Köra mage varje dag eller 2-3 gånger i veckan tungt???

Home Forums Allmänt om gymträning Köra mage varje dag eller 2-3 gånger i veckan tungt???

• This topic is empty.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author

Just nu kör jag mage hemma varje dag. Jag kör benlyft, crunches och andra magövningar som man bara använder sin kroppsvikt. Borde jag köra mage på gym med vikter istället? och om ni tycker det, vilka övningar är bäst? Ni får gärna länka en video om hur man gör magövningar med vikter. Cable crunches vet jag redan om men den tar ingenting för mig.

Funkar inte cable crunches så gör du förmodligen fel. :)

Cablecrunches, div magmaskiner och hängande benlyft. Magen är inte direkt komplicerad att träna, och du behöver inte köra den varje dag.
    Kör magen lika ofta som du kör vader. :)

Skippar ben för tillfället. Jag spelar fotboll de dagar jag vilar från gym så det är därför. Jag skippar inte ben för att jag ersätter det med fotbollen. Jag skippar ben för jag vill inte komma till en fotbollsträning/match med träningsvärk i benen och då jag är slö. :)

Kör mage två ibland tre gånger i veckan. Ligger träningsvärken fortfarande kvar sen senast är det big NONO för mig.

Innan körde jag bara en gång samtidigt som jag körde ben men jag förstod snabbt att ABS inte är 70% diet och 30% gym utan tvärtom. Att vara fet är en åkomma i sig själv men för oss som inte är feta är snygga ABS bara relaterat till hur pass mycket mage vi kör.

Har nyligen börjat köra plankan och den är det perfekta komplementet. Den mängd excentrisk träning som mage utsätta för gör det möjligt att snabbt bygga upp en träningsvärk. Det är också viktigt att köra mage precis som andra muskler. Den excentriska delen av utförandet måste vara längre än själva lyftet. Testa köra benlyft med dubbelt så lång tid på vägen ner som vägen upp. = RESULTAT.

DentoN wrote:
    Skippar ben för tillfället. Jag spelar fotboll de dagar jag vilar från gym så det är därför. Jag skippar inte ben för att jag ersätter det med fotbollen. Jag skippar ben för jag vill inte komma till en fotbollsträning/match med träningsvärk i benen och då jag är slö. :)

Du har alltså inga vilodagar alls under en vecka?
    Det kommer inte att hålla i längden.

Gran wrote:
    Kör mage två ibland tre gånger i veckan. Ligger träningsvärken fortfarande kvar sen senast är det big NONO för mig.

Innan körde jag bara en gång samtidigt som jag körde ben men jag förstod snabbt att ABS inte är 70% diet och 30% gym utan tvärtom. Att vara fet är en åkomma i sig själv men för oss som inte är feta är snygga ABS bara relaterat till hur pass mycket mage vi kör.

Har nyligen börjat köra plankan och den är det perfekta komplementet. Den mängd excentrisk träning som mage utsätta för gör det möjligt att snabbt bygga upp en träningsvärk. Det är också viktigt att köra mage precis som andra muskler. Den excentriska delen av utförandet måste vara längre än själva lyftet. Testa köra benlyft med dubbelt så lång tid på vägen ner som vägen upp. = RESULTAT.

Varför skall man inte träna en muskelgrupp som man har träningsvärk i?

På vilket sätt är excentrisk träning så bra? Och gäller detta alla muskelgrupper?

Jorgen wrote:
    Varför skall man inte träna en muskelgrupp som man har träningsvärk i?

På vilket sätt är excentrisk träning så bra? Och gäller detta alla muskelgrupper?

Jag skulle inte gå så långt att säga att man inte får träna vid träningsvärk men det är kroppens sätt att berätta att här händer det fortfarande något. MINA mål med träningen är att bygga upp min kropp oavsett hur lång tid det tar och det säkraste sättet att göra detta på är att lyssna på den och inte ta några risker. Pajjar jag ett muskelfäste kommer jag kanske aldrig nå målen. Därför tränar jag inte mot träningsvärken.

Studier har länge visat att enbart excentrisk träning kontra enbart koncentrisk träning ger bra mycket bättre styrka samt volym. Men självklart kör man ju båda delarna av utförandet.

Varför det är viktigt att ha kännedom av detta om man vill nå sina mål är att det idag är alldeles för vanligt att det excentriska utförandet i övningen slarvas med i form av gungningar i det lägre/bakre- läget av utförandet. Här har vi världens chans att fånga upp vikten och fånga det bästa i repetitionen men istället händer det att utövaren låter leder ta smällen vilket till slut leder till skador och komplikationer eftersom utföraren höjer vikterna allt eftersom denne inte är nöjd med resultaten. Det blir en ond cirkel med felaktigt utförande som bas.

Vissa muskelgrupper har större nytta av ordentligt excentriskt utförande än andra men i regel är det alltid värt att tänka till en extra gång på vägen tillbaka i repetitionen hur man gör. Det är mycket svårt att misslyckas i själva lyftet men desto större chans på vägen tillbaka.

Bara mina tankar, allt för ofta får man höra ”välj en lättare vikt och kör en kontrollerad rörelse” men sällan förklaras det varför.

Källa:
    http://jap.physiology.org/content/81/5/2173.short

Själv tränar jag mage 2-3 gånger i veckan och är nöjd med resultaten. Använd samma princip som för alla övriga muskler, dvs träna tungt, gärna med vikter. Att fjutt-träna med 100-tals situps kanske ger lite linjer, men vill du ha djupa rutor, så plocka fram vikterna! Den övning jag rekommenderar främst presenteras här (med bild):

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.