klarar inte av att se personer på gymmet som lastar på vikter som de inte kan hantera! ta t.ex lastdrag personer som rycker till sig vikten med all kraft de har och har 0 koll på vad de tränar…

Du borde jobba på din mentala sida om du störs så kraftigt i din träning på grund av hur andra tränar.

Det finns mängder av personer som helt struntatn i begrepp som ”kontakt” och bara lassat på och kört så tungt de orkat, med _lysande_ resultat.

En sista sak, det är INTE samma sak att köra så tungt som möjligt och köra ostrikt.

Man kan köra tex latsdrag relativt strikt utan att man har det minsta fokus på kontakt, ett vanligt misstag bland hobbybyggare att tro att ”kontakt = nivå på strikthet”.

Over n out!

Eftersom fokus ligger på basövningarna nu för tiden och att bli starkare i dessa så prioriterar jag vikten framför kontakt.

Jag håller med regus här; jag tror att det är svårt att inte få ”kontakt” med benen i knäböj t. ex.

kontakt. Det innebär inte att jag bara kör koncentrationscurl i cablen. Styrkelyftare kan man säga kör med kontakt, för de kör ju alltid ruggigt strikt i både bänk och böj t ex. De försöker hantera så mkt vikt som möjligt. Alltså behöver inte kontakt och tunga vikter motsäga varandra.

Quote:
    kontakt. Det innebär inte att jag bara kör koncentrationscurl i cablen. Styrkelyftare kan man säga kör med kontakt, för de kör ju alltid ruggigt strikt i både bänk och böj t ex. De försöker hantera så mkt vikt som möjligt. Alltså behöver inte kontakt och tunga vikter motsäga varandra. .

Word!!! :emo-thumb

Att köra tung med bra teknik…
    Funderar inte ett smack på hur det känns i muskeln under själva träningen. Under träningen handlar det om att få upp vikten i rätt bana och inget annat. Om jag kör bänk med stopp har jag inte tillräcklig simultankapacitet för att tänka på hur det känns i bröstet. Jag koncentrerar mig på stångens rörelser.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 27 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.