Home › Forums › Allmänt om gymträning › Kritik på träningsupplägg
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
5 december, 2011 at 14:54 #51433Anonym anvandareMember5 december, 2011 at 14:54 #124425Anonym anvandareMember
21år gammal, 183cm och väger ungefär 79kg.
Tränar 4 dagar konsekutivt med 1 dag vila för att sedan börja om cykeln dag 6 (lördag i detta fall).
Jag har följt det här schemat i ca 2 månader nu och det känns helt okej. Innan detta har jag haft ett uppehåll från styrketräningen i ca 3år (tränade under gymnasiet i ca 1,5 års tid).Ett misstag jag känner att jag gjorde från gymnasietiden var att jag tränade alldeles för lätt. Alltså att jag inte tog ut mig så mycket som jag nu vet att jag kunnat. Känner nu att jag vuxit klart i kroppen och vill därför köra så tungt som det går utan att överskrida gränsen för att det ska börja tära istället för att stärka min kropp.
Tränar i regel 3 övningar x5 set per muskelgrupp, med undantag för axlar där jag kör 5 övningar x4-5. Axlar är den muskelgrupp som jag känner ligger lite efter. Kör oftast 2 pressövningar och 3st övningar där jag varierar mellan främre och bakre axelpartiet.
Upplägget ser ut som följer:
Måndag – Axlar/Mage
Tisdag – Rygg/Biceps
Onsdag – Ben/Mage
Torsdag – Bröst/Triceps
Fredag – VilaRepetera.
Anledningen till att jag postar här på forumet är för min egen motivations skull. Skulle någon ha några åsikter på mitt upplägg så är konstruktiv kritik välkommet, är här för att utvecklas!
5 december, 2011 at 16:55 #124426Anonym anvandareMemberYARR wrote:21år gammal, 183cm och väger ungefär 79kg.Tränar 4 dagar konsekutivt med 1 dag vila för att sedan börja om cykeln dag 6 (lördag i detta fall).
Jag har följt det här schemat i ca 2 månader nu och det känns helt okej. Innan detta har jag haft ett uppehåll från styrketräningen i ca 3år (tränade under gymnasiet i ca 1,5 års tid).Ett misstag jag känner att jag gjorde från gymnasietiden var att jag tränade alldeles för lätt. Alltså att jag inte tog ut mig så mycket som jag nu vet att jag kunnat. Känner nu att jag vuxit klart i kroppen och vill därför köra så tungt som det går utan att överskrida gränsen för att det ska börja tära istället för att stärka min kropp.
Tränar i regel 3 övningar x5 set per muskelgrupp, med undantag för axlar där jag kör 5 övningar x4-5. Axlar är den muskelgrupp som jag känner ligger lite efter. Kör oftast 2 pressövningar och 3st övningar där jag varierar mellan främre och bakre axelpartiet.
Upplägget ser ut som följer:
Måndag – Axlar/Mage
Tisdag – Rygg/Biceps
Onsdag – Ben/Mage
Torsdag – Bröst/Triceps
Fredag – VilaRepetera.
Anledningen till att jag postar här på forumet är för min egen motivations skull. Skulle någon ha några åsikter på mitt upplägg så är konstruktiv kritik välkommet, är här för att utvecklas!
Jag hade gärna velat sett ett annat split, köra mage mån/ons är lite hårt kan jag tycka, mage skall man inte tro är något speciellt, det är en muskel precis som alla andra och skall inte köras slut varanan dag helt enkelt.
Sedan hade jag hellre kört 5 övningar och 3 set på varje så du kan attackera musklerna från lite olika håll och kanter.
Detta är vad jag kan tänka mig och ändra om du vill behålla ditt nuvarandra schéma.
-g
5 december, 2011 at 17:43 #124427Anonym anvandareMemberTack för svaret
Det händer att jag kör mage lite nu och då faktiskt.. Känner att den återhämtar sig relativt snabbt, men det är nog som du säger att den behöver sin återhämtning också. Ska tänka på det!
Om jag kör 3 övningar så blir det oftast 5set på varje övning. Ibland kör jag 4 övningar istället och då brukar jag ofta gå ner och köra 4set istället. Det blir lätt så då mitt gym inte är så stort, så man brukar hålla sig kvar när man väl väntat på sin maskin/bänk osv. Blir ofta en sådan väntan annars..
