lågintensiv och högintensiv träning…

Home Forums Allmänt om gymträning lågintensiv och högintensiv träning…

• This topic is empty.
Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author

Har lite funderingar kring lågintensiv och högintensiv träning. Är det bara en myt att lågintensiv träning är det bästa för att bränna fett?
    Och den andra frågan är.. Kan man köra kardio på morgonen innan frukost,eller bör man ta en proteindrink innan för att minska muskelnedbrytningen? Eller är det det bästa att fortsätta med de gamla hedliga morgonpromenaderna? :)

tackar den som kan svara på detta. :up:

Kan ju s

marjatta wrote:
    Har lite funderingar kring lågintensiv och högintensiv träning. Är det bara en myt att lågintensiv träning är det bästa för att bränna fett?
    Och den andra frågan är.. Kan man köra kardio på morgonen innan frukost,eller bör man ta en proteindrink innan för att minska muskelnedbrytningen? Eller är det det bästa att fortsätta med de gamla hedliga morgonpromenaderna? :)

Vad är ditt mål?

Tack så jätte mycket för ditt svar. oc ja det är fettförbränning jag är ute efter. Men är det inte så att man kanske inte orkar köra kardio på fastande mage? kan inte det bli lite väl slitsamt?

smurfpucko wrote:
    Kan ju säga hur jag personligen upplever det. Jag äter ganska så tätt inpå att jag går och lägger mig (kolhydrater också oftast), och stiger upp relativt sent. Startar sedan i regel dagen med en promenad eller löptur. Har alltid känts bra för mig. Det enda jag intar innan är vatten. Du kan köra en p-drink före, men för effektivast fettförbränning bör du inte göra det. Om du äter något före morgoncardion så kan du lika gärna lägga cardion när som helst på dagen. (eftersom jag antar att det är fettförbränning du är ute efter.)Se bara till att äta ordentligt med protein och kolhydrat direkt efter att du varit ute (plus i övriga dagens måltider) så förlorar du inte muskler.

Svar på första frågan då; det är en myt att lågintensiv träning är det bästa för att bränna fett. Högre intensitet ökar förbränningen även efter passet vilket inte lågintensiv gör. Själv blandar jag dessa cardioformer för att variera mig – båda är nyttiga så välj det som känns bäst för dig.

Bara som jag läst om och själv upplever det..

Tack så jätte mycket för ditt svar. och ja det är fettförbränning jag är ute efter. Men är det inte så att man kanske inte orkar köra kardio på fastande mage? kan inte det bli lite väl slitsamt?

numero1 wrote:
    Vad är ditt mål?

Att bränna fett samt få en bra kondition. Men samtidigt bygga muskler.. jag vet att det är svårt, men jag måste veta innan jag börjar det hårda arbetet.
    man vill ju vara säker på sin sak :)

marjatta wrote:
    Att bränna fett samt få en bra kondition. Men samtidigt bygga muskler.. jag vet att det är svårt, men jag måste veta innan jag börjar det hårda arbetet.
    man vill ju vara säker på sin sak :)

Konditionsträning bränner fett och en större muskelmassa med!
    Jag skulle satsa på tre pass kondis och tre pass styrka i veckan.
    Alternativt köra morgonpromenader och styrka på kvällen om du tycker att det är för mycket att träna 6 pass….

marjatta wrote:
    Tack så jätte mycket för ditt svar. och ja det är fettförbränning jag är ute efter. Men är det inte så att man kanske inte orkar köra kardio på fastande mage? kan inte det bli lite väl slitsamt?

Tror att det är en vanesak. Som med det mesta när det gäller träning så handlar det om att vänja kroppen och hitta det som känns vettigt för en själv. Man brukar känna om/när jogging direkt på morgonen på fastande mage blir för slitsamt och då kan du ju gå istället, fast kanske en längre sträcka.
    Vill du löpträna så gör du det senare på dagen alt. efter styrkepass när du fått i dig några måltider.

Som sagt, för mig går det att springa på fastande mage, har hållit på med det regelbundet i några år. Inte så värst långa pass dock, brukar jogga mellan 30-50 min och äter även rätt mycket totalt sett under dagen.

(annars kan du kanske höra med FEVER här på forumet, har för mig att han brukar springa på fastane mage… och han springer ju flera mil :D)

g

marjatta wrote:

1. Ja det är det. Optimal fettförbränning nås vid en intensitet av 60-65% av Vo2Max, på fastande mage.

2. En proteindrink före morgonträning ökar proteinförbränningen, inte minskar den, om man förlägger mätperioden till hela dygnet så innebär löpning på fastande mage bättre proteinbalans. Vid konditionsträning på fastande mage minskar proteinförbränningen efter träning, medan den ökar vid konditionsträning i ”the fed state”.

”During fasting, both protein and CHO utilization decreased rapidly with termination of exercise.

With respect to the fed period, however, there was no decrease in protein utilization postexercise, and at 60 min postexercise it actually started to increase, reaching a peak level after 120 min postexercise; in the high-protein diet group it even increased above exercise values.

We also found that there was a dramatic increase in the fat utilization rate during the postexercise period, both in relation to total energy expenditure and in absolute terms, which was more pronounced during fasting.”

Am J Physiol. 1999 May;276(5 Pt 1):E964-76. Effect of protein intake and physical activity on 24-h pattern and rate of macronutrient utilization.

Dessutom frisätter proteinet insulin som försämrar fettförbränningen, och vassle frisätter lika mycket insulin som samma energimängd druvsocker.

athleticmia wrote:
    gå in på [www.mowifit.com] och läs monicas artiklar o forskningsrapporter. tjejen har tävlat i fitness och forskar om kost o fettförbränning. hon har en artikel om just din fråga…

Ok tack så mycket! Ska kika på det. :up:

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.