Magträning som ger fastare form på magen!?

Home Forums Allmänt om gymträning Magträning som ger fastare form på magen!?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 39 total)
  • Author

Man ska ju absolut satsa på effektiv bålträning, om det är rutor på magen man vill åt. På så sätt bygger man ju upp de raka, tvära och sneda buk musklerna, men även höftböjaren. Men fettet försvinner ju inte för det, där finns inget annat recept än fettförbränning och konditions träning.

Har hört att bästa förbränningen sker vid en rask 40-50 min promenad, gärna före frukost. Bättre än att löpa alltså, men rätta mig gärna om jag har fel.

perryjonsson wrote:
    Har hört att bästa förbränningen sker vid en rask 40-50 min promenad, gärna före frukost. Bättre än att löpa alltså, men rätta mig gärna om jag har fel.

Bäst fettförbränning sker vid 60-65 % av Vo2MAX. Och det är inte att gå raskt, utan snarare 80 % av maxpuls.

Finns det vetenskapliga belägg för att man bränner mest fett vid 60-65% av Vo2MAX? Jag har hört att det bara är bullshit. Iofs orkar man inte träna en hel timme om man kör på max. Är det inte så, att ju mer man tränar desto mer förbränner man? dvs spelar ingen roll om det är 10% eller 90%. Bara att man ska träna i mer än 20 minuter, så glykogendepåerna är uttömda. Efter 20min arbete bränner man mer fett. Vid en låg belastning bränner man långsammare och vid en högre bränner man mer, som en helt vanlig jetmotor. Vad säger ni om det? Vad är eran åsikt?

Psirus wrote:
    så du menar att en promenad förbränner mer än att springa?

skulle inte tro det

Nej men om jag går en promenad använder kroppen fett som energi medans om jag springer använder kroppen kolhydrater som energi. Lågintensivträning = Fett, Högintensivträning = Kolhydrater.

Jocke89 wrote:
    Nej men om jag går en promenad använder kroppen fett som energi medans om jag springer använder kroppen kolhydrater som energi. Lågintensivträning = Fett, Högintensivträning = Kolhydrater.

Så sant så sant.

Don_Juan wrote:
    Det är inte alls sant.

Om du nu påstår att det är fel så vill jag gärna höra vad du har lärt dig. jag lärde mig det här i skolan, varför skulle dom lära ut fel saker?

Don_Juan wrote:
    När du tränar högintensivt så bränner du mer kalorier från fett, än om du kör lågintensivt. Visst är det en hel del från kolhydrater också, men den största fettförbränningen sker när du tränar med högintensitet. Du har rätt i att det i stort sett bara är fett som bränns vid låg intensitet, men mest fett bränns ändå vid hög intensitet :)

Har du några belägg för det du säger eller är det din egna uppfattning?

Don_Juan wrote:
    När du tränar högintensivt så bränner du mer kalorier från fett, än om du kör lågintensivt. Visst är det en hel del från kolhydrater också, men den största fettförbränningen sker när du tränar med högintensitet. Du har rätt i att det i stort sett bara är fett som bränns vid låg intensitet, men mest fett bränns ändå vid hög intensitet :)

Tack.. Förstår nu vad du manar. Men är det inte så att kroppen gärna tar engeri från fett om man inte har väldigt hög puls för att fett är engririkare än kolhydrater?

Don_Juan wrote:
    Jag vet inte exakt hur det funkar, det enda jag vet är att det jag sa stämmer. Tvivlar du så kan du fråga ngn annan.

Har du någon forskning eller studie som visar att du har rätt? Ser absolut ingen anledning till att tusentals elever som läser kursen Idrott och Hälsa A på gymnasiet skulle få lära sig ”fel”.

Don_Juan wrote:
    Har du ngn studie som styrker det du säger? :) Använd sökfuntionen här på forumet så ser du snart hur det ligger till.

Ja :D min egen studie i skolan:emo-thumb. Men seriöst.. min idrottslärare måste vara funtad om hon lär ut så!

Don_Juan wrote:
    Jag vet inte exakt hur det funkar, det enda jag vet är att det jag sa stämmer. Tvivlar du så kan du fråga ngn annan.

