Löpning och gymträning.

Home Forums Allmänt om gymträning Löpning och gymträning.

• This topic is empty.
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author

Någon mer än jag som kombinera löpning och gymträning? Kör tre pass på gymmet och tre löppass på mellan 5km till runt milen.:)

Jorå, det blir 1-2 springturer i veckan ala 3-5 km styck.

Kör 4 styrkepass i veckan och 2 löppass, de varierar mellan 45-60min.
    Mitt mål är o springa Göteborgsvarvet (har inte gjort det förut). Så i mars tänkte jag ta bort ett styrkepass o lägga till ett löppass o köra lite längre löppass.
    Känns lite surt med löpningen bara för att det drabbar styrketräningen, men det är ju bara några månader till.

Har ni några mål med eran löpträning?

Ja det brukar bli 50 / 50 styrka och löpning.
    Trivs bäst när jag får både konditonsbiten och styrkan.
    Kan vara svårt att köra lagom då man är en ” endorfin slav :p ”

Hur gör ni med benträningen på gymmet under den perioden då ni tränar mycket löpträning? Skippar ni den helt då?

Enligt mina erfarenheter av löpning så är det ingenting som ger någon som helst massa på något sätt, benen blir smala helt enkelt. Sprungit Lidingöloppet några gånger bland annat.

För att man effektivt ska kunna träna distans löpning bör man ju dessutom lägga in ett långpass/vecka. Dvs hålla på mellan 1 1/2 – 2 timmar, det borde INTE vara bra pass för volymen på benen…

Däremot kan det säkert funka att behålla volymen på benen hyfsat bra om man enbart springer 3-5 km. Fast frågan är ändå när man bäst lägger in sina löppass för att inte negativt påverka benträningen på gymmet eller vise versa.

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.