Home › Forums › Allmänt om gymträning › Kontakt eller vikt?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
22 oktober, 2006 at 11:45 #955302Anonym anvandareMemberMattias Hallberg wrote:Att köra tung med bra teknik…
Funderar inte ett smack på hur det känns i muskeln under själva träningen. Under träningen handlar det om att få upp vikten i rätt bana och inget annat. Om jag kör bänk med stopp har jag inte tillräcklig simultankapacitet för att tänka på hur det känns i bröstet. Jag koncentrerar mig på stångens rörelser.Ord, ord, ord :emo-thumb
22 oktober, 2006 at 11:56 #955303Anonym anvandareMemberNu förenklar ni lite va?
Ok, verkar som om de flesta med ”Kontakt” menar samma sak som ”strikt”??Jag har förstått definitionen som att man känner muskeln arbeta. Ofta läser man att ngn ”har svårt för att hitta den där riktiga kontakten” med den eller den muskeln. Om det bara gällde en strikt rörelse så hade det ju varit enkelt…
Vad är ”Kontakt”?
22 oktober, 2006 at 13:14 #955304Anonym anvandareMemberTror att det beror på hur man definerar kontakt och det gör alla nog lite olika?
För mig är kontakt när du känner att du arbetar med den musklen du vill, man pratar om att man får olika kontakt i olika övningar så jag tycker inte det handlar om att lyfta strikt, det kan man göra utan att ha kontakt..
T ex tycker jag det är svårare att få kontakt i bänk än i kryssdrag, så kontakt är väl inte alltid bäst, men jag prioriterar det.
22 oktober, 2006 at 14:12 #955305Anonym anvandareMemberJacksatan wrote:kontakt. Det innebär inte att jag bara kör koncentrationscurl i cablen. Styrkelyftare kan man säga kör med kontakt, för de kör ju alltid ruggigt strikt i både bänk och böj t ex. De försöker hantera så mkt vikt som möjligt. Alltså behöver inte kontakt och tunga vikter motsäga varandra.:nod :nod
23 oktober, 2006 at 13:34 #955306Anonym anvandareMemberSom erfaren träningsnarkoman men ”nybörjare” här på forumet tror jag så här:
Huvudmålet måste väl ändå vara att vid varje pass öka i styrka/viktantal och och tvinga musklerna att växa från pass till pass. Då spelar det ingen roll om du gör 4-6reps eller 8-10 reps, dock tror jag på ju mer vikt desto snabbare växer muskeln.
Viktigt är oxå att köra till positive faliure i varje set för att få MAXIMAL muskelbelastning och tillväxt.
Kontakt som ni kallar det för får man även när man kör tungt men det viktiga i utförandet är att inte kompromissa med rörelselängden och stretchen.23 oktober, 2006 at 13:49 #955307Anonym anvandareMemberJacksatan wrote:kontakt. Det innebär inte att jag bara kör koncentrationscurl i cablen. Styrkelyftare kan man säga kör med kontakt, för de kör ju alltid ruggigt strikt i både bänk och böj t ex. De försöker hantera så mkt vikt som möjligt. Alltså behöver inte kontakt och tunga vikter motsäga varandra.:up:
23 oktober, 2006 at 15:04 #955308Anonym anvandareMemberFörst lär man sig övningsutförandet o när det sitter då laddar man på så mycke vikt det går …..
Det ena behöver väl inte utesluta det andra?
basövningar = massa järn på stången:bb:
Resten av övningarna så är kontakten avgörande!! :bb2:23 oktober, 2006 at 15:18 #955309Anonym anvandareMemberVaration förnöjer, både för dig och för musklerna:emo-thumb
23 oktober, 2006 at 15:27 #955310Anonym anvandareMemberOm jag inte känner någon muskelkontakt så kan jag träna år ut och år in utan att se resultat. Om jag däremot känner musklekontakt, så blåser musklen i fråga snart upp som en ballong. Så är det med mig iaf.
23 oktober, 2006 at 17:31 #955311Anonym anvandareMemberjohfel wrote:Vad lägger du fokus på när du tränar: Att få kontakt eller att hantera mycket vikt?Båda två:emo-thumb
24 oktober, 2006 at 00:05 #955312Anonym anvandareMemberKontakt är viktigt! (Lyssna på mig, jag är grov ) Hehe
Skämt o sido, inte ofta jag tummar på utförandet!24 oktober, 2006 at 01:11 #955313Anonym anvandareMemberDet ena utesluter inte det andra.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.