Anser du att det är ett rimligt split om du bortser från det att du tycker att magen fick vila för lite..?
Mvh
5 december, 2011 at 19:36 #124428Anonym anvandareMemberjag har hört att om man vill prioritera att en muskel ska växa snabbare som i ditt fall axlar, samma gäller för mig:p så ska man träna det tillsammans med benen. för när du tränar ben så produceras det mer testo i kroppen och får på så sätt dina axlar att växa snabbare.
såg en studie på nätet någonsans där folk som tränade biceps tillsammans med benen fick dem att växa snabbare än dem som träna biceps enskilt.
5 december, 2011 at 19:42 #124429Anonym anvandareMemberYARR wrote:Tack för svaretDet händer att jag kör mage lite nu och då faktiskt.. Känner att den återhämtar sig relativt snabbt, men det är nog som du säger att den behöver sin återhämtning också. Ska tänka på det!
Om jag kör 3 övningar så blir det oftast 5set på varje övning. Ibland kör jag 4 övningar istället och då brukar jag ofta gå ner och köra 4set istället. Det blir lätt så då mitt gym inte är så stort, så man brukar hålla sig kvar när man väl väntat på sin maskin/bänk osv. Blir ofta en sådan väntan annars..
Anser du att det är ett rimligt split om du bortser från det att du tycker att magen fick vila för lite..?
Mvh
Alltså, även om du känner att magen återhämtat sig, så har den med all säkerhet inte gjort det så snabbt.. Det händer saker i kroppen som man inte märker av också, ellerhur? Därför anser JAG att man faktiskt ska ge magen den vila den behöver.. Den får ju spö också vid marklyft, så tänk på det.
Som sagt, jag anser att 5 övningar, 3 set är något du bör sträva efter, just pga. att du ska kunna attackera muskelgruppen från olika håll, men det är också vad jag anser är rätt(jag har utvecklats bra på så sätt).
Jag har utvecklats bäst när jag kör följande split:
Mån: Bröst + Traps
5 övningar, 4 set 8-10 reps
Tis: Rygg + Mage
5 övningar, 5 set, 8-10 reps
Ons: Ben
4 övningar, 5 set, 6-15 reps
Tors: Axlar + Traps
4 övningar, 4 set, 8-12 reps
Fre: Armar + Mage
3 övningar per muskel, 5 set, 8-10 reps förutom triceps där jag kör uppemot 12 reps som jag anser har gett mig mest.
Lör: vila
Sön: vilaNuförtiden kör jag annan split, men detta minns jag gav mig ganska bra resultat, men då låg jag även ganska högt i KCAL och vilade en hel del, och intog en hel del EAA och hade ALLTID över 500g protein intag per dag. (SJÄLVKLART!)
Som sagt, detta är VAD JAG TYCKER FUNGERADE FÖR MIG, och alla är inte lika. Och ta inte allt jag skriver som om det vore jättebra, jag är långt ifrån duktig på det jag gör, det finns säkert någon annan som kan ge dig bättre svar än mig.
-g
6 december, 2011 at 12:43 #124430Anonym anvandareMemberTack för de bägge svaren!
Anton:
Jag har hört litegrann om samma sak faktiskt, men aldrig tagit mig tid till att kolla upp det helt. Vet du av någon källa som kan backa upp detta?GlaCeu:
Jag tycker att du har många bra synpunkter faktiskt. Träningsupplägget jag följer i nuläget är mitt första jag gjort som jag följer strikt. Så jag ska absolut tänka på vad du skrivit och ha det i åtanke nu när jag vill försöka optimera min träning. Är i begynnelsestadiet av min träning så jag har mycket kvar att lära känner jag!Mvh
6 december, 2011 at 14:13 #124431Anonym anvandareMemberHej grabbar!
Jag hittade detta ni pratade om, nu vet jag inte hur mycket det är och hänga i granen, men hoppas någon annan kan bekräfta detta lite nogare;
[http://www.ergo-log.com/trainyourlegs.html]
[http://www.ergo-log.com/wantbiggerbiceps.html]Där kommer ännu en länk..
-g
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.