Kramp efter träning.

Home Forums Allmänt om gymträning Kramp efter träning.

• This topic is empty.
Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author

Hade ett riktigt bra pass idag, gick hem och la mig i hängmattan låg där i ca 40 minuter, reste på mig, och fick dunderkramp i låren och vaderna. SAMTIDIGT.

Någon som orkar spekulera i orsaken?
    vätskebrist? – resulterar det i kramp?
    kört för hårt(chockat kroppen)

brukar du få kramp efter vissa pass, berätta.

Brukade hända mig och jag gjorde en liknande tråd.

Tydligen var orsaken lite osäker men kunde vara vätskebrist eller brist på t.ex. kalium och natrium.

I mitt fall var det antagligen en kombination av vätske- och kaliumbrist

Orsaken till kramp är högst osäker:

[http://traningslara.se/varfor-far-man-kramp-del-ii/]

Det är svårt att tyda vad det är som gör att krampen uppkommer. I min situation, då jag ofta vaknade upp på natten med baksida lår kramper och bara skrek i princip. Min baksida lår muskel är egentligen för kort. Trots ett halvår med regelbunden tänjning, sträckning och stretching så kom kramperna ändå. För ett tag sedan köpte jag hem magnesium, kalcium (mineraltillskott) och drack mer vatten, både vanligt och mineralvatten. Sen dess är mina kramper ett minne blott.

Skönt också att jag fick tag i lite material som innehöll studier där det visade sig att stretching osv inte minskade kramperna eller liknande (6 månader kastat i skön, TACK). Vid stretching skadar du egentligen musklerna mer, om du stretchar efter ett pass t.ex.

Högst osäker som Eddie skriver, men jag klistrar in en story ändå!

Jag får alltid kramp nu under sommaren när jag lägger mig och solar efter träningen, så är det aldrig på vintern. Misstänkte ett samband mellan mycket svettande på gymmet, stora mängder vatten och sedan fortsatt svettande i solen efteråt.
    I mitt fall hjälpte det med en liten mängd salt efter gymmet! Eller njae, det är väl inget kausalt samband direkt men kramperna har minskat sedan saltet började intas direkt efter träning.

Den enda gången jag får kramp är om jag misshandlat en riktigt grovt och hållt bra tempo under passet. Får det mycket sällan vid lågrep men desto mer vid högrep.
    Den muskel som är i största ”riskzon” för mig tycks vara vaderna men därefter lår samt händer. Något med tömda glykogendepåer?..

tack för alla svar. Jag kör redan vätskeersättning ibland efter vissa pass, jag kör minimalt med vila och svettas ut pölar på golvet.

ännu mer vatten blir det.

Tollesson wrote:
    Något med tömda glykogendepåer?..

Det är som sagt högst oklart och enbart på spekulationsnivå. Samma med hypoteserna om negativ vätskebalans och för lite salt.

Eddie Vedder wrote:
    Det är som sagt högst oklart och enbart på spekulationsnivå. Samma med hypoteserna om negativ vätskebalans och för lite salt.

Mjoo jag förstår.

Men alltid skönt att ha något att skylla på, så för mig är det glykodepåerna som är boven tills motsatsen bevisas :D

Jag får alltid kramp mycket mycket lättare när jag har lågt blodsocker. I mitt fall får det sjunka ganska ordentligt innan kramperna börjar uppstå om de ens uppstår över huvud taget.

Det är ett känt symptom för hypoglykemi så inget som bara påverkar mig (även om symptomen är individuella)

Vet inte om det går att applicera till friska individer men möjligt att blodsockret kan påverka på något vis!

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.