Jag läste förutom idrott A även specialidrott, en lokal kurs i v-ås för elitidrottare! På en föreläsning av Yannick Tregaro fick jag höra precis det som jocke89 säger(inte enbart såklart men bl.a.)! Kan ju fråga någon annan precis som du säger, men vem skulle jag kunna hitta som är mer kvalificerad?:|

Om det skulle visa sig att du är mer kvalificerad så bugar och bockar jag:worship:

Ju högre intensitet du har desto fler kcal bränner du förutsatt att du tränar lika länge.

Alltså går du en timma bränner du cirka 350-400kcal
    Joggar du en timma bränner du cirka 600-700kcal

lite fakta här också
    …vid lågintensiv träning så använder kroppen mer fett, procentuellt sett än vad kroppen gör vid högintensiv träning

men det innebär inte varken att du går ner mer i fett med lågintensiv eller att fettförbränningen totalt blir mer vid lågintensiv träning.

Går du en timma och 50% av energin du gör av med tas från fett och 50% från kolhydrater. Så får du dina 350-400kcal och ca 200kcal av dem kommer från fett (vilket egentligen är helt jävla oväsentligt så länge du inte superdietar och behöver kolisar till att orka tänka)

Joggar du en timma och 30% av energin tas från fett och 70% från kolisar så får du fortfarande dina 600-700kcal varav ca 200 kcal av dem är från fett, fast du har bränt fler kcal än vid promenaden.

Det som folk inte riktigt fattar tror jag är att om du ska ner i vikt så är det kcal underskottet som räknas. Om du bara kör lågintensiv träning för procentuellt bränna mer fett så kommer det ta längre tid.

Kör du högintensiv träning så kommer det gå fan så mycket snabbare. För när du har gjort dig av med mer kcal än vad du har stoppat i dig så kommer ju kroppen gå på fettreserverna oavsett om du kutar, eller kryper fram.

blev lite rörigt men hoppas att nån blev smartare

Sam jr wrote:
    Ju högre intensitet du har desto fler kcal bränner du förutsatt att du tränar lika länge.

Alltså går du en timma bränner du cirka 350-400kcal
    Joggar du en timma bränner du cirka 600-700kcal

lite fakta här också
    …vid lågintensiv träning så använder kroppen mer fett, procentuellt sett än vad kroppen gör vid högintensiv träning

men det innebär inte varken att du går ner mer i fett med lågintensiv eller att fettförbränningen totalt blir mer vid lågintensiv träning.

Går du en timma och 50% av energin du gör av med tas från fett och 50% från kolhydrater. Så får du dina 350-400kcal och ca 200kcal av dem kommer från fett (vilket egentligen är helt jävla oväsentligt så länge du inte superdietar och behöver kolisar till att orka tänka)

Joggar du en timma och 30% av energin tas från fett och 70% från kolisar så får du fortfarande dina 600-700kcal varav ca 200 kcal av dem är från fett, fast du har bränt fler kcal än vid promenaden.

Det som folk inte riktigt fattar tror jag är att om du ska ner i vikt så är det kcal underskottet som räknas. Om du bara kör lågintensiv träning för procentuellt bränna mer fett så kommer det ta längre tid.

Kör du högintensiv träning så kommer det gå fan så mycket snabbare. För när du har gjort dig av med mer kcal än vad du har stoppat i dig så kommer ju kroppen gå på fettreserverna oavsett om du kutar, eller kryper fram.

blev lite rörigt men hoppas att nån blev smartare

Nej – inte smartare, men helt klart nöjd. Skönt att det finns folk som kan räkna.
    Ser att du har prickar över bokstäverna igen – tillbaka i Sverige mån tro?
    :emo-thumb

Jag tror ändå fortfarande på att när kroppen förbränt kolhydraterna går den över till fettet oavsett hur hårt man tränar. Det är lika enkelt som att när man tänder en tändsticka så när plånet är slut går den över på träet. Tränar man lätt så tar det längre tid och tränar man hårt tar det kortare tid att gå över till fettförbränning. Jag har läst att glykogendepåerna är mer tomma på morgonen eftersom man har förbrukat dom på natten, men det vet jag inte om det stämmer. Jag har dock 5 böcker om träning där dom påpekar att det är bra just med morgonpromenader eftersom glykogendepåerna är tomma. :ike: Alltså: Jag tror att det är bullshit att kroppen är så ”smart” att den går på fettbränsle om man joggar lugnt och går på kolhydratbränsle när man springer 1km så fort man orkar. ph34r

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 39 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.