Marklyft

Home Forums Allmänt om gymträning Marklyft

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • Author

Är det någon som har en länk till en bra videosnutt som visar hur marklyft skall utföras?:o

wannabe wrote:
    Är det någon som har en länk till en bra videosnutt som visar hur marklyft skall utföras?:o

[http://www.exrx.net/WeightExercises/GluteusMaximus/BBDeadlift.html]

Har en liten fundering då det gäller marklyft…

Somliga föredrar att hålla greppet innanför knäna medans andra håller ett bredare grepp med händerna utanför knäna.

Vad finns det egentligen för för- och nackdelar beroende på vilket av greppen man väljer?

Själv tycker jag att marklyft är en skön övning och jag håller det smala greppet, men jag har hela tiden en tendens att ”skrapa i” knäna med den förbannade stången…

Jonas Axelibaxelibax wrote:

Somliga föredrar att hålla greppet innanför knäna medans andra håller ett bredare grepp med händerna utanför knäna.

Vad finns det egentligen för för- och nackdelar beroende på vilket av greppen man väljer?

Själv tycker jag att marklyft är en skön övning och jag håller det smala greppet, men jag har hela tiden en tendens att ”skrapa i” knäna med den förbannade stången…

Håller med om att det är en skön övning: Och jag hade precis samma fundering igår, som du nu har om greppet.. Håller brett själv.

Du håller helt enkelt för smalt. Håll bredare eller om du inte kan så kör sumomarklyft

Det blev faktiskt b

Om du vill vara explosiv och träna många muskler på samma pass , så rekomenderar jag frivändningar .:emo-thumb

Krister A wrote:
    Om du vill vara explosiv och träna många muskler på samma pass , så rekomenderar jag frivändningar .:emo-thumb

Jag har bara tillgång till denna sajt:
    [http://www.exrx.net/Exercise.html]

Vad heter frivändningar på engelska?

:nerd:

Clean [http://www.exrx.net/WeightExercises/OlympicLifts/Clean.html]

Tack!
    :up:

Det blev faktiskt bättre med ett bredare grepp.
    Annars kan man ju alltid försöka få tag på en lite modifierad skivstång med plats för knäna…:emo-thumb

Vilka dagar och tider tränar ni i Jönköping Styrkelyftarklubb?

Och var ligger era lokaler?

Tänkte att man kanske kunde komma ner och kolla in teknikerna lite grann.
    Har nämligen tänkt komplettera kampsportandet med lite lyft och i brist av tid får det nog bli ganska begränsat med övningar som involverar så mycket av kroppen som möjligt (typ marklyft, knäböj m.m).

Så tips och råd är alltid välkommet och jag har ju förstått att ni är ganska så framgångsrika i er klubb och har nog mycket att lära ut.

Våran lokal ligger i källaren i Idrottshuset. Vi tränar individuellt så det finns inga exakta tider. Men de flesta tränar måndag, onsdag och fredag efter kl 16.
    Det är bara fråga någon som ser erfaren ut och om du vill ha hjälp i marklyft så kom på onsdag då tränar nästan alla marklyft.

Eftersom jag ändå är på gång med frågorna, så undrar jag om chins pronerat grepp, är samma som assisted underhand chin up?

Jag testade marklyft för första gången idag. Det kändes nästan uteslutande i nedre delena av ryggen/korsryggen. Är detta riktigt eller gör jag något fel? Jag har fått för mig att marklyft skall ta praktiskt taget hela ryggen. 😮

wannabe wrote:
    Jag testade marklyft för första gången idag. Det kändes nästan uteslutande i nedre delena av ryggen/korsryggen. Är detta riktigt eller gör jag något fel? Jag har fått för mig att marklyft skall ta praktiskt taget hela ryggen. 😮

Låter som för mig då jag testade på marklyft första gångerna.
    (och förmodligen kommer det kännas där en hel del nu när jag återupptar marklyftandet igen )

Jag utgår från att den svagaste länken just nu i ditt fall är korsryggen, att du helt enkelt behöver lite mer muskler och styrka just där. Men det kommer med tiden.

Var dock noga med att vara rak i ryggen när du lyfter så att du inte är böjd som ett ”C” framåt. Om du inte orkar lyfta med ryggen rak så kör du helt enkelt för tungt och riskerar att skada dig.

Rätta mig gärna någon om jag har fel…

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.