marklyft

Home Forums Allmänt om gymträning marklyft

• This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author

hej, jag tänkte bara höra med er som lyfter tungt. 200kg+

ifall ni har några trick för att kickstarta själva lyftet från marken för att underlätta så mycket som möjligt.?

att spänna trapsen kanske?

Nu ligger jag precis under 200kg men mitt tips är att börja lyftet med att rulla stången först ifrån dig och sedan tillbaka. Det är lättare att lyfta en stång som redan rör sig.

Så här nånting:
    [youtube=bADPG0N7ZbA]

Det är den döda starten som är den tyngsta biten i marklyft. När vikten har lättat från marken brukar den komma hela vägen för de flesta.

Krama upp vikten (försök inte rycka), håll ryggen blokerad (ej maxsvank men absolut inte krummad rygg), håll bak axlarna, försök räta bröstryggen och dra stången nära kroppen under hela lyftet.

Beroende på vilka vinkar du har kan en modifiering av ovanstående ge fler kilon (jag lyfter tex inte riktigt så)

Det här är bara mentalt visserligen, men jag sätter mig på huk, och blundar, och peppar mig själv i huvudet att den här skiten ska upp, oavsett vad,
    jag tar djupa andetag och blundar fortfarande, tänker på allt som någonsin gjort mig arg, när jag känner hur jag börja skaka i händerna av adrenalinet eller vafan det är, så lyfter jag det.

Marklyft är klar favorit, ursäkta att jag går off-subject men jag funderade i veckan hur mycket bättre det skulle vara om jag (man) laddade lika hårt mentalt som man gör i sin favoritövning, i alla övningar.

Peace.
    inte det du ville höra antagligen, nåväl ;)

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.