- This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
- You must be logged in to reply to this topic.
Home › Forums › Allmänt om gymträning › marklyft
fråga angående marklyft. är det bäst att vända direkt i bottenläget eller låta vikten ”vila” på marken innan nästa repetion?
Definera bäst!
Kan du behålla lika bra form med studs eller i alla fall en snabb vändning så föredrar jag själv just det. Ska jag lyfta tungt med låga reps (1-3) släpper jag alltid stången mellan varje repetition, reser mig upp och startar varje ny rep som att det är setets enda och mest viktiga repetition.
Men vad som är ”bäst” för dig är svårt att säga. Du kan säkert få ut några reps mer med studs och en total högre arbetsvolym och därmed en större hypertrofi. Men är det på bekostnad av din form som i sin tur leder till skador och ett långt uppehåll ifrån marklyft över huvud taget så kommer den snabba vändningen vara direkt kontraproduktiv. Logiskt och fint
Jag behåller formen lättast när jag vänder direkt i bottenläget. Jag har svårast att hålla ryggen rak och inte krumma på första repetitionen. Om jag släpper stången efter varje repetition så blir varje rep som den första repetitionen då jag har svårast att hålla bra form. Därför så vänder jag direkt
Jag säger att om du kör tunga så släpp!! Kör du lätta vänd dom första direkt dom senare repsen stannar du.
BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.
Varje månad i BODY