Home › Forums › Allmänt om gymträning › koppla samman muskler som arbetar med varandra
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
10 januari, 2011 at 21:41 #54201Anonym anvandareMember10 januari, 2011 at 21:41 #136416Anonym anvandareMember
Jag har läst att en sak man kan tänka på när man gör sitt tränings schema är att koppla samman muskler som arbetar med varandra, t.ex.:
På en tresplit = Dag 1: Triceps, axlar och bröst Dag 2: Rygg och biceps Dag 3: Hamstrings, quadriceps, vader och mage.Varför ska man göra det? Jag brukar lägga upp Bröst på dag1, biceps dag2 & triceps dag3 för att jag tycker att jag orkar köra varje grupp av dem hårdast då!
10 januari, 2011 at 22:07 #136417Anonym anvandareMemberklart du kan köra rygg och biceps på olika dagar men ryggträning tar ju mycket på biceps och underarmar så var försiktig så det inte blir för mycket.
10 januari, 2011 at 22:18 #136418Anonym anvandareMemberDet finns inget ”ska”.
10 januari, 2011 at 22:43 #136419Anonym anvandareMemberliffan wrote:klart du kan köra rygg och biceps på olika dagar men ryggträning tar ju mycket på biceps och underarmar så var försiktig så det inte blir för mycket.Varför skulle det bli för mycket om jag ändå tränar lika mycket men på olika dagar?
10 januari, 2011 at 22:44 #136420Anonym anvandareMemberüberbiffen wrote:Det finns inget ”ska”.näh?
11 januari, 2011 at 02:13 #136421Anonym anvandareMemberOm du tycker de känns bäst att köra olika dagar så gör de då.
11 januari, 2011 at 05:42 #136422Anonym anvandareMemberAnderssonDan wrote:Varför skulle det bli för mycket om jag ändå tränar lika mycket men på olika dagar?det beror på hur ofta du tränar,kör du kroppen 2ggr i veckan så blir det armar 4ggr.
11 januari, 2011 at 07:41 #136423Anonym anvandareMemberAnderssonDan wrote:Varför skulle det bli för mycket om jag ändå tränar lika mycket men på olika dagar?För att om du lägger upp det korkat så kommer du antagligen på ett eller annat sätt lyckas ha träningsvärk i muskeln du ska köra. Och det är inte perfekt.
Prova själv om du vill. Kör axlar idag, triceps imorgon och bröst på torsdag så kommer säkert bänkpressen på bröstpasset att vara skitbekväm…
Du behöver inte ett helt träningspass för att köra biceps. Och du hinner gott och väl få ut tillräckligt mycket av passet på någon timme om du kör bröst, axlar och triceps på samma dag. Hinner du inte det såsar du för mycket mellan set, eller kör för många övningar istället för att ta i ordentligt.
Håll det enkelt, om du inte är tvärsäker på vad du gör och varför. Vore du det hade du inte frågat om en sån här grej, så jag antar att du är halvny? Det sista du behöver då är massa krångliga typ sex-splittar och annat.
Vidare kan jag föreställa mig att det är större skaderisk om du isolerar en muskel på ett helt pass också. När den inte pallar mer börjar du antagligen att svacka på utförandet, kopplar in annat som inte är ordentligt uppvärmt och kanske sliter sönder något skit. Tvivlar på det iofs, men jag hade undvikit det för att det helt enkelt är onödigt.
11 januari, 2011 at 19:18 #136424Anonym anvandareMemberMarcus Syvertsen wrote:För att om du lägger upp det korkat så kommer du antagligen på ett eller annat sätt lyckas ha träningsvärk i muskeln du ska köra. Och det är inte perfekt.Prova själv om du vill. Kör axlar idag, triceps imorgon och bröst på torsdag så kommer säkert bänkpressen på bröstpasset att vara skitbekväm…
Du behöver inte ett helt träningspass för att köra biceps. Och du hinner gott och väl få ut tillräckligt mycket av passet på någon timme om du kör bröst, axlar och triceps på samma dag. Hinner du inte det såsar du för mycket mellan set, eller kör för många övningar istället för att ta i ordentligt.
Håll det enkelt, om du inte är tvärsäker på vad du gör och varför. Vore du det hade du inte frågat om en sån här grej, så jag antar att du är halvny? Det sista du behöver då är massa krångliga typ sex-splittar och annat.
Vidare kan jag föreställa mig att det är större skaderisk om du isolerar en muskel på ett helt pass också. När den inte pallar mer börjar du antagligen att svacka på utförandet, kopplar in annat som inte är ordentligt uppvärmt och kanske sliter sönder något skit. Tvivlar på det iofs, men jag hade undvikit det för att det helt enkelt är onödigt.
Tack för ett bra svar :emo-thumb
11 januari, 2011 at 20:24 #136425Anonym anvandareMemberAnderssonDan wrote:Tack för ett bra svar :emo-thumbMig kostade det ingenting. Kul att hjälpa till.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.